درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
چهارشنبه، 20 آذر 1398 - 11:34   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18876صفحه نخست » اخبار کوتاهسه شنبه، 21 آبان 1398 - 16:58
یاداشت؛
وحدت در افکار یا با افراد؟
در ادامه یادداشت رسیده از فعال فرهنگی حجت الاسلام شیخ محمود سواری پیرامون مسئله وحدت را از نظر می گذرانید.
  

وحدت در افکار یا با افراد؟ به گزارش روضه نیوز ؛ و‌حدت یعنی صفوف یکپارچه دربرابر غیر و تفرقه یعنی صفوفی از هم گسسته از بیرون و درون ، اما در لغت برائت یعنی دوری جستن ، و تولی یعنی محبت و پیوستگی درون اجتماع است ، در فرهنگ لغت متضاد تولی تبری ، و نقیض وحدت تفرقه است ، نه بر عکس ، همانگونه که مزعوم برخی از آقایان است.

 

وحدت در افکار یا با افراد
وقتی موسم ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و هفته وحدت می رسد گروهی سر برآورده سکوت می شکنند و دم از برائت می زنند ، حرف از عدم اتحاد میان و شیعه و سنی بر زبان جاری می کنند و بدل از تبری از افکار منحط از افراد دوریی می جویند و بدل از نفرت از فعل از فاعل متنفر می شوند و بدل از قضاوت فکر ، فرد را مورد قضاوت قرار می دهند ، حال آنکه آدمی باید از فکر و فعل دور باشد نه از شخص که ظاهر روایات اهل بیت علیهم السلام نیز این چنین است .
برای آنان و در فکر و فرهنگ لغتشان گویی مراد از وحدت تولی است و در لغت وحدت را به معنای ولی یکدیگر شدن معنا می کنند که برائت در برابر آن قرار می گیرد .
حال آنکه اینچنین نیست ، گویی نمی داند متضاد وحدت ، تفرقه است و متضاد تولی تبری بلکه این چهار کلمه را مترادف می خوانند .
و‌حدت یعنی صفوف یکپارچه دربرابر غیر و تفرقه یعنی صفوفی از هم گسسته از بیرون و درون ، اما در لغت برائت یعنی دوری جستن ، و تولی یعنی محبت و پیوستگی درون اجتماع است ، در فرهنگ لغت متضاد تولی تبری ، و نقیض وحدت تفرقه است ، نه بر عکس ، همانگونه که مزعوم برخی از آقایان است .
نکته ای دیگر آنکه در وحدت منظور ، نه مراد وحدت افکار و یکسان سازی اندیشه ها و اعتقادات و دست شستن از حقیقت برای یگانگی است ، بلکه مراد از وحدت ، وحدت افراد با یکدیگر است ، وحدتی حول محوری مشترک به نام اسلام و توحید ، حال آنکه آقایان مدعی برائت وحدت را در افکار می بینند و می گویند مدعی وحدت فلان است و بهمان که خود نیز بی نصیب نبودم از لطف حضرات ، و به هنگامه صحبت با خلط مفاهیم وحدت ، ولایت ، برائت و تفرقه سعی در توجیه گفته خود و حق جلو دادن گفتار خود هستند و غیر را نامسلمان مبغض می بینند و‌خود را محب مومن ممدوح قرآن .
میان شیعه و سنی مذهب ، وحدت در افکار محقق نمی شود  مگر با تغییر افکار _ به گواه تاریخ _ ، اما آیا وحدت در میان افراد شیعی و آدم های پیرو مذهب اهل سنت آیا افکار متحد می شود ، جواب باشد بر عهده وجدان های بیدار .
آقایان مدعی محبت امیرالمومنین علی علیه السلام ، حامیان وحدت میان خاصه و عامه را منافق ، کافر می دانند و آنان را با الفاظی شدید مورد مهر و محبت خویش قرار می دهند .
به این بیان مقام معظم رهبری دقت فرمایید:
وحدت یعنی همین که پیروان این دو مذهب با هم برادر باشند و احساس برادری کنند؛ نه این که شیعه، سنی و سنی، شیعه بشود. نه، مراد از وحدت این نیست؛ بلکه وحدت به معنای احساس برادری است .

آنچه از این گفتار فهمیده می شود وحدت در میان افراد است نه وحدت در افکار که مزعوم برخی افراد است .
حال نگاهی به سیره امام صادق علیه السلام موسس مذهب جعفری داشته باشیم .
(سیره و برخورد امام صادق(ع) با اهل سنت کاملاً برادرانه و صـمیمانه بـوده است. ایشان همۀ مسلمانان را فرزند اسلام و برادر یکدیگر می خواند |حر عاملی، 1414ق، ج15: 109|)
( یکی از یاران امام صـادق(ع) از حضرت می پرسد: «ما شیعیان در معاشرت با اقوام و عشیرۀ خود یا سایر طبقات مردم که در سلک مذهب ما نیستند، چـه وظـیفه ای داریم؟» ایـشان پاسخ می دهند: «به رهبران خود بنگرید که مقتدای شما هستند، و بـا مـردم [منظور غیر شیعیان]، به همان گونه معاشرت کنید که رهبران شما معاشرت می کنند؛ به خدا سوگند که رهـبران شـما از بـیماران مردم عیادت می کنند، جنازه هایشان را تشییع می کنند، در محضر قضاتشان حاضر می شوند و به سـود و ضـرر آن ها [هرچه حق باشد] گواهی می دهند و امانت آنان را نگهداری می کنند و باز پس می دهند.» (همان، ج 12: 6). در روایـت دیـگری امـام می فرماید: «اق�'رَأ�' عَلی مَن�' تَری أَن�'َهُ یُطِیعُنِی مِن�'هُم�' وَ یَأ�'خُذُ بِقَو�'لِیَ الس�'َلَام»؛ به هر کس مواجه شـدی و فـکر کردی از من اطاعت می کند، سلام مرا به او برسان. » سپس، توصیه هایی می کند که بـا اهـل سنت بـهترین رفتار را داشته باشید: «صَل�'ُوا عَشَائِرَکم�' وَ اش�'هَدُوا جَنَائِزَهُم�' وَ عُودُوا مَر�'ضَاهُم�' وَ أَد�'ُوا حُقُوقَهُم؛ در میان این ها نماز بـخوانید، در تـشییع جنازه هایشان شرکت کنید، مریض هایشان را عیادت کنید و حقوقشان را ادا کنید.» در انتها می فرماید: «به گونه ای رفتار کـنید کـه وقـتی این افراد شما را با این رفتار پسندیده می بینند، بگویند او شیعه و پیرو امام صادق(ع) است»(هـمان، ج 8: 430 )}
در بیان سیره حضرت به این بخش اکتفا می کنیم ، با تامل در گفته حضرت علیه السلام نکته ی گفته شده در پیش اثبات می شود .
مراد، وحدت با افراد است نه وحدت در افکار

   
  

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  توقع بی جا
  رندان تشنه‌ لب
  شکرنعمت نعمتت افزون کند
  هیئتی که رایحه ای از امام حسین در آن نیست!
  نقش سخنران، مداح و مستمعین در هیئت
  هیئتی ها به هوش باشید!
  هیئت کلاس انسان سازی است
  توصیه به سخنرانان هیئتی!
  فداها ابوها
  "هر کس که نهاده است به این خانه قدم را"
  پادکست صوتی | رمز عملیات ...
  فرزندی که عدالت ایجاد می کند!
  تو برای چه خلق شده ای؟
  بازار حسن!
  مهمترین بخش زندگی امام حسن عسکری علیه السلام
  باید در محضر اهل بیت شاگرد شویم!
  اولین جلسه از سلسله جلسات روضه انتظار
  ای فاطمه را شمیم کی می آیی؟
  تفاوت را احساس کنید!
  معیار دوست خوب چیست؟
  "تبسّم با لب خشکیده"
  جلسات هفتگی هیئت روضه الزهرا با رویکردی جدید
  قابل توجه مخاطبین هیئت روضه الزهرا و جامعه هیئتی استان خوزستان
  برنامه ماهیانه سلسله جلسات روضه انتظار
  "فریاد استغاثه ما"
  تنبلی و بی حوصلگی
  اولین مراسم هیئت روضه الزهرا اهواز در ماه ربیع الثانی
  توجه به برادران ایمانی
  ۷ شرط امام حسن(ع) در قرارداد صلح با معاویه
  نجات خاندان پیامبر از قتل عام معاویه
  اصل و نسب محور انتصابات معاویه
  توحید، اقیانوسی بی کران
  رهایی از آلودگی های حکومتی
  برخورد امام حسین علیه السلام در جلسه ای خصوصی
  کار تشکیلاتی نصرت امام معصوم است
  توحید گرایی، فضای حاکم بر تشکیلات
  قیام علیه طاغوت درون
  ملال آور ترین درد
  احادیث ناب جعفری
  ضمانت بهشت!
  شتر بان نورانی!
  نوجوان دانا
  من محمد هستم!
  مردی در مکه ظهور کرد!
  اطلاعیه| اهواز هیئت کجا بریم؟
  وحدت در افکار یا با افراد؟
  چگونه امت واحده تشکیل می شود؟
  باز نشر| پرونده ویژه "اختلاف ممنوع"
  جشن‌های وحدت‌شکن در شأن ائمه نیست
  نقش هیأت‌ها در حراست از سبک زندگی اسلامی
  ایثار حضرت خدیجه؛ الگویی برای بانوان
  کجا بایستی "شیک و مجلسی" باشیم؟
  ۱۴ سال پاکی به لطفِ نگاهِ "امام حسین"
  چیزی شبیه معجزه برای کسی شبیه جُون
  جهاد رمز ظهور مهدی فاطمه
  نهم ربیع‌الاول؛ وحدت یا برائت؟!
  لازمه انتظار خودسازی است
  آماده باش!
  انتظار، حرکت یا سکون!؟
  بزرگترین وظیفه‌ی منتظران
  ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم
  نزدیکی به ظهور
  زمینه ظهور را باید با حاکمیت قرآن و اسلام آماده کرد
  تفاوت کارکردهای هیئت و مسجد در برنامه روایت هیئت
  اتحاد وسیله‌ای برای افزایش کارکردهای هیأت است
  برگزاری دومین سوگواره هنری اربعین
  رزق بهشتی به چه مالی تعلق می‌گیرد؟
  چگونه امام حسن صلح با معاویه را پذیرفت؟
  درس‌هایی تشکیلاتی از سوره حجرات
  هیئات به دنبال رفع نیازهای مردم هستند
  هیأت‌های شاخص را باید در عرصه جهانی فعال کنیم
  عادل کسی است که بر مدار امام حرکت می کند
  اطلاعات کمتر شنیده شده از آخرین پیامبر خدا روی زمین
  معجزه ای برای تاکید بر برپایی نماز اول وقت
  کاروان پیاده‌روی اهل سنت برای زیارت امام رضا
  زائران حرم رضوی سوگوار شهادت پیامبر اکرم و امام حسن‏‌ مجتبی
  ۸ فایده رفتن به مسجد در کلام امام حسن
  نگاهی به تنها روضه شهادت امام سجاد در دهه ۴۰ خورشیدی
  زیارت، بکاء و اقامه عزا؛ راه‌های اتصال به سیدالشهداء
  به‌ جای امتحان به خدا اعتماد کنید
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار