درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  یادداشت     شعر     سنگر روضه     کتاب     فیش منبر     روایت ماه     در سایه سار قرآن     اخبار     صفحه اصلی     چند رسانه ای  
جمعه، 22 فروردین 1399 - 15:51   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18999صفحه نخست » مهمترین اخبارپنجشنبه، 3 بهمن 1398 - 17:21
یادداشت؛
صدای مردم ، اینجاست
دکتر مصباح الهدی باقری - درخشان‌ترین نقش را در این اوضاع و احوال، هیأت ثارالله زنجان با میان‌داری حاج، ولی الله کلامی و حاج مهدی رسولی ایفا نمودند.
  

صدای مردم ، اینجاست به گزارش روضه نیوز ؛ به نقل از عقیق: یکی از خاستگاه‌های مؤثر در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، هیئات مذهبی بوده‌اند که بزرگان انقلاب با استفاده از همه ظرفیت‌های آنها، به مبارزه مردم جهت و سرعت می‌دادند. در همین راستا، حتی نماد‌های هیئات و نوحه‌های آنها، رنگ و بوی کاملا سیاسی، به روز و ضد رژیم طاغوت گرفت. جالب‌تر اینکه شکل سنتی هیئات که عمدتاً یا در محلی سربسته یا در محدوده‌ای محلی بود، به خیابان‌های اصلی شهر آمد و بعضا در قالب اجتماعی بزرگ از هیئات، صدای بلند و خواست رسای انقلاب و محو طاغوت را به گوش سردمداران رژیم رساند:‌ای شاه خائن آواره گردی/ خاک وطن را ویرانه کردی / کشتی جوانان وطن؛ آه و واویلا / کردی هزاران تن کفن؛ آه و واویلا / مرگ بر شاه، مرگ بر شاه، مرگ بر شاه، مرگ بر شاه

بعد از پیروزی انقلاب، هیئات به شکلی خفیف‌تر این نقش خود را در شکل‌گیری حکومت خاصه در سال‌های آغازین تا شروع جنگ تحمیلی ایفا کردند. در دوره دفاع مقدس به دلیل اتمسفر فراگیر دفاع و مقاومت و عزت و غیرت و شهادت و سعادت، هیئات نقش برجسته تری گرفتند و چه در میدان جنگ و چه پشت جبهه‌ها هیات‌ها به میدان داری و آماده سازی روحی برای جهاد با دشمن تبدیل شدند. با پایان جنگ و روی کار آمدن دولتهائی با شعار‌های عافیت طلبانه، اغلب هیئات نتوانستند نقش تاریخی خود را برای اصلاح و اعتلای جامعه توحیدی و علوی ایفا نمایند و حتی ظرفیت ایجاد شده برای رد و بدل حرف و پیام و نگاه و نقد مردم نیز کور و مسدود گردید. درواقع هیئات به دوره ماقبل شروع مبارزه برگشتند و نقش کاملاً سنتی و تا قسمتی غیر مؤثر را برای خود پذیرفتند و نقش آفرینی دیروزشان برای مبارزه به نقش پذیری امروزشان به عنوان محمل و رسانه‌ای مؤثر برای رفت و برگشت پیام (بخوانید درد‌ها و دغدغه‌های مردم و جامعه)، ترجمه نشد.

حتی بعضی از متولیان هیئات سعی بلیغ نمودند که با تعریف این نقش زیر عنوان سیاسی شدن هیئات و ابزار دست شدن ارباب قدرت، از باصطلاح آلودگی آن‌ها به سیاست جلوگیری کنند. گفتار، کردار و رفتار برخی از اولیای امر با هیئات نیز در این کانالیزه شدن و خالی شدن از ایفای نقش معاصر، بی‌تأثیر نبود. از طرف دیگر، امامین انقلاب تلاش داشتند تا هیئات را به عنوان بازویی توانمند برای رسیدن انقلاب به اهداف والا و متعالی‌اش به جامعه و مردم معرفی نموده و نقش آفرینی آن‌ها را نه به عنوان نماد و شعاری یکبار مصرف و یا با مصرف محدود، بلکه به عنوان پیوستی لاینفک و ضروری برای سعادت جامعه و تسهیل‌گر آن، مورد توجه و اعتنا قرار داده و می‌دهند.

صدای مردم، اینجاست

امروز، در چهل و یک سالگی انقلاب، آنچه شاهدیم وجود طیفی از تفکر هیأتی است که یک سر آن هیئات با نقشی سنتی، تاریخ گرا و دیروزی رخ می‌نمایند و در سر دیگر طیف، هیئات با نقشی امروزی و انقلابی هستند و البته بین این دو سر طیف، اکثر هیات‌ها در گونه‌های رقیق یافته از ترکیب هر دو جنس مشاهده می‌شود.


در تفکر هیأت سنتی یا به نوعی گذشته محور (در یک سر انتهای طیف)، اولویت اول، جلای شخصی و تزکیه فردی است که برای مراتب خفیف‌تر آن، می‌توان از مفهوم کیف و حال شخصی استفاده نمود. در این تفکر، جریان زندگی امروز مردم و جریان جامعه، بیرون از هیأت است و در درون هیأت به تربیت اسلامی و اعتلای اخلاقی همراه با ارتقاء معرفت دینی افراد با محوریت تبیین مفاهیم دینی و سیره بزرگان دین در لباس منبر و وعظ و توسل به اهل بیت (در قالب مدح و روضه و نوحه) پرداخته می‌شود.

می‌توان گفت کسب معارف دین از این طریق، به نوعی گوشه‌گیری، نگاه نقدی و بیرون گودی با تمرکز بر خود و بدون نگاه جامعه‌ساز منجر می‌شود.

در سر دیگر طیف که تفکر هیأت امروزی و انقلابی وجود دارد، دغدغه زندگی امروز فرد و احوال جامعه مورد توجه توامان است. در حقیقت می‌خواهد دغدغه و مساله جامعه و انقلاب را زنده بدارد و تربیت اجتماعی و انقلابی را محور فعالیت و نقطه اثر خود قرار داده است. به عبارت دیگر، افراد از اطراف خود و اجتماع معاصر و فهم مبارزه دائمی جریان حق و باطل متأثر می‌شوند.

حال در میان این دو سر طیف، انواع مختلفی از هیأت‌ها که اکثریت آن‌ها را تشکیل می‌دهند، حیات یافته‌اند که به یکی از دو سر طیف نزدیک‌تر بوده، ولی از سر دیگر طیف نیز بی‌بهره و خالی نمی‌باشند. درواقع، با هیأت سنتی مواجه می‌شویم که علاوه بر هدف خودسازی و ارتقاء معرفت دینی مخاطبین، کمی هم به مسائل روز و معاصر ورود کرده، ولی خود را درگیر آن ننموده است. همچنین با هیأت امروزی مواجه هستیم که دغدغه جامعه سازی و مسائل معاصر را دارد، اما از ارتقای معرفت دینی و اعتلای خلقی و فردی خالی نیست.

مؤلفه مهمی که هیأت‌ها را در این طیف موقعیت سازی می‌کند، جهان بینی و بینش و خواست بنیانگذاران، موسسین و موثرین آن است، اما برای تغییر وضعیت و موقعیت، مؤلفه‌های مهم دیگری هم وارد می‌شوند که از آن جمله مخاطبین هیأت واقتضائات زمانه هستند که اجازه هر حرکت و عزیمتی را به هیأت نمی‌دهند.

آنچه که امروز از هیأت‌ها سراغ داریم، این است که حضور مؤثر آن‌ها غالبا مرتبط با روز‌های شادی (ولادت و اعیاد اسلامی) و سوگ و عزای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است و در سایر موارد و موقعیت‌ها، کمتر این تأثیر را می‌بینیم. در حقیقت، حضور هیأت در میان مسائل و مشکلات مردم و اهداف و آرمان‌های انقلاب کمتر به بروز و ظهور می‌نشیند و بعضاً هیأتی شدن معادل حسی از رهبانیت دینی و گوشه‌نشینی برای حفظ و ارتقای معرفت فردی است. حتی در موضوع پر اهمیت اربعین هم معدود هیات هائی سراغ داریم که خود را برای آن فضا و اقتضائات معاصر جامعه ایمانی و امت اسلامی و محرومین و مستضعفین خو آماده کرده باشند.

اینکه نیاز‌های مردم و انقلاب و جهان اسلام و دنیای معاصر چیست و هیأت‌ها در چه سطحی و چگونه باید ورود کنند، بحث مستوفایی است، اما قبل از آن همچنان در مورد گره خوردن هیأت‌ها و ورود به این امور، موانع بینشی یا نگرشی بلندی وجود دارد که حتی کوچکترین دخالت و حضوری را نوعی «آلودگی» و «انحراف» برمی‌شمرند.

البته بحث خیریه‌ها و دستگیری از نیازمندان سابقه نسبتاً طولانی در هیئات خاصه هیأت‌های قدیمی دارد، اما این امر کمتر ماموریت جامعه سازی را برای هیات‌ها مفروض می‌داند. از همین جنس و کمی سازمان یافته و ماموریتی تر، حضور هیات‌ها در زلزله کرمانشاه به میانداری حاج حسین آقای یکتاو شعار "هر هیات، یک روستا" را می‌توان مثال زد که بیشتر با فضای دغدغه‌های اجتماعی سازگار و همراه است.

با این همه، شنیدن صدای مردم و صدای مردم شدن همچنان از ساحت هیأت‌های سنتی دور است. همچنان هیأت‌ها، پیام‌رسان یک طرفه هستند و نتوانسته‌اند خود را در قد و قامت یک رسانه تعاملی عرضه کنند. همچنان هیات‌ها حرف می‌زنند و کمتر گوش می‌دهند. همچنان هیات‌ها حتی در بهترین شکل ها، عرضه کننده هستند و کمتر خود را مخاطب، تعریف کرده اند.

در دو جنبش اعتراضی اخیر کشور که در دی‌ماه ۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ رخ داد، باز هم هیأت‌ها را فاقد برنامه مؤثر برای هدایت جریان اعتراضی به شکل سالم و سازمان یافته اش دیدیم و در نبود آن‌ها (و البته عدم تعبیه مسیر‌های اعتراضی مدنی)، حرف مردم درست شنیده نشد و عقده‌های فراوانی در دل‌ها ماند. اگر این را اضافه کنید به موج‌سواری معاندین و کینه توزان نظام و انقلاب اسلامی روی صدای اعتراض مردم، آنگاه این خلأ و کمبود، بزرگتر و اذیت کننده‌تر هم می‌شود. البته معدود هیأت‌هایی هم بودند که سعی کردند به سهم خودشان، این نقصان را جبران کنند که البته با توجه به دامنه اعتراضات، تکافوی گله و شکایت مردم نبودند. با این همه، به نظر تجربه‌های بسیار درس آموزی از حضور آن‌ها در این نقش و مأموریت حاصل آمده که لازم است خوب و دقیق بررسی، واکاوی و بیان شود و به عنوان الگویی مورد توجه قرار بگیرد.

صدای مردم، اینجاست

درخشان‌ترین نقش را در این اوضاع و احوال، هیأت ثارالله زنجان با میان‌داری حاج، ولی الله کلامی و حاج مهدی رسولی ایفا نمودند. این هیأت هم در دی ۹۶ به صورت شخصی و محدود و هم در آبان ۹۸، به صورت سازمان یافته و تشکلی، تلاش فراوان نمودند که اعترض آلوده به اغتشاش نشود و خون دل خوردن مردم مضاعف نگردد؛ لذا خیلی زود قبل از اینکه آشوبگران سوار موج اعتراض مردم شوند، این مردم زنجان بودند که با محوریت هیأت ثارالله در قالب تجمعی مستحکم توانستند حداقل بخشی از اعتراض خود را بیان نموده و البته اجازه ندهند که معاندین از خواسته به حق آنها، سوء استفاده نمایند. شاید مهمترین عنصر موفقیت این هیات، در میان مردم بودن متولیان آن و با مردم زندگی کردن شان است و البته درد مردم و انقلاب داشتن شان. آن‌ها نیامدند که وعظ و مداحی کنند و بروند، آن‌ها برای راهبری جریان عمومی مردم به جاده خیر، سعادت و تعالی آمده اند، لذا خود را موظف به فهم مردم، شنیدن آلام شان و حرکت برای تسکین و رفع درد‌های مردم می‌دادند. این هیات‌ها، درد مردم دارند و این درد مندی را در تمام پیکره هیات وارد می‌کنند. مردم را برای خودشان نمی‌خواهند بلکه خودشان را وقف مردم و رشد و صلاح ایشان می‌کنند.

آنچه از تجربه هیأت ثارالله زنجان که از بافت طبیعی و مردمی شهر زنجان برآمده است، حاصل می‌آید، به نظر می‌تواند نسخه و الگوی خوبی برای تشکل و تأثیر یک هیأت معاصر و مؤثر باشد. بدیهی ااست که باید مواظب بود این کارکرد برای هیات‌ها نه در مواقع بحرانی که در مقاطع مختلف، صدای مردم شود تا مردم مطمئن شوند که شنیده می‌شوند و گله و شکایت‌های شان به گوش امرا و زعمای قوم می‌رسد و البته تاثیر آن را هم می‌بینند.

البته کنار هیئات مذهبی، هم پایگاه‌های سنتی مثل مساجد، نماز جمعه‌ها، کانون‌های فرهنگی، پایگاه‌های بسیج و هم نهاد‌های مدنی معاصر، ظرفیت مردم داری و شنیدن و رساندن صدای مردم و مؤثر نمودن آن را دارند، اما همچنان به نظر می‌آید هیئات به دلیل نوع ساخت، قالب، محتوا، ظرف مکانی و زمانی، قدمت و سابقه و همچنین فراگیری و همه‌گیری آن بیشترین سنخیت را برای ایجاد گفتگو و تعامل مردم با حاکمیت در خود نهفته دارد. چه بسا فاصله هیئات با این نقش تاریخی بسیار بسیار کمتر از بقیه نهاد‌های سنتی و مدنی باشد.

آخر اینکه، در دنیای گفتگو و دیالوگ، اگر بشنویم، شنیده می‌شویم و اگر یک طرفه عمل کنیم، موج عوض می‌کنند و به سراغ جائی می‌روند که گوش شنوائی باشد.

مصباح‌الهدی باقری

پژوهشگر هسته احیاء امر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

   
  

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  شب اول| هیئت محبان فاطمه الزهرا
  شب دوم| هیئت روضه الزهرا
  معرفی کتاب|داستان سیستان 10 روز با ره بر
  شب اول| هیئت روضه الزهرا(س)
  شرح خطبه فدک(13)| حقارت مردم قبل از اسلام
  فیش منبر|ایران قدرتمند تر از آمریکا
  معرفی کتاب| پرورش نخبگان معنوی
  گزیده کتاب|مرام شیعه
  وصیت نامه شهید سید عباس جولایی
  گزارش تصویری| مراسم هفتگی روضه انتظار
  شناخت عظمت قرآن
  معرفی کتاب|مجموعه کتاب های «اندیشه در بحران » به قلم دکتر زرشناس
  حاکم وجود تو کیست!؟
  الگو بودن پیامبران
  وصیت نامه شهید سید جمال دربان فلک
  چگونه از گناه تنفر پیدا کنیم؟
  وصیت نامه شهید مجید پازوکی
  وصیت نامه شهید حسین برهانی
  صدای مردم ، اینجاست
  عوامل یاری نکردن ولی خدا
  نقش اجتماعی هیئات مذهبی
  در ایام فاطمیه، اهواز هیئت کجا برویم؟
  سه دقیقه در قیامت
  در سایه سار قرآن| رعایت انصاف در معاملات
  شرح خطبه فدک(12)| منافق فاقد قدرت تحلیل
  مهمترین رکن مدیریت جهادی
  بازی AFC یا هزینه ایستادگی پای پیکر حاج قاسم!
  فیض سحر؛ محفل عاشقان مناجات با خدا
  نشست فصلی شورای هیئات مذهبی استان خوزستان
  شرح خطبه فدک(11)| موجودی که خلاف مسیر جهان حرکت می کند
  تحلیل قرآنی ـ روایی نکات مهم خطبه های رهبر معظم انقلاب
  یادداشت| نماز جمعه و امر جامع
  بهترین دوست
  شرح خطبه فدک(10)| اعتراض حضرت زهرا(س) به عملکرد مردم
  شرح خطبه فدک(9)|علت شهادت رسول خدا (ص) چه بود؟
  بازتاب گسترده بیانات امام خامنه‌ای در رسانه‌های دنیا
  گزیده کامل بیانات امام خامنه ای در مصلی تهران
  خودت کجای کاری؟
  شرح خطبه فدک(8)| انسانی که شرافت ندارد
  دلنوشته| عظمت روحی
  شرح خطبه فدک(7)| آیا عبادت خدا اجباری است؟
  شرح خطبه فدک(6)| خساست خدا
  فیش منبر| چه کسانی حیات دارند؟
  شرح خطبه فدک(5)|ذهن نورانی
  نقش جبهه انقلاب اسلامی در اتفاقات اخیر کشور
  ۱۲ نکته پیرامون حادثه سقوط بوئینگ 737 اوکراین
  سرانجام هواپیمای بوئینگ چه می شود؟
  شرح خطبه فدک(4)| دلبستگی به خدا
  شرح خطبه فدک(3)|چگونه مخلص شویم
  "داغ حاج قاسم"  
  پوستر | جامعه ایمانی عصر ظهور(1)
  شرح خطبه فدک(2)|چگونه نعمت ها را افزایش دهیم
  "دشمنان احمق"  
  گزارش تصویری| مراسم شب اول هیئت روضه الزهرا
  سبک زندگی فاطمی
  شرح خطبه فدک| راز نزول دائمی نعمات
  "نقش وجود ماورایی" شهید حاج قاسم سلیمانی  
  امروز، فرمانده همه را بخط کرده بود!
  فاطمیه؛ سرآغاز انتقام سخت
  در تشییع شهید سلیمانی چه اتفاقی افتاد؟
  حضور بی سابقه خوزستانی ها در تشییع شهداء جبهه مقاومت
  جلسه هم آهنگی هیئات مذهبی خوزستان
  پیام هیئت روضه الزهرا اهواز در پی جنایت شیطان بزرگ
  پیام تسلیت پایگاه خبری تحلیلی روضه نیوز
  نانی که حضرت زینب درراه خدا انفاق کرد
  عمه سادات یازینب
  حال و هوای حرم حضرت زینب
  مسئولیت دینی!
  مصاحبه اختصاصی با مداح ارزشی کربلایی مصطفی مروانی
  9 دی، تجلی بیداری امت در تحقق آرمان ولایت
  شوق رها شدن!
  شیرین تر از طعم بلا
  تجمع هیئات مذهبی اهوازبه مناسبت بزرگداشت 7 دی
  مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام حاجتی
  مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام علیرضا پناهیان
  مصاحبه اختصاصی با مداح انقلابی حاج سعید کرمعلی
  یادش از دل اهل ایمان غایب نمی شود
  زمانیکه شیعیان ریشه کن می شوند!
  اقدام خالصانه| قرارگاه جهادی شهید اسکندری
  چقدر خسارت؟
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار