درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
پنجشنبه، 27 دی 1397 - 11:05   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 18202صفحه نخست » اخبار کوتاهجمعه، 18 خرداد 1397 - 13:30
آیت الله نوری همدانی:
اوج کلمات امیرالمومنین در توحید و خداشناسی
امیرمحسن سلطان احمدی - آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه بعد از قرآن کتابی به عظمت و جامعیت نهج البلاغه نداریم، گفت: اوج بیانات حضرت امیرالمومنین(ع) در بحث توحید و خداشناسی است.
  

 

اوج کلمات امیرالمومنین در توحید و خداشناسی به گزارش خبرنگار  روضه نیوز ؛آیت الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع معظم تقلید، شامگاه چهارشنبه ۱۶ خردادماه سال جاری در سومین مراسم ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به کتاب شریف نهج البلاغه آقا امیرالمومنین(ع) گفت: بعد از قرآن مجید  کتابی به عظمت و جامعیت نهج البلاغه نداریم. خداوندی که وحی را بر قلب پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) نازل کرد وصی پیامبر(ص) را نیز باب علم قرار داد و واقعا نهج البلاغه کتاب بسیار پر عظمتی است.

وی ادامه داد: سعی کنید نهج البلاغه را به عنوان یک کتاب درسی در حوزه قرار داده و آن را تدریس کنید و چه خوب است این کتاب شریف نهج البلاغه را حفظ هم کنید.

این استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: درباره نهج بحث های زیادی شده است که حدود ۴۸۸ خطبه از حضرت علی(ع) در دست مردم بوده است، ولی آنچه امروزه در نهج البلاغه است حدود ۳۰۰ مورد است و بقیه در دست ما نیست.

آیت الله نوری همدانی نهج البلاغه را افتخار شیعیان دانست و گفت: ما افتخار می کنیم که نهج البلاغه از پیشوای ما است. و امام راحل نیز در ابتدای وصیت نامه خود دارند که کتابی به این جامعیت وجود ندارد.

وی به جامعیت بودن نهج البلاغه اشاره و افزود: نهج البلاغه کتابی جامع است که مطالب اجتماعی، انفرادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و همه چیز در آن است و ما به آن افتخار می کنیم که از همه ابعاد مسائل در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در این کتاب جایی درباره موضوعات معدودی مثل مور، ملخ، طاووس و خفاش در عین حال با آن فصاحت و بلاغت با آن ویژگی های خاصی که دارد آن را بیان می کند که ابن ابی الحدید می گوید که ابتکارامیرالمومنین(ع) چنین بوده است.

اوج کلمات امیرالمومنین در توحید و خداشناسی

اوج کلمات امیرالمومنین(ع) در بحث توحید و خدا شناسی

آیت الله نوری همدانی اوج کلمات امیرالمومنین(ع) را مبحث توحید دانست و گفت: قبل از حضرت علی(ع) هم اگر عرب هم با فصاحت و بلاغت چیزی می گفت درباره شتر و کوه و دریا بود، اما حضرت علی(ع) با فصاحت و بلاغت درباره توحید و خداشناسی مطالبی دارد که در اوج کلماتش حضرت علی(ع) درباره توحید و شناساندن خداوند و عظمت جهان و آفریدگار جهان سخن می گوید.

این استاد حوزوی تصریح کرد: ظلم است کسی بگوید نهج البلاغه کتابی درباره حضرت علی(ع) است، بلکه این کتابی است از خطبه های حضرت که در میدان جنگ و در بین مردم و رجال بیان شده است.

وی افزود: در خطبه ۲۲۸ نهج البلاغه حضرت امیر درباره توحید مطلبی بیان فرمودند که سید رضی هم آن را آورده است که این کلمات در میدان جنگ، در مسجد و مجامع که مردم جمع هستند حضرت این خطبه ها را بیان می کنند، که نشان می دهد اسلام چقدر فرهنگ این مردم را بالا برده است که این بیانات را بفهمند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه بیان کرد: حضرت در این خطبه می فرماید: « سُبحانَکَ خالِقاً وَ مَعبُوداً، بِحُسنِ بَلائِکَ عِندَ خَلقِکَ خَلَقتَ، داراً وَ جَعَلتَ فیها مَأدُبَةً: مَشرَباً وَ مَطعَماً، وَ اَزواجاً وَ خَدَماً، وَ قُصُوراً وَ اَنهاراً، وَ زُروعاً وَ ثِماراً; ثُمَ اَرسَلتَ داعِیاً یَدعُو اِلَیها. فَلاَ الداعِىَ اَجابُوا، وَلا فیما رَغَبتَ اِلَیهِ رَغِبُوا، وَلا اِلى ما شَوَقتَ، اِلَیهِ اشتاقُوا. اَقبَلُوا عَلى جیفَة قَدِ افتَضَحُوا بِاَکلِها، وَاصطَلَحُوا، عَلى حُبِها، وَ مَن عَشِقَ شَیئاً اَعشى بَصَرَهُ، وَ اَمرَضَ قَلبَهُ،....».

این استاد عالی حوزه افزود: در اینجا حضرت امراض دنیا گراها و کسانی که علاقه به دنیا دارند امراض آنها را طوری تشبیه داده است که وقتی می خواهند بمیرند،اول زبان انسان از کار می افتد و دیگر نمی تواند حرف بزند، بعد گوشش نمی شنود و از کار می افتد و در آخر هم چشمم جایی را نمی بیند؛ به اندازه ای این کلام گیرا و موثر است که بر هر ملحدی بخواند لرزه بر اندامش می افتد.

خطبه ای از نهج البلاغه که آیت الله نوری همدانی بیش از هزار بار آن را خواندند

آیت الله نوری همدانی به خطبه ۲۲۱ نهج البلاغه اشاره و گفت: در این خطبه حضرت می فرماید: « قاله بعد تلاوته اَلهاکُمُ التَکاثُرُ حَتَى زُرتُمُ المَقابِرَ»، این خطبه حضرت حالات کسانی که مرده اند را توضیح می دهد.

وی ادامه داد: من ۵۰ سال است بیش از هزار بار  این خطبه را خوانده ام و هر بار این خطبه حضرت در روح من اثری گذاشته است که قبل از آن نبوده، که این اثر کلمات و بیانات امیرالمومنین(ع) است.

خطبه بدون الف و نقطه امیرالمومنین(ع)

آیت الله نوری همدانی به خطبه بدون الف و بدون نقطه امیرالمومنین(ع) اشاره و بیان کرد: در حضور امیرالمومنین(ع) جماعتی بودند که گفتند در میان کلمات عرب حرف «الف» بیش از همه دخالت دارد، که حضرت یک خطبه خواندن که در آن حرف «الف» را بکار نبردند و چندین صفحه شد.

وی ادامه داد: باز در جای دیگری صحبت شد در میان کلمات «نقطه» زیاد داریم که باز حضرت خطبه ای چند صفحه ای را بیان کردند که در آن هیچ نقطه ای نبود و به خطبه بدون نقطه  مشهور است.

اشاره به « علما » در ۵ جای نهج البلاغه

این استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به بکار بردن کلمه « علما » در خطبه ها و بیانات امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: در ۵ جای نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین(ع) به علما اشاره کردند و از این کلمه استفاده شده است.

آیت الله نوری همدانی به خطبه شقشقیه اشاره و گفت: اولین جایی که در نهج البلاغه کلمه « علما » به کار رفته در خطبه شقشقیه است که حضرت در این خطبه فرمودند: « وَ مَا أَخَذَ اللَهُ عَلَى العُلَمَاءِ أَن لَا یُقَارُوا عَلَى کِظَةِ ظَالِمٍ ».

وی به وظیفه مهم علما در برابر ظالم و مظلوم بر گرفته از سخن حضرت در این خطبه اشاره و اظهار کرد: واقعا خداوند این پیمان را از علما گرفته که در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومین ساکت و آرام ننشینند، که این کلمه بسیار بزرگی است. علمای بزرگوار هم در طول تاریخ  هرگز در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان ساکت و آرام نبوده اند و این یکی از شئون و وظایف علما است.

این استاد عالی حوزوی افزود: در طول تاریخ علما نسبت به مردم هم در هدایت و هم در مدیریت آنها خدمت نموده اند که نمونه های بسیاری وجود دارد.

آیت الله نوری همدانی به دومین جایی که کلمه علما در نهج البلاغه آمده اشاره و گفت:  دومین جایی که کلمه علما در نهج البلاغه آمده در خطبه ۱۸۴ است که  در اینجا به شب ها و عبادت علما اشاره شده است و سومین جایی که در نهج البلاغه اسم علما آمده در خطبه ۱۹۸ است که این خطبه درباره عظمت قرآن است و حضرت به علما اشاره نموده و فرمودند: « جَعَلَهُ اللَهُ رِیاً لِعَطَشِ العُلَمَاءِ وَ رَبِیعاً لِقُلُوبِ الفُقَهَاءِ وَ مَحَاجَ لِطُرُقِ الصُلَحَاءِ ...».

وی ادامه داد: خداوند قرآن را وسیله سیرابی عطش علما قرار داده و هیچ علمی جز قرآن علما را سیراب نمی کند و تنها علمی که علما را سیراب می کند قرآن است. و این قرآن بهاری است که در دل علما شکوفایی ایجاد می کند.

آیت الله نوری همدانی در ادامه به چهارمین جایی که در نهج البلاغه از کلمه علما بکار رفته اشاره و بیان کرد: چهارمین جایی که کلمه علما در نهج البلاغه بکار برده شده در سفارش حضرت به مالک اشتر است که می فرماید: « ... وَأَکثِر مُدَارَسَةَ العُلَمَاءِ، وَمُنَاقَشَةَ الحُکَمَاءِ، ».

وی ادامه داد:  هرکسی که بخواهد مملکت اسلامی را اداره کند باید با علما مجالست داشته باشد، چون علما هستند که ارزش های اسلامی را می دانند و برای ساختن یک جامعه که منکرات در آن نباشد نظر علما لازم است. در اینجا حضرت در نامه ۵۳ به مالک اشتر نوشته اند و تاکید نمودند که مالک با علما مجالست و مباحثه داشته باشد.

آیت الله نوری همدانی به حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه و بکار بردن کلمه علما در آن اشاره وبیان کرد: پنجمین جایی که کلمه علما در نهج البلاغه آمده است در قسمت کلمات قصار است که حضرت در حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه می فرماید: « یَا کُمَیلُ هَلَکَ خُزَانُ الأَموَالِ وَ هُم أَحیَاءٌ وَ العُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِیَ الدَهرُ أَعیَانُهُم مَفقُودَهٌ وَ أَمثَالُهُم فِی القُلُوبِ مَوجُودَهٌ ...».

علامه طباطبایی شهید در راه قرآن

این شاگرد علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش علامه طباطبایی را شهید در راه قرآن دانست و گفت: بنده ۵ سال افتخار شاگردی از محضر استاد بزرگوارم مرحوم آیت الله طباطبایی در دروس تفسیر و اسفار داشته ام.

وی به زحمات علامه در نوشتن المیزان اشاره و بیان کرد: آیت الله طباطبایی زحمات زیادی در نوشتن تفسیر المیزان کشیدند تا آن را در ۲۰ بنویسند. ایشان مفسری بود که وقتی به آیات جهنم و عذاب می رسید گریه می کرد و قرآن در وجود ایشان تنزل پیدا کرده بود و گاهی در یک آیه ۵۰ صفحه تفسیر می نوشتند و ایشان شهید این راه شد.

گفتنی است، سومین ضافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی، با سخنرانی و خیر مقدم توسط نجفی قدسی مدیر این دارالقرآن و با حضور آیت الله مقتدایی، عضو شورای عالی حوزه و دیگر اعضای این شورا، جمعی از اعضای جامعه مدرسین، اساتید حوزوی و قرآنی، حجت الاسلام و المسلمین راستگو، پژوهشگر فقه و تعلیم و تربیت، حجت الاسلام و المسلمین زائری، مدیر موسسه فرهنگی سرچشمه تهران و ماهنامه خیمه و بیش از ۲۰ حافظ قرآن کریم برگزار شد.

 

امیرمحسن سلطان احمدی

 

   
  

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  باید با شایعه‌سازی دشمن در فضای مجازی مقابله کرد
  نامه‌ای از نهج‌البلاغه که باید در کتب درسی بیاید
  برای سلامتی استاد مشهور اخلاق دعا کنید
  روایت آیت الله نوری همدانی از حماسه ۱۹ دی
  پیام آیت‌الله سبحانی به همایش کاتبان، ناشران و مترجمان قرآن
  پدر شهیدی که تمام دارایی اش را وقف کرد
  نقدی پیرامون انتشار قطعه «پاره سنگ» توسط مهدی یراحی
  مداحان در شکست دشمن تاثیرگذارند
  فیلمی منتشر نشده پیرامون اتفاق جالب دو روز قبل از 9 دی
  گناهی که پنج تهدید خدای متعال را به دنبال دارد
  خطیب برجسته هیئات مذهبی عزادار شد
  فیلم | نماهنگ زیبای «مادر بمون» بمناسبت ایام فاطمیه
  رفع نابرابری‌های جامعه نیازمند امثال شهید حججی است
  هیأت‌های مذهبی از هویت شیعی و اسلامی جامعه پاسداری کنند
  آغاز ثبت نام دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی
  خروجی هیأت تراز انقلاب اسلامی انسان مجاهد و انقلابی خواهد بود
  احیای امر "فاطمیه" را فراموش نکنید
  علامه طباطبایی چراغی فروزان برای حوزه علمیه است
  معاد گرایی زمینه ساز سعادت اخروی انسان است
  توصیه آیت‌الله قرهی درباره فتنه جدید
  رسیدن به مقام تسلیم از بالاترین ارزش‌های انسانی است
  توصیه همیشگی مرحوم آیت الله شاهرودی به فرزندانش
  نسخه به روز نرم افزار تلفن همراه پیام محراب منتشر شد
  خروجی هیئت تراز انقلاب اسلامی، انسان مجاهد و انقلابی خواهد بود
  امامزاده ای در قم که جد سادات رضوی است
  استاد پرورش از یاران امام و رهبری و در راه خدمت به مردم بود
  شخصی که رهبری او را "یار صدیق انقلاب" نامید
  آیت الله شاهرودی از چهره های برجسته جهاد و فقاهت بود
  آیت الله شاهرودی درس آموخته حوزه علمیه نجف بود
  دهمین همایش هیأت‌های محوری در قم برگزار می‌شود
  دو روز قبل از 9 دی اتفاق خاصی نیفتاده!
  شهیدی که مفقودالاثر شدن رادوست داشت
  جایی ننوشته است گنهکار نیاید
  آنقدر غمت به جان پذیرم حسین ...
  کوری در محشر !
  آیا «مشغولیت» ما در ارتباط با «مسؤولیت» ماست؟!
  چرا بعضى دعاها مستجاب نمى ‏شود؟
  تنها ملاک دوست داشتن
  روایت متفاوت یک روحانی از روز دانشجو
  پادکست | هرکس خسته شده است؛ جمع کند برود
  اربعین می‌تواند مقدمه حرکت‌های بین‌المللی مجموعه‌های فرهنگی باشد
  آغاز خرید اینترنتی کتاب «بهشت اینجاست»
  سرّ سلام کردن به اهلبیت (علیهم السلام)  چیست؟
  هیچ وقت لباس نو نپوشید
  «ارهاصات» زمان پیامبر را بشناسید
  اعمال شب و روز 17 ربیع الاول
  اسرار زندگی ات را برای کسی بازگو نکن!
  شرط برای ضمانت بهشت!
  استفاده از ظرفیت روحانیون در مدارس مناطق محروم
  کشورهای اسلامی در قبال موضوع فلسطین مسئول هستند
  کلیپ | ایده جالب "هفته وحدت"  
  بستگی داره چاق باشه یا لاغر اندام + فیلم
  ستایشگر تراز انقلاب، ستایشگر اسلام ناب است
  قدرت‌طلبی‌ها نمی‌گذارند ولایت فقیه به درستی تبیین شود
  اختلاف افکنی انگلیس به قدمت تاریخ این کشور
  مراسم هفتگی هیئت صاحب العصر اراک شهادت امام عسگری(ع)
  مراسم شهادت امام حسن عسکری در هیئت روضه الزهرا  
  تشریح فعالیت های جهادی هیأت یا فاطمة الزهرا در زلزله کرمانشاه
  ارسال آثار سوگواره عاشورایی تا 4 آذر ماه تمدید شد
  مراسم هفتگی در هیئت روضة الزهرا  
  عزاداری ایام آخر صفر در هیئت روضه الزهرا|شب دوم  
  نگاره | معرفی طرح ضیافت زوار  
  فیش منبر | سالروز شهادت امام حسن مجتبی
  عزاداری ایام آخر صفر در هیئت روضه الزهرا|شب اول  
  نماهنگ "الأحرار" با اجرای نزار القطری + فیلم
  مراسم هفتگی هیئت روضة الزهرا  
  شهدای مدافع حرم نبودند راهپیمایی اربعین هم نبود
  اجرای طرح "ضیافت زوار" برای سومین سال در خوزستان
  از حشدالشعبی خواستم خود را سپر بلای اهل سنت کند
  شرح فرازی از زیارت اربعین در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
  آغاز ثبت نام دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی
  تهیه و توزیع چهار هزار بسته فرهنگی با محوریت محتوای معرفتی در حماسه اربعین  
  انتقاد خطیب حوزوی از وضع نامناسب مزار یک عالم دینی
  تهیه و توزیع 4۰۰۰ بسته معرفتی اربعین
  بزرگترین پرچم حسینی در مرز شلمچه به اهتزاز درآمد  
  قطار قم_کربلا به سمت اربعین حسینی  
  حضور 35 هزار پاکستانی در ایران برای سفر اربعین
  زوّار اربعین بهتر است دینار آزاد خریداری کنند
  موشن گرافیک "الحسین یجمعنا"  
  چگونه از طریق پیام‌رسان بله ارز ویژه اربعین را خریداری کنیم؟ +آموزش تصویری
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار