درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
دوشنبه، 30 مهر 1397 - 14:06   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18588صفحه نخست » اخبار کوتاهجمعه، 30 شهریور 1397 - 17:36
حجت‌الاسلام موسوی؛
«ترک گناه» شرط معیت با ولی خدا است
حجت‌الاسلام موسوی گفت: اگر می‌خواهید در معیت اهل‌بیت باشید شرطش این است باتقوا باشید و از گناه اجتتناب کنید.
  

«ترک گناه» شرط معیت با ولی خدا است به گزارش روضه نیوز ؛ متن کامل سخنرانی حجت‌الاسلام موسوی در شب پنجم محرم 1440 در هیئت روضه الزهرا با موضوع راز غربت و رمز قدرت ولی خدا از نظر میگذرد.

تربیت انسان‌ها، مشکل‌ترین کار پیامبران

تربیت انسان سخت‌ترین کاری است که در این عالم وجود دارد اینکه یک انسانی را انسان کنید و یک آدمی را آدم تربیت کنید، واقعاً مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین کاری است که در این عالم وجود دارد. اهل‌بیت(ع) مهم‌ترین هدفشان را تربیت انسان یا همان خدایی شدن انسان بیان کردند و اصلاً از این هدفشان کوتاه نیامدند، می‌توانستند با شعارهای جذاب دل مردم را ببرند و برای خود طرفدار جمع کنند. مثلاً شما نگاه کنید آیات قرآن را که دقت کنید می‌بینید شعار تمام انبیاء در قرآن رساندن انسان به توحید و بیرون آوردن او از شرک بیان شده است. درصورتی‌که کافی بود انبیاء(ع) مسئله عدالت، رفاه اجتماعی، اقتصاد، آزادی، آزادی‌های شخصی و اجتماعی و از این مسائل را مطرح می‌کردند، بیشتر جذاب بود. اما اهل‌بیت(ع) بنایشان بر این نیست که انسان‌ها را گول بزنند آن‌ها می‌گویند شما انسان‌ها بایستی به دنبال نهایت امر باشید، اگر به دنبال نهایت امر رفتید قطعاً این مسائلی که نیازهای طبیعی شماست برای شما مهیا می‌شود 100 که آمد 90 هم پیش ماست.

اتفاقاً حرفشان این است می‌گویند اگر شما به دنبال قله نروید و به دنبال توحید نباشید، نه اینکه به توحید نمی‌رسید بلکه به کف خواسته‌هایتان هم نمی‌رسید. یعنی همین عدالت، آزادی، رفاه، امنیت روانی و نظامی که دنبالش هستید به آن نمی‌رسید. نشان به آن نشان که بشر این همه سال هنوز نتوانسته به یک سامان فردی و اجتماعی برسد و تمام مکاتب نتوانستند آن چیزی که به بشر قول داده بودند برایش محقق کنند بااینکه حکومت دستشان بود. اما انبیاء(ع) می‌گویند تنها راه همین است شما باید خواسته‌های کوچک خود را در راستای بزرگ‌ترین خواسته خودتان که فطرت شماست توحید و رسیدن به خداست، دنبالش بگردید. 


انبیاء تربیت را در سایه کرامت و بازیابی هویت انسانی بشر دنبال می‌کردند

سؤالی که در این دوشب ذیل بحث چند شبمان پیرامونش بحث کردیم این بود که انبیاء(ع) این تربیت را در سایه کرامت و بازیابی هویت انسانی بشر می‌دانند. یعنی آن‌ها برای اینکه ما بشر را تربیت کنند محور کارشان را این قرار دادند که ما را باشخصیت کنند هویت حقیقی و انسانی ما را به ما متذکر و یادآور شوند. آن‌ها معتقدند نقطه شروع تربیت چیزی نیست جز بازیابی هویت حقیقی انسان. انسان باید شخصیت دار شود. اگر شخصیت پیدا کردید اگر خودتان را شناختید، اگر ارزش وجودی خودتان را پیدا کردید، شما می‌توانید رشد کنید می‌توانید به همه آرزوهای خود برسید. آن‌ها معتقدند انسان در دنیا مهم‌ترین چیزی را که گم می‌کند خودش است از بس کثرات دنیا او را مشغول می‌کند خودش را گم می‌کند و آن‌ها آمدند به ما نشان دهند ما چه هستیم چه عظمت و روح و ارزشی داریم. روایتش را دیشب خواندم و اصطلاح آن را دیشب گفتم.

رسیدن به کرامت و قدرت، نقطه آغاز و پایان تربیت انبیاء است

نکته جالب این است نقطه شروع تربیت «احساس شخصیت» است و نقطه پایان تربیت هم این است که انسان به این شخصیت، کرامت و قدرت دست پیدا کند. ببینید چقدر قشنگ شد! نقطه شروع تربیت این است که شما احساس قدرت و عظمت کنید و نقطه پایان تربیت این است که شما به این عظمت و قدرت برسید. از چه طریقی؟ از طریق عبودیت و بندگی خدا و تقوا. «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة» می‌گوید اگر شما به دنبال بندگی خدا رفتید به مقام ربوبیت می‌رسید، ربوبیت یعنی قدرت. یعنی مالک و مدبر می‌شوید. نه فقط مالک و مدبر خودت، بلکه مالک و مدبر پیرامون خودت. در عالم آقایی می‌کنید. ترجمه روان و سلیس‌‎تر این روایت این است بندگی کنید تا آقایی کنید. اگر انسان به این نتیجه برسد که من موجودی هستم که می‌توانم آقای تمام عالم شوم می‌توانم همه چیز را داشته باشم و از آن‌طرف به این نتیجه برسد که تنها راه رسیدن به این نقطه، عبودیت پروردگار است بندگی کردن خداست و دقیقاً مشکل اهل‌بیت(ع) ازاینجا شروع می‌شود. اینکه به انسان می‌گویند اگر می‌خواهید من کمکت کنم اگر می‌خواهید ما بر شما حکومت کنیم شرط حکومت ما تقوا و بندگی خداست چرا؟ چون شما فقط در سایه تقوا و بندگی خداست که به کرامت می‌رسید 

من می‌خواهم شما خیلی بالاتر از این بروید و راهش این است بندگی خدا کنید و تقوا داشته باشید و این تقوا و بندگی خدا که محور دستورهای اخلاقی اسلام است دست‌وپای اهل‌بیت(ع) را بسته است فرمود «ان اکرمکم عندالله اتقاکم».

کرامت نفس، شعار اصلی قیام اباعبدالله(ع)

این کرامتی که عرض کردم، شعار اصلی قیام اباعبدالله(ع) «هیهات من الذلة» است. شعار اصلی سیدالشهدا «هیهات من الذلة» است شعار اصلی مهدی فاطمه که منتقم سیدالشهدا است چیست «اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة». سیدالشهدا نگفت شعارش را دولت کریمه قرار داد چون می‌دانست به دولت کریمه نمی‌رسد ولی مرحله اول گفت بگویید «هیهات من الذلة» من ذلت نمی‌پذیرم. بعد مهدی فاطمه می‌گوید حالا که ذلت نمی‌پذیرید حالا که با خون سیدالشهدا قیام می‌کنید انقلابی شدید من به شما عزت می‌دهم. شعار سیدالشهدا این بود من ذلت نمی‌دهم، شعار مهدی فاطمه چیست؟ من عزت می‌دهم این‌ها مکمل هم هستند. چقدر این دوگانه قشنگ است! آن‌وقت هر چه می‌خواهید در سایه این عزت خدایی وجود دارد فقط باید بفهمید این عزت و کرامت در سایه بندگی خدا برای تو به وجود می‌آید.

آیه قرآن به منافقین خطاب می‌کند می‌فرماید «الذین یتخذون الکافرین الاولیاء» می‌گوید مؤمنین چه شان است؟ چرا برخی‌ها که در دستگاه مؤمنین و در انقلاب اسلامی هستند چرا این‌قدر می‌خواهند زیر سایه کافرین زندگی کنند؟ بعد نکته روانشناسی‌شان را می‌گوید. تا حالا برای شما این سؤال شده است که چرا برخی‌ها این‌قدر چشم‌شان به آن‌طرف آب است؟ قرآن جوابش را می‌دهد می‌گوید نکته روانشناسی دارد «ایبتغون عندهم العزة» آیا فکر می‌کنید آن عزت و شخصیتی که دنبالش هستید در دست کافرین است؟!

محور همه نیازهای انسان، قدرتمند شدن است

انسان‌ها نیازهای متعددی دارند از نیاز خوراک و مادی گرفته تا عاطفی و غیره، اما این را بدانید محور همه این نیازها، نیاز به بزرگ شدن و شخصیت پیدا کردن و قدرتمند شدن است. محور همه نیازهای انسان این نیاز است. انسان می‌خواهد از فقر و ضعفش فرار کند به قدرت، ثروت و عزت برسد. اگر گناه و قتل می‌کند اگر کار و ازدواج می‌کند اگر دنبال بچه است هر نیازی که دارد محور همه‌ی نیازهایش این است که می‌خواهد انسان باشخصیت باکرامت و قدرتمندی شود. چون انسان فطرتاً متنفر از نقص و ضعف است.
انسان از بچگی مدام دنبال این است قوی‌تر شود و رشد کند. حالا بستگی به این دارد عزتش را در چه بداند، اگر در بازو بداند شب و روزش در باشگاه بدن‌سازی است. عزتش را در علم بداند این‌قدر درس می‌خواند تا دانشگاه‌های خارجه هم برود. عزتش را در زیبایی بداند صبح تا شب دنبال مد و مدل مو و بهترین آرایشگاه و کرم و برداشتن زیر ابرو است. بستگی دارد این عزت این شخصیت این جایگاه را در چه می‌داند؟! برخی‌ها این‌قدر بی‌هویت و بی‌شخصیت می‌شوند عزت خود را در پرتو رفاقت با یک نفر می‌دانند.

دغدغه‌ی عزت مادی، عمیق‌ترین انحرافی شخصیتی انسان‌هاست

جالب است می‌فرمایند آخرین چیزی که از قلوب صدیقین خارج می‌شود حب الجاه است یعنی چه؟ یعنی عمیق‌ترین انحرافی که در شخصیت انسان وجود دارد همین است که انسان به دنبال عزت است ولی این عزت را در جاه و آبروی دنیای می‌داند و سخت‌ترین مرحله و بالاترین مرحله این است که تو از این آزاد شوی. وقتی انسان دنبال این است به عزت و قدرتی برسد، 

رسیدن به عزت و کرامت تنها در دست خداست

می‌دانید مشکل منافقین چیست؟ حساب کافرین که مشخص است ولی منافقین چه؟ «الذین یتخذون الکافرین الاولیاء» مشخص است این دارد با مؤمنین حرف می‌زند مؤمن سست‌عنصر که اسمش منافق می‌شود مؤمن ضعیف‌الایمان. می‌گوید این‌ها چرا می‌روند کافرین را اولیاء خود قرار می‌دهند بعد تحلیل روان‌شناختی می‌کند می‌گوید «ایبتغون العزة عندهم» آن‌ها فکر می‌کنند عزت دست کافرین است «فان العزة لله جمیعا» عزت می‌خواهید عزت فقط پیش خداست، چرا نمی‌خواهید این را باور کنید. قدرت، شخصیت، کرامت، بزرگی، رفاه و آسایش می‌خواهید همه پیش خداست. همه مشکل اهل‌بیت(ع) این است که این‌ها کارشان را با کار بزرگ مظلوم عالم یعنی خدا گره زدند. چرا علی مظلوم‌ترین فرد دنیا است؟ ائمه اطهار می‌گویند «می‌خواهید ما بر شما حکومت کنیم، می‌خواهید با ما باشید؟! ما یک شرط داریم شرطش تقوا است»

شرط رسیدن به کرامت و معیت با ولی خدا

آیه عجیبی در قرآن وجود دارد «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» این آیه نسبت به مؤمنین می‌فرماید اگر می‌خواهید در معیت اهل‌بیت باشید شرطش این است باتقوا باشید و از گناه اجتتناب کنید. چون اهل‌بیت می‌گویند ما موجوداتی هستیم که به عزت، کرامت و بزرگی رسیدیم اگر می‌خواهید با بزرگ‌تر از خودتان مانوس باشید، باید بزرگ‌تر شوید. نمی‌شود کوچک باشید و با اهل‌بیت باشید. اگر می‌خواهید با ائمه سیر کنید، باید آدم بزرگی باشید اگر اهل گناه باشید نمی‌توانید بزرگ باشید. مسئله اهل‌بیت(ع) همین است. می‌گوید من می‌خواهم تو را به کرامت و شخصیت برسانم، می‌خواهید؟ می‌گوید بله. می‌گوید اگر می‌خواهید باید باتقوا باشید. اینجاست که مشکل اهل‌بیت گره می‌خورد انسان‌ها قبول نمی‌کنند می‌گویند چه کسی گفته باید باتقوا باشد اصلاً خدا کیلویی چند؟! ما خودمان می‌رویم پولدار می‌شویم باعزت می‌شویم. مشکل این است که انسان نمی‌خواهد این را بپذیرد می‌خواهد کوچک بماند.

اطاعت الهی، تنها راه رسیدن به قدرت

روایتش را بخوانم قال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم :«من اراد عزا بلا عشیرة» هرکسی عزت می‌خواهد بدون اینکه یک عشیره، طایفه و تشکیلات بزرگ داشته باشد «و غنی بلا مال» می‌خواهد ثروتمند بشود بدون اینکه مال زیادی داشته باشد و دنبال مال برود «و هیبة بلا سطلان» هیبت داشته باشد بدون اینکه مدیریت، سلطه و مسئولیتی داشته باشد؛ دیشب گفتم مؤمن هیبت دارد و خیلی از کارهایش را باهیبت جلو می‌برد. هرکسی این‌ها را دوست دارد «فلینتقل من ذل معصیة الله الی عز طاعة الله» از ذلت معصیت خدا بیرون بیاید در عزت طاعت خدا برود، تا موقعی که درگیر گناه هستید نمی‌توانید عزیز شوید و تا عزیز نشوید باشخصیت و باکرامت نباشید نمی‌توانید با کریمان محشور باشید و با آن‌ها دولت کریمه تشکیل دهید در دولت کریمه جایی ندارید.

«گناه» بزرگترین مانع میان ما و امام است

عبیدالله حر جعفی، می‌دانید ظهیر مثل عبیدالله نمی‌خواست با امام همکاری کند حالا داستان ظهیر را شب‌های آینده دقیق‌تر از یک زاویه‌ای برای شما عرض می‌کنم. ولی جالب است امام برای ظهیر نماینده فرستاد احترام کرد رفت ولی برای عبیدالله، خود امام سمتش رفت ولی همکاری نکرد، قبول نکرد زیر سایه سیدالشهدا بیاید. تحلیل روانشناختی شما از عبیدالله چیست؟ چرا پای عبیدالله گیر کرد و نتوانست در معیت با ابی‌عبدالله قرار بگیرد؟ خوش به حال کسانی که به تاریخ توجه می‌کنند. می‌دانید در تاریخ چه آمده است؟ حضرت تا شروع کرد با عبیدالله صحبت کردن، یک حرف عجیبی زد، این حرف گرا است، این حرف باید در هیئت مطرح است. بزرگواران عبیدالله سیدالشهدا را دوست داشت. بیایید در تاریخ ببینید چه اشعاری از عبیدالله حر جعفی در رسای سیدالشهدا(ع) وجود دارد و چقدر بعدش توبه کرد ولی چه فایده؟! 

فرق کربلایی‌ها و توابین چیست؟ اصحاب حسین این است «الذین بذلوا مهجهم دون الحسین» حالا ان‌شاءالله این را در روضه بازش می‌کنم ولی آن‌ها «الذین بذلوا مهجهم خلف الحسین» پشت سر حسین خونشان را ریختند دیگر به درد نمی‌خورد. خون تو باید قبل از حسین بریزد. عبیدالله سیدالشهدا را خیلی دوست داشت. کسانی که سیدالشهدا را دوست دارید از این داستان بترسید. چرا عبیدالله نتوانست معیت با سیدالشهدا پیدا کند؟ تحلیل روانشناختی آن این است. حضرت تا با عبیدالله حرف زد یک جمله‌ای گفت که بر تارک تاریخ می‌درخشد گفت عبیدالله «انت رجل مذنب» تو مرد گناهکاری هستی، من می‌دانم «انت رجل مذنب». این گناهان باعث شده آن عزت، کرامت، شخصیت و قدرت را از دست بدهی، نمی‌خواهی نجاتت بدهم؟! نمی‌توانست پایش گیر بود. شما را به خدا من می‌دانم خیلی از شما هر شب محرم بلند می‌شوید می‌گویید آقا ما را هم به یاری بطلب، ما را هم به نصرت قبول کن! اما نکند آقا رو کند به ما بگوید «انت رجل مذنب» تو گیر هستی! تو نمی‌توانی در معیت با من باشی! «یا ایها الذین آمنوا اتقوالله و کونوا مع الصادقین». 

محبت سیدالشهدا، فرع بر معرفت ایشان است

این مرکب ما برای سیر و سلوک با سیدالشهدا محبت است ولی محبت فرع‌المعرفت است. اگر در این دستگاه بر معارف ما افزوده نشود، ناچارم برخی موقع یک بک می‌زنم کلیت بحث را می‌گویم، چون می‌دانم هم یک مقدار پیچیدگی دارد هم برخی‌ها یک مقدار دیرتر می‌آیند ولی کاش برای دستگاه سیدالشهدا(ع) برای معارفی که زیر منبر سیدالشهدا می‌شود درک کرد یک مقدار بیشتر از این‌ها برنامه‌ریزی و همت به خرج دهیم.

یک تحلیل عمیق، روان‌شناختانه و جامعه‌شناسانه از دلیل عدم موفقیت جبهه مؤمنین، در تشکیل دولت، حکومت و قدرت است. اگر کسی این ظرافت را بگیرد، دیگر به امامش شک نمی‌کند و با سلمان هم یک لحظه به امیرالمؤمنین، نه اینکه به حقانیت امیرالمؤمنین شک کرد به این شک کرد که چرا امیرالمؤمنین از معجزه و قدرت مافوق مادی‌اش استفاده نمی‌کند، خیلی سخت و پیچیده است. این اخطار را به شما بدهم اگر زیر منبر سیدالشهدا خوب تربیت نشویم در فتنه‌های آخرالزمان به ولی خدا شک می‌کنیم. 

محور همه نیازهای انسان نیاز به عزت و کرامت است

در روایات دارد وقتی حضرت حجت(عج) می‌خواهند ظهور کنند در همان زمان کلی آدم ادعا مهدویت می‌کنند و کسانی که در این دوران، در زیارت آل‌یس دارد کسی که قبل از ظهور مهدی ایمانش را درست نکرده باشد بعد از ظهور ایمانش به درد نمی‌خورد گیر می‌کند. خیلی پیچیده است کار دارد پیچیده می‌شود. وضعیت انقلاب ما دارد این‌قدر پیچیده می‌شود برخی‌ها به مدیریت ولی‌فقیه دارند شک می‌کنند چون آدم‌های نتیجه گرایی هستند می‌بینند چرا نتیجه حاصل نمی‌شود تحلیل ندارند. خیلی‌ها به خاطر همین از سیدالشهدا جدا شدند تحلیل نداشتند. تحلیلش این است اهل‌بیت(ع) دنبال این است که انسان‌ها را به کرامت، عزت، شخصیت و قدرت برسانند چون می‌دانند محور همه نیازهای انسان نیاز به عزت و کرامت است. اگر انسان دنبال پول، زن و بچه، رفاه، عدالت و هر چیزی است همه این‌ها یک محور دارد، انسان به‌صورت فطری از نقص و ضعف فراری است. می‌خواهد قوی و غنی شود می‌خواهد انسان باشخصیت و باکرامتی شود. چون این‌ها را می‌خواهد طبیعتاً دنبال این عزت‌های ظاهری می‌رود و اهل‌بیت(ع) مشکلشان این است. می‌گویند عزت می‌خواهید عزت در سایه تقوا به دست می‌آید. عزت در سایه بندگی خدا به دست می‌آید.

نمی‌دانم جریانش چیست هرکسی باخدا رفاقت می‌کند به‌ظاهر کمی در کارش گره می‌خورد. آن جبهه چه؟ کار آن جبهه آسان است. کارشان این است با یکسری عزت‌های ظاهری سر آدم‌ها را شیره می‌مالند. اما این آدم‌ها همه در درون خودشان داغان هستند. 

افرادی که بندگی خدا می‌کنند، در برابر مشکلات مقاوم هستند

ابوذر علیه رحمه می‌خواستند مسخره کنند، بعد از پیغمبر ابوذر خیلی تحت‌فشار قرار گرفت داغانش کردند. برای عرب مهم‌ترین چیز این است که حداقل عشیره، تیر و طایفه داشته باشد همه چیز را از او گرفتند با زن و بچه او را به ربذه ظاهراً سمت لبنان فرستادند. به او می‌گفتند ابوذر «کیف احوالک» «کیف اصبحت؟» مسخره‌اش می‌کردند، فرمود «اصبحت غنیا بولایة امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه»

آن کسانی که به قدرت خدا وصل هستند و بنده خدا هستند، آن‌ها در درون خودشان یک قدرت و عزتی حس می‌کنند تمام دنیا در مقابلشان بایستند مقاومت می‌کنند و خم به ابرو نمی‌آورند. از دعای امیرالمؤمنین حالش را ببرید. من همیشه می‌گویم آدم باید این دعا را حفظ کند خیلی دعای نازی است «الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا» خدایا همین عزت من را کافی است که در مقابل تو خوار و خفیف باشم، «و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا» برای من همین فخر کافی است که بگویم پروردگارم تو هستی. «انت کما وحب».

شما جای خدا بودید در بغل چنین آدمی غش نمی‌کردید «انت کما احب» خدایا تو همان جوری هستی که من دوست دارم «فاجعلنی کما تحب» من را همان جور قرار بده که تو دوست داری. چقدر این دعا قشنگ است. چقدر امثال من بی‌بهره از زندگی هستند که از این دعا بهره نمی‌برند. نمی‌دانید و من بیشتر از شما نمی‌دانم که خواندن این دعا در خلوت و سجده، چقدر به انسان قدرت می‌دهد و چقدر لذت‌بخش است. اهل‌بیت کارشان اینجا گره‌خورده است. انسان‌ها «یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا» انسان‌ها ظاهر حیات دنیا را می‌فهمند. انسان‌ها این‌قدر مشغول کثرات دنیا هستند با بیرون خودشان حال می‌کنند باید بیرونشان درست باشد تا خیلی احساس حال و کیف کنند باید خانه و ماشین آخر سیستمی داشته باشند باید مدرک پرافتخار، مستمع زیاد و خدم‌وحشمی داشته باشند تا احساس افتخار داشته باشند. درصورتی‌که اگر در خلوت این آدم‌ها بروید کمبود دارند. برای همین یک آدمی که خدا را گم کرده باشد تمام دنیا را به او بدهید بازهم له‌له می‌زند باز احساس فقر و نداری می‌کند. چرا نمی‌خواهیم این را قبول کنیم. اهل‌بیت می‌گویند ما راحت می‌توانیم با دروغ و کلک و این کارها سرتان را شیره بمالیم ولی تقوا دست ما را بسته است ما می‌خواهیم باتقوا جامعه را اداره کنیم، می‌توانید بسم‌الله. متقی شوید بیایید کمک ما کنید. 

هر کس می‌خواهد باعزت‌ترین آدم‌ها باشد باید متقی شود

زندگی مادی یک‌جوری است خداوند فشارهایی به شما می‌آورد که یک جاهایی گیر می‌کنید باید گناه کنید ولی بعدش می‌بینید فقط خواری و حقارت برای شما می‌ماند. فرمود «من اراد ان یکون اعز الناس فلیتق الله» هر کس دوست دارد باعزت‌ترین آدم‌ها باشد باتقوا شود. من یک دقتی کردم دیدم تمام داستان‌ انسان‌های عزتمند دنیا، انسانی‌هایی که قدرتمند روحی شدند تمامشان داستان‌شان با یک ترک گناه شروع شده است. 

مدام هیئت می‌آیید یک چیزی گیرت می‌آید ولی توشه تو سوراخ دارد، آب می‌رود! نمی‌توانید با آن به عزت برسید. بایستی انسان باتقوایی بشوید والا به آن عزت و کرامت نمی‌رسید. چند نمونه مثال بزنم. چند روایت بخوانم تا متوجه شویم ریشه روانی گناه، حقارت نفس است. راهکار آن افزایش کرامت انسان است انسان شخصیت و عظمت روحی خود را افزایش بدهد.

ریشه تمام گناهان «ضعف روحی» است

روایت می‌فرماید ریشه گناه انسان ضعف روحی است. اول باید از این ذلت و حقارت بیرون بیاییم والا آن عزت و کرامتی که منتقم خون سیدالشهدا به ما وعده داده است محقق نخواهد شد. تا موقعی که درگیر این ذلت و خواری هستیم؛ این قدرت‌هایی که باید به دست بیاوریم یکی قدرت اقتصادی است. ما نباید ازنظر اقتصادی ضعیف باشیم. اولین کاری که دولت جور کرد اینکه فدک را از امیرالمؤمنین و قدرت اقتصادی ایشان را گرفت. 

ما نباید ازلحاظ علمی ضعیف باشیم باید قدرت علمی پیدا کنیم. همه این‌ها را اگر خداوند توفیق دهد مفصل در موردشان بحث می‌کنیم. معنی ندارد جوان هیئتی دنبال این باشد که درس‌هایش را پاس کند، خجالت بکشیم. می‌خواهید چمران باشید باید دنبال نمره 20 باشید. باید تا دکتری هر رشته‌ای که علاقه‌مند هستیم برویم. به چمران گفتند چرا این‌طور درس می‌خوانی؟ گفت من با خودم عهد کردم چون شیعه امیرالمؤمنین هستم و آقایم آقای عالمان اهل دنیا است من هیچ‌وقت نمی‌خواهم ضعیف‌تر از یک یهودی، مسیحی و غیر شیعه باشم. به این بچه هیئتی می‌گویند! باید به‌جایی برسیم که تولید علم داشته باشیم دنیا را در مقابل خودمان بگذاریم. 

قوی شوید تا امامتان روی شما حساب کند

خدا رحمت کند امثال شهید احمدی روشن‌ها را، 4 تا جوان حرف آقا را لبیک گفتند نزدیک 15 سال سیاستمداران ایران و تمام دنیا را سر میز جلسه نشانده است که کاری که آن 4 جوان کردند خنثی شود. قوی شوید تا امامتان روی شما حساب کند. ولی اگر آدم کوچکی باشید به‌اندازه خودتان روی شما حساب می‌کند.

برای یاری امام زمان قدرتت را بالا ببر

فرمود «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» یعنی تکلیف شما به‌اندازه قدرت شما است اگر می‌خواهید امام را یاری دهید و در دستگاه او مسئولیت بگیرید قدرتتان را بیشتر کنید. ما این آیه را کجا استفاده می‌کنیم؟ برای ضعف خودمان، این آیه را مستمسک ضعف‌های خودمان قرار می‌دهیم. چقدر نانجیبانه با قرآن بخورد می‌کنیم. به‌طرف می‌گوییم این مسئولیت را بگیر سریع می‌گوید «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» خب چرا با این آهنگ این آیه را می‌خوانید؟! چرا در این انقلاب این همه بار زمین مانده است. برخی‌ اوقات آدم گیر می‌کند می‌گوید هیچ‌کسی نیست این کار را جمع کند! الآن شما در عرصه سیاسی، اقتصادی و رسانه ببینید هرچه این پسر فاطمه می‌گوید «هل من ناصر ینصرنی» دریغ از یک امتی که بیایند پای‌کارش بایستند. بله در مسائل نظامی 4 نفر آدم آمدند گفتند لبیک لبیک! الحمدلله اقتداری پیدا کردیم ولی در بقیه عرصه‌ها چه؟!

منافقین، انسان‌های خفیف و ذلیل هستند

این روایت‌ها را بخوانم و از فردا شب وارد زاویه دیگری از بحث شوم. فرمود «نفاق المرء من ذل یجد فی نفسه» اگر می‌بینید منافق و دو رو هستید شخصیت شما آفتاب‌پرستانه است برای این است که در خودتان یک حقارتی احساس می‌کنید همه‌جا نمی‌توانید یکی باشید. آدم‌های منافق تحلیل روان‌شناختی‌شان این است که آدم‌های خفیف و ذلیلی هستند که منافق می‌شوند والا محکم حرفشان را می‌زنند. روایت می‌فرماید از ابی‌عبدالله(ع) «الصدق عز و الکذب عجز» می‌دانید چرا دروغ می‌گویید؟ چون آدم ضعیف و حقیری هستید که دروغ می‌گویید. اگر آدم قوی‌ای بودید هیچ‌وقت دامنت را آلوده به دروغ نمی‌کردید. مؤمن شاید هر گناهی بکند ولی دروغ نمی‌گوید. دروغ خیلی زشت است و انسان را خیلی خوار و خفیف می‌کند. در روایت داریم «الغیبت جهد العاجز» آدم‌هایی که غیبت می‌کنند پچ‌پچ می‌کنند پشت سر دیگران حرف می‌زنند این‌ها آدم‌های ضعیف و عجوزه هستند. عجوزه شروع به پچ‎‌پچ می‌کند اگر مرد هستید بروید جلوی خودش بگویید چرا پشت سرش می‌گویید؟!

امام مظلوم را بیشتر از امام مقتدر دوست داریم!

این روایت را هم بگویم و تیتر بحث فردا شب را بگویم که از فردا شب می‌خواهیم در مورد چه صحبت کنیم. حالا که در این شب‌ها بااهمیت قدرت، در معارف اسلامی آشنا شدید، به خدا عجیب است قدرت در اسلام خیلی مظلوم است، نمی‌دانم چرا این‌طور است. قدرت باید قدرت داشته باشد. نمی‌دانم با ما چه‌کار کردند ما امام مظلوم را بیشتر از امام مقتدر دوست داریم؟! در مورد طفلان زینب می‌خواهید حرف بزنید اول از زاویه قدرتشان بگویید. در مورد حضرت رقیه اول از زاویه قدرتش بگوییم. البته از آن‌طرف هم مخالف هستند، برخی‌ها می‌گویند مظلومیت‌هایشان را نگوییم. دیگر شب‌های محرم دیگر، با خود اهل‌بیت(ع) گفتند همان جور که پیش خودتان روضه می‌خوانید برای ما روضه بخوانید. شب‌های محرم فرق می‌کند دیگر! دیگر اگر الآن اوج مظلومیت اهل‌بیت(ع) را نگوید، اول باید مظلومیتش را بگوییم ولی اقتدارشان را اول اشاره کنیم، چون همه کارهایی که آن دشمنان کردند برای اینکه اهل‌بیت را خوار و خفیف کنند ولی نتوانستند. ما اول بگوییم آن‌ها چه‌کار کردند به حال اهل‌بیت گریه کنیم بعد بگوییم این‌طور نشد و عزیز شدند. مخصوصاً امشب و فردا شب در مورد این دو شیر بیشه امام حسن مجتبی(ع) باید خیلی مقتدرانه روضه‌هایشان خوانده شود.

با قدرتِ انقلاب اسلامی، دنیا را فتح می‌کنیم

من جایی ندیدم رهبر انقلاب بگوید اگر فلان اتفاق بیفتد کار جمهوری اسلامی تمام است فقط یکجا دیدم. آقا می‌فرماید اگر کسانی بر این مملکت حاکم شوند که قدرت نظام اسلامی را باور نداشته باشند و قدرت مردم را به رسمیت نشناسند، آن روز کار جمهوری اسلامی تمام است. ما کسانی مثل حاج قاسم سلیمانی‌ها می‌خواهیم که آقا را ابرقدرت بدانند. هیچ قدرتی الآن در دنیا مثل انقلاب اسلامی امام راحل ما نیست. بله ازلحاظ جمهوریت و دولتمان متأسفانه ضعیف هستیم اما با قدرت انقلاب اسلامی می‌توانیم دنیا را فتح کنیم ولی ما به قدرت گفتمان خود ایمان نداریم. با سیدالشهدا می‌شود دنیا را فتح کرد با سیدالشهدا تا عرش خدا می‌شود رفت. «و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین و اصحاب الحسین» با سیدالشهدا می‌توانیم اصلاح امت ایجاد کنیم. عرض ما در این شب‌ها این بود که اهل‌بیت(ع) بزرگ‌ترین آرزویشان این است که در سایه عزاداری سیدالشهدا و به برکت خون ایشان، انسان‌هایی بزرگ و قوی تربیت شوند. مسئله اهل‌بیت(ع) این است آن‌ها دنبال این هستند. بحث کردیم این را می‌خواهید در سایه تقوا به دست می‌آید. می‌‎خواهیم متقی و اهل طاعت شویم، می‌خواهیم با این خاندان کریم به کرامت برسیم. دیگر از این به بعد می‌خواهیم از ذل معصیت خدا به عز طاعت خدا نقل‌مکان کنیم. 

در روایت داریم خداوند از آدم‌های ضعیف الاراده و متلون (یعنی دم‌دمی‌مزاج)، از آدم‌هایی که نمی‌توانند تصمیم بگیرند، تصمیم هم گرفتند مدام شک می‌کنند خوشش نمی‌آید. تصمیم خود را بگیرید، آدم‌های محکم در دستگاه اهل‌بیت تربیت می‌شوند.

چرا شهدا کربلا پیش از امام حسین(ع) شهید شدند؟

نمی‌دانم این چه امتحانی است که در روز عاشورا خداوند متعال از فرزندان امام حسن مجتبی گرفته است. عبدالله بن حسن، به نظرم مصیبتش سخت‌تر از حتی قاسم بن الحسن است.

همه شهدا کربلا همتشان این بود که «دون الحسین» شهید شوند. چرا؟ به دو دلیل: اول اینکه شهادت امام را به تأخیر بیندازند شاید امام بتواند بیشتر هدایتگری کند. می‌گفتند خون ما فدای خون سیدالشهدا، در رجزهایش دارد که می‌گفتند مگر می‌شود، شما نباشید و ما باشیم هیهات! 

اما فلسفه دوم این است که آن‌ها تحمل نداشتند زمین خوردن سیدالشهدا را ببینند.
 

   
  

اخبار مرتبط:

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  حضور 35 هزار پاکستانی در ایران برای سفر اربعین
  زوّار اربعین بهتر است دینار آزاد خریداری کنند
  موشن گرافیک "الحسین یجمعنا"  
  چگونه از طریق پیام‌رسان بله ارز ویژه اربعین را خریداری کنیم؟ +آموزش تصویری
  اخباری مبنی بر شیوع وبا در عراق کذب است
  استانبول، مالزی و آنتالیا رایگان، اربعین کربلا هیچ!
  به خاطر سفر اربعین کارم را از دست دادم!
  موشن گرافیک "الحسین یجمعنا"  
  موشن گرافیک "الحسین یجمعنا"  
  موشن گرافیک "الحسین یجمعنا"  
  مستند حرکت جهانی اربعین
  مجموعه آنونس عهد خون | نصرتی لکم معده
  موشن گرافیک "حب الحسین یجمعنا" - (ایده پروانه سپید)
  نوحه زیبای «عمه» بمناسبت شهادت حضرت رقیه منتشر شد
  آنونس اربعین | حرم امام حسین دری از درب های بهشت
  دفتر آیت الله مدرسی ارتحال خطیب توانای تهرانی را تسلیت گفت
  مجموعه آنونس عهد خون | کرامتنا الشهاده
  آنونس اربعین | زیارت اربعین نشانه ایمان
  موشن گرافیک "حب الحسین یجمعنا" - (ایده پروانه سرخ)
  دعوت مداح مشهور عرب در پاسخ به نوحه میثم مطیعی
  پیاده‌روی اربعین احترام به وجود مقدس سیدالشهدا است
  حجت الاسلام سید ابوالقاسم شجاعی درگذشت
  مراسم هفتگی هیئت روضه الزهرا  
  متعجبم چرا مداحان ایرانی واکنشی به حادثه اهواز نشان ندادند
  سبک زندگی مردی که بهشت مشتاق او بود
  امنیت پیاده روی اربعین تأمین می شود
  ۱۰ هزار خوزستانی برای اربعین حسینی ثبت نام کرده اند
  آغاز ثبت‌نام پنجمین کارگاه «خط در گرافیک»
  Fatf، مخالف با اقتصاد مقاومتی و راهی به سوی مستعمره شدن
  چرا همسر حضرت زینب در کربلا نبود؟
  «جاذبه» اربعین از امشب به شبکه افق می‌آید
  ثبت نام چهارمین دوره انتخابات کانون مداحان و شعرای آیینی
  حضور زنان و مردان در ورزشگاه آزادی در کنار هم+تصویر
  حضور هزاران نفری زنان در ورزشگاه آزادی
  مراسم هفتگی در هیئت روضة الزهرا  
  حماسه اربعین کانون گفتمانی انقلاب اسلامی است
  آخرین مطلبی که امام سجاد به فرزند خویش گفتند
  پادکست | گریه می‌کرد  
  اربعین فرصت طلایی تجلی اقتصاد مقاومتی است
  اربعین معجزه‌ی الهی و زمینه‌ساز ظهور است
  اربعین نماد حج مستضعفان است
  عزاداری دهه اول محرم در هیئت محبان حضرت زهرا زاهدان  
  دشمنان برای اربعین نقشه کشیدند؛ به‌هوش باشیم
  اربعین انقلاب اسلامی در اربعین حسینی تجلی می‌یابد
  تکریم زائران غیرایرانی در ایران از اولویت‎های ایام اربعین است
  «شُکراً یا حسین» انیمیشنی با صدای ملا باسم کربلایی
  نماهنگ صابر خراسانی و حاج احمد واعظی برای اربعین +فیلم
  اهدای اثر هنری جوانان اهواز به رهبر معظم انقلاب+فیلم
  گردهمایی فعالان‌مردمی جبهه ‌فرهنگی ‌درعرصه‌ اربعین
  نمایشگاه «جامع نیازمندی‌های اربعین» برگزار می شود
  سپاه مقر حمله تروریستی 31 شهریور را هدف قرار داد+عکس
  دعوتنامه محبت آمیز عراق‍ی‌ها به زائران ایرانی + عکس
  اباالفضل در راه دین دست داد اما با دشمن دست نداد
  عاقبت عبیدالله‌بن‌زیاد چه شد؟
  "در امتداد حسین" روایتگر قیام عاشورا تا انقلاب اسلامی
  در امتداد حسین، به پخش شبکه سه رسید
  فیلم | نسخه کامل مستند پایتخت موکبها
  پاداش گریه و عزاداری بر امام حسین؛ مشروط یا مطلق؟
  فرهنگ مقاومت را تئوریزه نکردیم
  فیلم | نبض حادثه تروریستی اهواز
  هیئت علیه انقلاب، فاجعه‌ای در حال شدن
  می‌خواهند در مسیر اربعین ناامنی ایجاد کنند
  از عظمت عاشورای امسال در جهان تا جنایت یزیدیان در اهواز
  طراح ضریحی هستم که توفیق زیارتش را ندارم!
  معرفی برخی از این سنت ها در سوره حشر
  پشت صحنه «دوخط روضه»  
  فیلم | «حامد صافی» مهمان دو خط روضه  
  فیلم | امام حسین درباره مادر حر چه گفت؟  
  فیلم | «محمد علی افشین نیا» مهمان دو خط روضه  
  «ترک گناه» شرط معیت با ولی خدا است
  زائران اربعین امسال به حمایت بیشتری نیاز دارند
  چرا خداوند ما را با امتحان‌های سخت می‌آزماید؟
  حفظ تشیع در گرو محفوظ ماندن جایگاه مراجع تقلید است
  فیلم | شعری که امام زمان آن را کامل کرد  
  فیلم | «زهرا آراسته نیا» مهمان دو خط روضه  
  مراسم شام غریبان در هیئت صاحب‌العصر اراک  
  فیلم | نظر امام رضا درباره سینه زنی چیست؟  
  فیلم | «مرتضی حیدری آل کثیر» مهمان دو خط روضه  
  فیلم | حرف های او شنیدنی است... | فصل دهم  
  رجز | ما مسلمانیم اما، ما مسلمان نجف  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار