درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
دوشنبه، 1 آبان 1396 - 20:31   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17597صفحه نخست » مهمترین اخباریکشنبه، 2 مهر 1396 - 14:16
گفتارهای از آیت‌الله مکارم شیرازی؛
از ادبیات‌های نامتعارف تا لزوم مقابله با هنجارشکنی در عزاداری‌ها
عده‌ای تابع خط قرمز نیستند و می‌گویند ما باید مشتری جمع کنیم و مجالس ما مملو از جمعیت باشد
  

از ادبیات‌های نامتعارف تا لزوم مقابله با هنجارشکنی در عزاداری‌ها به گزارش روضه نیوز ؛ فرازهایی از مجموعه سخنان حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص راهکارهای پویایی و مقابله با جریانات انحرافی در مناسک عزاداری منتشر می‌شود:

از ادبیات‌های نامتعارف تا لزوم مقابله با هنجارشکنی در عزاداری‌ها

در ایام محرم همه ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام با تشکیل مجالس سوگوارى ،برای برگزاری باشکوه و تعظیم  شعائر حسینی تلاش می کنند،به ویژه جوانان و نوجوانان که با انجام مناسک عزاداری، با آئین سوگواری حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) آشنا می شوند،[1] لیکن باید دانست مبارزه علنی و به انحراف کشاندن مجالس و مناسک عزاداری ؛ دو راهبرد دشمنان برای مقابله با فرهنگ عاشورا است.[2]

بدیهی است مجالس و مناسک عزداری ، منبع قدرتی است که به درد دین و دنیا و استقلال و عظمت و قدرت می خورد. اما همیشه از منابع مهم، سوء استفاده های عظیم می شود.[3]

لذا شیعیان آن حضرت باید  در انجام این مراسم از آنچه که مایه وهن مذهب در نظر دوست و دشمن مى شود، جدّاً بپرهیزند، و توجّه داشته باشند که عاشورا و مراسم حسینى است که اسلام را زنده نگه داشته است، و هر سال خون تازه اى در عروق اسلام جارى مى سازد، و تا مراسم حسینى، پرشور و پرشکوه برپاست، آسیبى به اسلام نخواهد رسید.[4]

تبیین فلسفه محّرم و عزاداری امام حسین علیه السلام

بسیار مى شود که طبیبان آگاه، بیماران خود را از آثار مهمّ داروهاى شفابخش و غذاهاى تقویتى که درمان بیمارى ها را تسریع مى کند با خبر مى سازند؛ تا با شوق و علاقه بیشتر داروهاى تلخ را تحمّل کنند و دستورات طبیب را دقیقا بکار بگیرند.[5]

طبیبان روحانى نیز دقیقا همین مسیر را مى پیمایند و فلسفه تشریع و آثار حیات بخش برنامه ها و مناسک عزاداری را براى مردم شرح دهند تا آتش اشتیاق را در دل آنها شعله ور سازند و با عزمى راسخ به دنبال انجام برنامه ها بفرستند.[6]

تبیین فلسفۀ سوگواری علاوه بر اینکه شوق و علاقه مردم را براى انجام آئین عزاداری افزون مى کند و تحمّل ناراحتى را براى انجام پاره اى از وظایف سخت و سنگین آسان مى سازد.[7]هم چنین به همه مردم هشدار مى دهد که باید در چه مسیرى حرکت کنند تا فلسفه حقیقی برگزاری مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در جامعه  پیاده شود.[8]

بعضى آن چنان مسأله سوگوارى را تحریف کرده اند که درست به نتیجه اى بر ضدّ اهداف اصلى آن رسیده اند، تا آن جا که ریختن یک قطره اشک را جانشین انجام تمام «رسالتها» و «مسئولیّتها» قرار داده، بلکه با انجام این عمل مصونیّتى براى خود، در مقابل هر گونه عمل خلاف، ظلم، ستم و گناه پنداشته اند، همان مظالم و گناهانى که ریختن قطرات خون شهیدان به خاطر مبارزه با آن بود. این برداشتهاى نادرست از این مسأله نه جزء دین است و نه با هیچ منطقى قابل دفاع.[9]

لذا باید به عزاداران محترم که عاشقانه بر سر و سینه مى زنند، و در مظلومیّت امام حسین علیه السلام اشک مى ریزند، و با بذل وقت و مال و جان خود مجالس سوگوارى آن حضرت را زنده نگه مى دارند گفت: آن حضرت قصد تشکیل حکومت اسلامى داشت و عواملى مانع تحقّق این هدف مقدّس آن حضرت شد تا با برطرف کردن موانع بتوانند هدف والاى امام حسین علیه السلام را تحقق بخشند.[10]

گسترش مناسک عزاداری در گرو بهره گیری از وعاظ و خطبای متبحر و متخصص

در عصر و زمان ما علوم اسلامى به قدرى گسترده شده است که فراگیرى تمام رشته هاى آن براى یک عالم دینى ممکن نیست، بلکه ناچار است یک یا چند رشته را انتخاب کند و در آن متخصّص و صاحب نظر شود. [11]

از سوی دیگر نمى توان انکار کرد که برخی چالش های  فرهنگی از این مسأله نشأت می گیرد که عقاید و آداب و مناسک دینى با خرافات آلوده شده است[12]، اینگونه است که در عصر کنونی، عزادارى اهل بیت علیهم السلام رنگ و بوى متفاوتى گرفته است، برخى افراد در حالى که هیچ بهره اى از دریاى عمیق فقه و اجتهاد نبرده اند، به اشتباه خود را صاحب نظر در مسائل شرعى به خصوص در احکام و آئین عزادارى مى دانند و در مسیرى که هیچ اطلاعى از خطرات آن ندارند، دیگران را به زعم خود دعوت مى کنند و عزادارى خامس آل عبا و سالار شهیدان را وسیله اى براى کارهاى مخالف شریعت اسلام قرار مى دهند.[13]

لزوم مقابله با هنجارشکنی ها و عزاداری های نامتعارف

بعد از انقلاب فضای تازه ای برای عزاداری پیدا شد و در این فضا یک مشکل پیش آمد و آن ارتباط ماهواره ای و اینترنتی مردم با فضای خارج و آوردن آهنگهای آن طرف آبی و مداحی به سبک آنها بود.[14]

عده ای تابع خط قرمز نیستند و می گویند ما باید مشتری جمع کنیم و مجالس ما مملو از جمعیت باشد البته در مجلس بانوان هم این مساله بیشتر است ، حال آنکه  بالاخره شما و ما مسئولیت داریم. بیائیم این آب زلال عزاداری امام حسین(علیه السلام) را جاری کنیم و برای تحقق این امر، مداحان پیشکسوت باید برنامه داشته باشند.[15]لذا برگزاری جلسات آموزشی مداحان و فعال کردن سایت انجمن مداحان و شاعران آئینی استان  های کشور ضروری است.[16] همانگونه که ارایه آموزش های جمعی حول محور مسائل احکام و اعتقادات برای مداحان و فعالیت مداحان به صورت جمعی می تواند موثر واقع شود.[17]

مبارزه با ادبیات غلوّ آمیز؛ مهمترین ضرورت در پالایش مناسک عزاداری

 هنگامى که تجاوز در مورد مقام و منزلت کسى باشد «غلو» گفته مى شود، بعضى نیز معتقدند: «غلوّ» هم در طرف افراط گفته مى شود، هم در تفریط در حالى که بعضى دیگر آن را منحصر به طرف افراط مى دانند ونقطه مقابل آن را تقصیر مى گویند.[18]

بی تردید شیعیان واقعی  از تربیت یافتگان مکتب اسلام و پیروان تعلیمات عالى قرآن هستند و سهم آنها از ایمان و مکارم اخلاق سهم بزرگى است، آنها جز به قرآن و سنّت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و استدلالات قطعى عقلى تکیه نمى کنند.[19] لیکن بعضى از مدّاحان و افراد ناآگاه در مراسم عزاى امام حسین علیه السلام از ادبیات غلو آمیز استفاده می کنند. [20]

در حالی که  نباید مسایلی بر زبان مداحان جاری شود که بوی غلو می دهد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: «هلک فی رجلان، محب غال و مبغض حال؛ دو گروه درباره من هلاک شدند، آنها که غلو می کنند و ما را برتر از مقاممان معرفی می کنند و همچون خداوند می ستایند و دشمنانی که العیاذبالله به ما لعن می کنند.» از این که این دو گروه همسنگ هم قرار داده شدند، معنایش این است که هر دو گروه در اشتباه می‌باشند. گاهی از گوشه و کنار زمزمه‌هایی می شنویم که خیلی زننده است، «لا اله الا فاطمه الزهرا، یا لا اله الا زینب!»، این حرف‌ها علاوه بر این که خلاف تعلیمات اسلام است، اگر به گوش دشمنان برسد، که این روزها راحت منتقل می شود  می‌گویند این که ما می گفتیم شیعیان کافرند، دلیلش این سخنان است. البته ممکن است این ذاکرین بی اطلاع باشند که باید پیش کسوت‌های مداحان و وعاظ محترم آنها را راهنمایی کنند.[21]

در نام گذاری هیئت‌ها هم دقت شود. بعضی نام «دیوانگان امام حسین» را بر هیئت خود می گذارند که وقتی مختصرش می‌کنند می‌شود هیئت دیوانگان! به جای این اسامی که آثار بدی دارد، نام «عاشقان»، «فدائیان»، «دلدادگان» و «خادمان امام حسین» را انتخاب کنید.[22]

از این رو شایسته است افراد ناآگاه تعبیرات کفرآمیز و آمیخته با غلوّ بر زبان جارى نکنند؛ [23]  اشعاری که بوی اهانت و غلو می دهد جمع آوری شده است و من آنها را دیده ام که اگر این به دست دشمن بیفتد خون شیعه را به هدر می دهند. آیا سرآیندگان این اشعار مسئولیت عواقب کار خود را برعهده می گیرند؟[24]

همگرایی عقلانیت و عشق؛ مهمترین اصل در مدیریت چگالی سنگین احساسات درمناسک عزاداری

براى پیوند با یک مکتب، تنها پیوند فکرى که پشتوانه آن منطق و استدلال است، کافى نیست، بلکه پیوند عاطفى که از عشق و علاقه و محبّت سرچشمه مى گیرد، نیز لازم است؛ زیرا براى پیشبرد اهداف یک مکتب، عقل به تنهایى نارساست، بلکه عقل و عشق باید به هم بیامیزند و چرخهاى جامعه را در مسیر هدف به گردش درآورند.[25]
همیشه زبان ترجمان عقل بوده، ولى ترجمان عشق، چشم است، آن جا که اشکى از روى احساس و درد و سوز مى ریزد، عشق حضور دارد، ولى آن جا که زبان با گردش منظّم خود جمله هاى منطقى مى سازد، عقل حاضر است.[26]
 
بنابراین همان طور که استدلالات منطقى و کوبنده مى تواند همبستگى گوینده را با اهداف رهبران آن مکتب آشکار سازد، قطره اشک نیز مى تواند اعلان جنگ عاطفى بر ضدّ دشمنان آن مکتب محسوب گردد.[27]

حال از آن جا که ایّام ماتم و غم در محرم، سبب مرورى مجدّد، بر تاریخ زندگانى امام حسین(علیه السلام) و یاران باوفایش و تلاش ها، شهامت ها و فداکارى هاى آنان است، ماهى است پر از شور و عشق و اخلاص و فداکارى؛ به همین دلیل، تاریخ نشان داده است که بسیارى از توطئه هاى دشمنانِ اسلام، به برکت شورى که در جلسات و دسته جاتِ سوگوارىِ آن بزرگواران در این ماه ایجاد شده، درهم شکسته و خنثى گردیده است، که این خود موهبت بزرگى است، و باید همیشه آن را ارج نهاد و از آن پاسدارى کرد.[28]

از سوی دیگر خیل عزاداران حسینی همه‌جا با عشق و علاقه، خود را به صورت خودجوش برای ادای حق مراسم سوگواری آماده می‌کند. البته برای بهره‌گیری کامل از این مراسم پرشکوه [29]باید مراقب بود مبادا مناسک عزاداری به مسائل خرافى آلوده شود. باید حریم امام حسین(علیه السلام) و عقلانیّت دعوت و قیام او حفظ شود کمتر به نقل خوابها و نقل قولها استناد شود، بلکه بیشتر از منابع معتبر نقل شود؛ حتى زبان حالها هم باید به گونه اى باشد که حال امام حسین(علیه السلام) و حضرت ابوالفضل و على اکبر(علیهما السلام) و... چنین اقتضا کند.[30]

لزوم احیای سبکهای سنتی عزاداری در بستر فرهنگ عمومی مردم

بی شک مراسم های ماه محرم و مجالس های سوگواری امام حسین(علیه السلام) باید به شکل سنتی برگزار و اداره شود،[31]لذا عزاداران عزیز در حفظ مراسم و سبک‌های سنتی کوشا باشند.[32]

هم چنین باید  خواندن اشعار و سینه زنی از سبک‌های مبتذل که در شأن این مراسم باشکوه نیست، اجتناب کرد و به سبک‌های سنگین سنتی اهمیت داد.[33]لذا در مجالس مذهبی آهنگ هایی که انتخاب می شود، باید مناسب باشد .آهنگ های سنتی خیلی مؤثر، جانسوز و مفیدهستند .اما اخیراً از گوشه و کنار شنیده می شود که آهنگ های زمان طاغوت و آهنگ هایی که رسانه های آمریکایی می نوازند و کلاً آهنگ های لهو و فساد در مداحی ها استفاده می شود که از چنین اتفاقی به خدا پناه می بریم!. [34]

هم چنین باید تأکید نمود اهمّیّت تاریخ زندگى امام حسین علیه السلام که به صورت یکى از شورانگیزترین حماسه هاى تاریخ بشریّت درآمده، نه تنها از این نظر است که همه ساله نیرومندترین امواج احساسات میلیون ها انسان را در اطراف خود بر مى انگیزد و مراسمى پرشورتر از هر مراسم دیگر به وجود مى آورد، بلکه اهمّیّت آن بیشتر از این جهت است که: هیچ گونه «محرّکى» جز عواطف پاک دینى و انسانى و مردمى ندارد و این تظاهرات پرشکوه که به خاطر بزرگداشت این حادثه تاریخى انجام مى گیرد، نیازمند هیچ مقدّمه چینى و فعّالیّت هاى تبلیغاتى نیست و از این جهت در نوع خود بى نظیر است.[35]

لذا  هیچ یک از برنامه‌های دینی به ویژه مناسک عزاداری  مطلقاً نباید به بودجه دولت وابسته باشد که مایه بدبختی است، بلکه باید بر دوش کمک‌های همیشگی و جوشان مردمی باشد.[36]

سخن آخر

در خاتمه باید گفت ما شیعیان آن حضرت در ایران، در پرتو اهتمام به مناسک عزداری و برگزاری مجالس سوگوارى در محرم ها ، تاسوعاها ، عاشوراها و اربعین ها به لطف خدا توانستیم حکومت اسلامى تشکیل دهیم. لذا باید در پاسدارى از آن و رفع کاستى هایش از جان و دل بکوشیم.[37]

بنابراین باید مراقب بود، این مجالس و محافل عزاداری به دست نااهلان و ناصالحان نیفتد چون همانگونه که برکات این مجالس عظیم است، خطراتش هم عظیم است به گونه ای که می توان  افراد را گمراه کرد و بدترین بهانه را به دست دشمنان داد.[38]

سفارش دیگر این است که سعی کنید آئین عزاداری در عاشورا سال به سال با شکوه تر از سال‌های قبل باشد، و همیشه یک قدم جلوتر از قبل باشید، زیرا برگزاری با شکوه مناسک عزاداری، موجبات بسط و گسترش روز افزون مکتب ناب اهل بیت(علیهم السلام) را فراهم می کند.[39]

 

 

 


پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
[1] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص600.
[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و اعضای شورای هیئت‌های مذهبی استان قم؛18/7/1394.
[3] همان.
[4] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص600.
[5] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج 4 ؛ ص630.
[6] همان.
[7] همان.
[8] همان.
[9] پیدایش مذاهب ؛ ص148.
[10] اهداف قیام حسینى ؛ ص89.
[11] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص486.
[12] اعتقاد ما ؛ ص42.
[13] احکام عزادارى ؛ ص9.
[14] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و اعضای شورای هیئت‌های مذهبی استان قم؛18/7/1394.
[15] همان.
[16] همان.
[17] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛ همایش مداحان و مسئولان هیات های مذهبی قم ؛ مدرسه علمیه امام کاظم(ع )؛21/6/1396.
[18]سورۀ مائده؛ آیه 77،(تفسیر نمونه؛ ج 5؛ ص 57).
[19] آیین ما (اصل الشیعة) ؛ ص104.
[20] احکام عزادارى ؛ ص30.
[21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛http://makarem.ir.
[22] همان.
[23] احکام عزادارى ؛ ص145.
[24] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در گردهمایی مداحان و شعرای آئینی استان قم ؛ مدرسه امام موسی کاظم(علیه السلام)؛20/7/1394.
[25] پیدایش مذاهب ؛ ص150.
[26] همان.
[27] همان.
[28] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص611.
[29] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛مجله  افق حوزه؛29/8/1391.
[30]  بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛12/6/1386.
[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛15/7/1394.
[32] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛مجله  افق حوزه؛29/8/1391.
[33] متن بیانیه حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی؛1/7/1396.
[34] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛
[35] احکام عزادارى ؛ ص13.
[36] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛مجله  افق حوزه؛29/8/1391.
[37] اهداف قیام حسینى ؛ ص90.
[38] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن مداحان و شاعران آئینی استان قم؛18/7/1394.
[39] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در گردهمایی بزرگ مسئولین هیئات مذهبی و مداحان استان قم؛ مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(علیه السلام) قم؛1/2/1391.

 

 

منبع: حوزه

 

   
  

اخبار مرتبط:

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  پرونده ویژه "خطابه‌های اربعین" منتشر شد
  پایان گردهمایی دو روزه‌ی هیئات فعال در عرصه اربعین
  زائران ایرانی برای میزبانی از زائران خارجی اربعین اهتمام داشته باشند
  مردم دنیا با زبان‌های مختلف شهدا مدافع حرم را تکریم می‌کنند
  گفتگو صمیمانه دو یادگار دفاع مقدس +تصویر
  دومین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین +تصاویر
  دیپلماسی عمومی انقلاب با "روضه‌های علی‌اصغر" است
  35 موکب ایرانی، آماده‌ی پذیرایی از زائران امام حسین
  در اربعین فریاد مظلومیت شهدای مدافع حرم را سر دهیم
  همیشه باید به تحرکات دشمن حساس باشیم
  تبلیغ فرهنگ عاشورا مهم‌ترین عنصر اربعین است
  اعزام بیش از 1600 مبلغ انقلابی به مواکب اربعین حسینی
  از کتاب «پادشاهان پیاده» رونمایی شد
  باید برای رعایت آداب اربعین تلاش کنیم
  همایش ملی هیأت‌‌های فعال در عرصه اربعین برگزار می‌شود
  «موکب‌های حسینی» نمونه آتش به اختیاری فرهنگی
  اطلاعیه مهم موسوی مطلق پیرامون جوسازی‌های اخیر
  مراسم شهادت امام سجاد در هیئت روضةالزهرا +تصاویر
  مراسم شهادت امام سجاد در هیئت صاحب‌العصر +تصاویر
  هزینه‌تراشی مسئولین برای زائران کربلا / برای خدمات رایگان هم پول می‌گیرند!
  پدیده‌ی اربعین، سرمنشاء تحولات عظیم جهانی است
  تولیدات عاشورایی خود را با دیگران در میان بگذارید
  پشت صحنه تولید «از آوینی بشنو» +تصاویر
  حضور دختران و پسران خارجی در هیئت مذهبی +تصاویر
  مجموعه نماهنگ "پای منبر" منتشر شد +دریافت  
  مثل «باکلاس ها» عزاداری نکنید!  
  چه کسی را در زندگی بیشتر از بقیه دوست دارید؟  
  در ایام محرم باید به اردوگاه پناه برد  
  برنامه ریزی شیطان ویژه عزاداران محرم  
  خانمِ شما با ایشون چه ارتباطی داره؟  
  غصه ای غم انگیزتر از غم سیدالشهدا در کربلا  
  عجیب ترین خاطره شخصی که بیست سال در بیابان زندگی کرد  
  تاثیری که گریه بر امام حسین بر انسان می گذارد؟  
  چرا تعداد یاران امام حسین اندک بود؟  
  در «روضه های خلوت» شرکت کنید  
  موکبهای ایرانی ۱۲۰میلیون غذا تقدیم زائران اربعین می‌کنند
  مداح اهل‌بیت درحال خدمت در کفشداری +عکس
  روایت تصویری از محرم 1439 در هیئت انصار ولایت / 2  
  روایت تصویری از محرم 1439 در هیئت انصار ولایت / 1  
  می خواست نام «محمد» را از اذان حذف کند!+عکس
  عزاداری سیدالشهدا نشان و نماد تشیع است
  مجموعه نماهنگ "از آوینی بشنو" منتشر شد +دریافت
  پشت صحنه مجموعه تلویزیونی "از آوینی بشنو" +فیلم
  معرفی هیئت انصار ولایت یزد در «ادب حضور» +فیلم
  با پیوند به امام معصوم، می‌توان جاودانه شد
  راز غربت و رمز قدرت ولی خدا
  آرزوی یاری اهل‌بیت، یک راهبرد تربیتی مهم است
  اصحاب سیدالشهدا، الگوی یاران امام زمان هستند
  چرا دنیاگرایی با معیت ولی خدا در تعارض است
  محوریت حق و تکلیف، وجه تمایز جامعه مدنی با جامعه ایمانی
  برای رسیدن به خدا، «سرعت و سبقت» بگیرید
  حق‌گرایی، یکی از شاخصه‌های یاران اهل‌بیت است
  دوره آموزشی "عزاداری به سبک انقلاب" برگزار می‌شود
  از برپایی شصت‌وسومین خیمه امام حسین تا موضوع جالب سخنرانی
  ده شب عزاداری در هیئت رایةالهدی یزد +تصاویر  
  شب دهم محرم در هیئت صاحب العصر +تصاویر  
  چگونه محبوب خدا شویم / 10
  تیزر تایم لپس مجموعه از آوینی بشنو +فیلم  
  پیشنهاد عجیب امام حسین به نافع در شب عاشورا +فیلم  
  صحبت های خصوصی در شب عاشورا +فیلم  
  زینب خود را به خیمه امام حسین رساند +فیلم  
  حر نشان داد که دروغ گو نسیت +غیلم  
  چرا امام حسین دشمن را سیراب کرد اما +فیلم  
  صحبت های عجیب دونفر که کاروان امام حسین را تعقیب کردند +فیلم  
  عقل می گوید بمان و عشق میگوید برو +فیلم  
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 10
  راز غربت اهل‌بیت علیهم‌السلام چیست
  چگونه محبوب خدا شویم / 9
  شب نهم محرم در هیئت صاحب‌العصر
  شب هفتم محرم در هیئت یافاطمة الزهرا بابل
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 9
  چگونه محبوب خدا شویم / 8
  شب هشتم محرم در هیئت صاحب‌العصر
  شب هفتم محرم در هیئت صاحب‌العصر
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 8
  تصاویری از آیین باشکوه زنجیرزنی در اهواز  
  افتاد و پیش چشم پدر پا کشیده شد
  مهد کودک «نوگلان حسینی» در کنار مراسم عزاداری  
  حاشیه‌های دیدنی شب هفتم محرم در هیئت روضه‌الزهرا  
  چگونه محبوب خدا شویم / 7
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار