درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
چهارشنبه، 28 شهریور 1397 - 19:56   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18263صفحه نخست » اخبار کوتاهشنبه، 9 تیر 1397 - 16:02
آیت الله میرباقری؛
تمدن‌سازی اسلامی در عصر غیبت
حکومت دینی بر مدار حجیت است نه بر مدار واقعیت و حق مطلق. منظور از تمدن‌سازی در عصر غیبت هم، «تمدن بر مدار حجیت» و «به میزان میسور» است نه «تمدن بر مدار حقیقت».
  

تمدن‌سازی اسلامی در عصر غیبت به گزارش روضه نیوز ؛متن زیر گفتاری از آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در مورد تمدن سازی در عصر غیبت است که در ادامه می خوانید؛

تمدن‌سازی اسلامی در عصر غیبت

1- مکتب انتظار، نه مکتب احتراز است فقط (البته اگر احتراز و تبری نبود اختلاط حاصل می شد)؛ نه مکتب اعتراض و درگیری است فقط؛ و نه مکتب سازندگی است فقط؛ بلکه هر سه هست. این سه رکنِ انتظار، در عصر غیبت بر محور فقها ادامه داشته است؛ هرچند جریان‌های دیگر هم بوده‌اند. من معتقدم این پیشروی، بر محور دستگاه فقاهت است نه بر محور دیگر. همچنین انتظارات اجتماعی جامعه شیعه، هم در مرحله تبری و هم در مرحله درگیری و هم در مرحله سازندگی، در حال رشد است.  این همان تدبیرِ امام معصوم در عصر غیبت است. 

2- حادثه ظهور در عین اینکه در طول شش ماه دفعتاً اتفاق می‌افتد معتقد نیستیم که امری دفعی است، به معنی اینکه کار، تعطیل بوده است. عالم، بر مدار معصوم، تدریجاً به سمت ظهور حرکت کرده و حرکت می‌کند.

امیرالمؤمنین(ع) از همان فردای سقیفه اقدامشان را برای تحقق حکومت شیعی شروع کردند، ولی این اقدام، معطوف به تاریخ است؛ دولت مستعجل نمی‌خواهند. نباید سیطره جریان سقیفه را به‌گونه‌ای معنا کنیم که امام، کأنه، دستشان در عالم تکلیف بسته است و نشسته‌اند تا ظهور واقع بشود! امام صادق(ع) کار کرده‌اند و واقعاً حرکت جامعه حق را پیش برده‌اند. یعنی یک حرکت که می‌خواهد پایدار بشود قیامی مثل عاشورا می‌خواهد که ارتقاء وجدانی ایجاد ‌کند؛ از طرفی، یک تثبیت فرهنگی می‌خواهد. 

عصر غیبت هم دوران تعطیل امامت نیست. حضرت در همین عالم هستند و مأموریتشان را انجام میدهند، و جامعه شیعه هم که به دستگاه فقها واگذار شده، در مقابلِ سقیفه به حال خودش رها نشده است. امام این دستگاه را از پشت صحنه هدایت می‌کنند. امام ظاهر نیست ولی در پشت صحنه هست و مراقبت می‌کند. امام کارش را در عصر غیبت تعطیل نمی‌کند، منتها امامتِ در غیبت می‌کند. من می‌گویم: «امامتِ در غیبت» را با «تعطیل امامت» یکی نگیریم. امامتِ در غیبت، عامل پیشرفت تاریخی شیعه است. شیعه در عصر غیبت، عقبگرد نکرده و مقتدرتر شده است. ایدئولوژی شیعه در عصر غیبت، یعنی کلامش و فقهش و رجالش و...، معین می‌شود و قبض‌وبسط‌های فرهنگی پیدا می‌کند. 

پس، تدبیر حاکمیت جبهه حق در دوره بعد از حکومت سقیفه، تعطیل نیست؛ بلکه بر محور ائمه(ع) رو به پیش است. در عصر غیبت هم همین‌طور است. امام، امامِ در عصر غیبت‌اند، نه اینکه امامت، تعطیل شده است. فرق «غیبت امام» با «تعطیل امامت» باید تبیین بشود.  شیعه باید همین مسیرِ پیشروی را به سمت ظهور ادامه بدهد و در این مسیر، در یک موقفی، درگیری با نظام کفر جهانی پیدا می‌کند؛ یعنی موضوع درگیری از درگیری با دولت عثمانی یا دولت دیگر، به سطح درگیری با حکومت جهانی، و درگیری دو جبهه کفر و نفاق، ارتقا پیدا کند. امروز شیعه در این موقف قرار دارد و مبارزه می‌کند. این علامتِ پیشروی شیعه است.

3- در عصر غیبت باید بر «حجیت» تکیه کنیم و به سمت حکومت هم برویم. حکومت دینی بر مدار حجیت است نه بر مدار واقعیت و حق مطلق. منظور از تمدنسازی در عصر غیبت هم، «تمدن بر مدار حجیت» و «به میزان میسور» است نه «تمدن بر مدار حقیقت». امروز ربا هست، ولی حکومت دینی، حجت است؛ چون اگر حکومت دینی را رها کنیم نه فقط ربا برقرار می‌ماند، اصل توحید هم زیر سؤال می‌رود. البته امروز نباید به مقیاس حجیت در عصر صفویه اکتفا کنیم. حکومت دینی در عصر غیبت، هم حجیت دارد و هم می‌تواند حجیت را به اندازه عصر غیبت تکمیل کند، و به میزانی که حجیت را تکمیل کند، رفتارش را اصلاح کند. اما اینکه کسی تصور کند یک حکومتِ کاملاً نورانی و متناسب با عصر ظهور تشکیل می‌شود که در آن حکومت، هیچ ظلمتی نفوذ نکند، ممکن نیست. آن حکومتِ کاملاً نورانی، برای عصر ظهور است که ظلمت جمع می‌شود. باید  «حکومت در مدار حجیت» را از «حکومت بر مدار حقیقت مطلق» تفکیک کنیم. باید «حکومت در دوران غلبه ظلمت» را با «حکومت در دورانی که ظلمت محو می‌شود»، تفکیک کنیم؛ و روبه‌پیش بودنِ جامعه شیعه را هم تصویر کنیم. 

   
  

اخبار مرتبط:

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  مراسم عزاداری شب تاسوعا در هیئت روضه الزهرا
  فیلم | این کار را یک بار امتحان کن  
  فیلم | «علی حاتمی» مهمان دو خط روضه  
  فیلم | حرف های او شنیدنی است... | فصل هفتم  
  هیئت صاحب العصر اراک دهه اول محرم (1440)شب نهمین  
  تنها تا ساعت 21 فردا فرصت شرکت در قرعه کشی را دارید
  فیلم | وقتی امام حسین به یارانش پیشنهاد فرار داد!  
  هیئت صاحب العصر اراک دهه اول محرم (1440)شب هشتم
  فیلم | «علی زارعی رضایی» مهمان دو خط روضه  
  فیلم | حرف های او شنیدنی است... | فصل ششم  
  پادکست| اعتقاد به قدرت اسلام
  مستند "دعوتی" در جشنواره تلویزیونی شبکه مستند پخش می‌شود
  "لحظه‌ها را دریاب" روی آنتن شبکه سه
  اسلام انحرافی با قرآن منهای اهل بیت مشکلی ندارد
  مراسم شب هشتم محرم در هیئت یا فاطمه الزهرا بابل
  تقدیر دختر امام موسی صدر از دکتر میثم مطیعی+تصاویر
  همخوانی "کودکان حسینی" الگویی برای پیوند نونهالان با هنر دینی+فیلم  
  هشتمین شب عزای سیدالشهدا در هیئت روضه‌الزهرا  
  دومین مسابقه طراحی معماری موکب
  کودکان مقاومت در لبنان چگونه عزاداری می‌کنند؟+تصاویر  
  فرار از پنجره دژبانی برای شرکت در هیئت
  فیلم | مگر شما برای امام حسین چه خرجی کردید؟  
  فیلم | «مرتضی حیدری آل کثیر» مهمان دو خط روضه  
  مداحان سنی از حب سیدالشهدا می‌گویند/حسین آبروی اسلام است
  فیلم | حرف های او شنیدنی است... | فصل پنجم  
  هیئت، مبارزه، اقتصاد
  فیلم | حسین مرا شیعه کرد  
  هیئت صاحب العصر اراک دهه اول محرم (1440)شب هفتم
  فیلم | «مرتضی حیدری آل کثیر» مهمان دو خط روضه  
  فیلم | حرف های او شنیدنی است... | فصل چهارم  
  متفاوت‌ترین شب عزاداری محرم در هیئت روضه‌الزهرا
  موکب‌ها پایگاهی مردمی برای خادمی اهل بیت
  فیلم | به جای خدا برنامه نده  
  مداحی تصویری | رفیق هیئتی من گوش بده  
  فیلم | چرا هرکسی حال قله رفتن ندارد؟  
  فیلم | «وحید کیانی» مهمان دو خط روضه  
  عاشورا شب قدر دوم اهل ولایت است
  فیلم | پیش زمینه متفاوت حاج مهدی رسولی در محرم 97
  استقبال از پیاده روی اربعین حسینی با وجود گرانی ارز
  فرهنگ هیئتی و مدیریت شبکه ای؛ راه حل مشکلات مدیریتی
  فیلم | حرف های او شنیدنی است... | فصل سوم  
  فیلم | «علی زارعی رضایی » مهمان دو خط روضه  
  فیلم | حرف های او شنیدنی است... | فصل دوم  
  جریان شناسی جبهه باطل در زیارت عاشورا
  روایت رهبر انقلاب از ماجرای نذر شعر و زنده ماندن دکتر الهی قمشه ای
  منظومه«نغمه حسینی»؛شعری که مترجم قرآن برای نذر شفای فرزندش سرود
  مراسم عزاداری شب ششم محرم درهیئت روضه الزهرا  
  عزاداری شب ششم محرم در هیئت صاحب العصر اراک  
  نامه‌ حجت‌الاسلام قرائتی به ذاکران حسینی/ نماز ظهر عاشورا را باشکوه بپا دارید
  مجموعه تصاویر هیئت روضه‌الزهرا در محرم 1440 هجری قمری  
  رسالت های سیاسی و کارکردهای اجتماعی هیئت و هیئتی ها
  فیلم | «علی زارعی رضایی » مهمان دو خط روضه  
  فیلم | حرف های او شنیدنی است... | فصل اول  
  فیلم | «حامد صافی» مهمان دو خط روضه  
  هیئت صاحب العصر اراک در شب پنجم محرم
  از حماسه حسینی تا انقلاب خمینی
  فیلم | «زهرا آراسته نیا» مهمان دو خط روضه  
  مراسم عزاداری شب پنجم محرم درهیئت روضه الزهرا  
  فیلم | «محدثه الماسی » مهمان دو خط روضه  
  شب سوم دهه اول محرم هیئت صاحب العصر اراک
  شب چهارم دهه اول محرم هیئت صاحب العصر اراک
  خلاصه سخنرانی | از حماسه‌ی حسینی تا انقلاب خمینی
  شما هم خادم هیئت شوید  
  اعتقاد به ابرقدرتی حکومت اسلامی لازمه کار مسئولین است
  آزادی شعار مکتب سیدالشهدا است
  فیلم | «محدثه الماسی » مهمان دو خط روضه  
  مراسم عزاداری شب چهارم محرم درهیئت روضه الزهرا  
  دومین شب عزای سیدالشهدا در هیئت صاحب‌العصر
  فیلم | «ابراهیم سنایی» مهمان دو خط روضه  
  فیلم | «حسین سنگری» مهمان دو خط روضه  
  سلام بر سیدالشهدا چه معنی می‌دهد؟
  حکومت اسلامی، بزرگترین نعمت خدا برای مسلمین است
  متن کامل سخنرانی‌های "راز غربت و رمز قدرت ولی خدا"
  تصویرنوشت‌های بصائر از منبر هیئت روضه‌الزهرا
  پادکست | بزرگترین منبع قدرت  
  ویژه‌نامه‌ی صوتی | راز غربت و رمز قدرت ولی خدا/2  
  مراسم عزاداری شب سوم محرم درهیئت روضه الزهرا(س)  
  فدای تو میشم فقط با یک اشاره  
  هفده ساعت در روز کار می کند بعد من ادعای انقلابی گری می کنم!
  جدیدترین نوحه حاج مهدی سلحشور  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار