درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
یکشنبه، 31 تیر 1397 - 20:02   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17430صفحه نخست » مهمترین اخبارپنجشنبه، 12 مرداد 1396 - 20:47
آیت الله جوادی آملی؛
چرا لقب امام هشتم، «رضا»ست؟
جود مبارک امام هشتم (ع) وقتی وارد سرزمین مرو و خراسان شد؛ آنروز مسئلة رسمی خراسان، مسئله امامت،‌ رهبری، خلافت و مانند آن بود. عده ای بر این پندار باطل بودند که رهبر را باید مردم انتخاب بکنند! امامت انتخابی است و سقیفة بنی ساعده هم شاهد آنها بود. عباسیه بر این پندار بودند،‌ بنی العباس فکرشان این بود که رهبری انتخابی است!
  

 چرا لقب امام هشتم، «رضا»ست؟ به گزارش روضه نیوز ؛ به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام گزارشی در باره ی این امام بزرگوار با محوریت سخنان آیت الله جوادی آملی منتشر می شود که در ادامه می خوانید. چرا لقب امام هشتم، «رضا»ست؟

هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقب به رضا شد.

ممکن است در بین آحاد امت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند؛ چون پایان بخش سورة مبارکة فجر که فرمود: یا أیَتُهَا النَفسُ المُطمَئِنَهُ ارجِعِی إلی رَبِکِ راضِیَهً مَرضِیَه (1)مخصوص ائمه (ع) نیست، شامل سائر انسانهای ملکوتی‌منش هم می‌شود. ممکن است در بین امت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل به مقام راضِیَهً مَرضِیَهً بشوند، اما رضا نخواهند بود! آنها جزء امت‌اند، ولی امام رضا (ع) واسطه است که چنین افرادی در بین امت به مقام راضِیَهً مَرضِیَهً راه پیدا می کنند. 

اهداف جزئی هم مشمول این اصل کلی است. اگر کسی در کارهای جزئی موفق شد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به برکت امام رضا(ع) است. اگر فرزندی کوشید، رضای پدر و مادر را فراهم کرد؛ چه بداند و چه نداند، به وساطت مقام امام رضا(ع) است. و اگر عالم حوزوی یا اندیشور دانشگاهی به مقام علم و دانش بار یافت و بر کُرسی استادی تکیه زد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به وساطت مقام ایشان است. 

وجود مبارک امام هشتم (ع) وقتی وارد سرزمین مرو و خراسان شد؛ آنروز مسئلة رسمی خراسان، مسئله امامت،‌ رهبری، خلافت و مانند آن بود. عده ای بر این پندار باطل بودند که رهبر را باید مردم انتخاب بکنند! امامت انتخابی است و سقیفة بنی ساعده هم شاهد آنها بود. عباسیه بر این پندار بودند،‌ بنی العباس فکرشان این بود که رهبری انتخابی است! 

وجود مبارک امام از آنها سئوال کرد: مسئله رسمی خراسان کنونی چیست؟ عرض کردند: مسئله ولایت و رهبری است که عده ای باورشان این است که رهبر را مردم باید انتخاب بکنند. آنگاه وجود مبارک امام رضا (ع) طبق نقل مرحوم کُلینی (رض) فرمود: من امامت و رهبری را تشریح کنم تا معلوم بشود که امامت انتخابی نیست. 

آنگاه مطلبی را فرمود که بخشی از آن معارف و مطالب به این مضمون در کافی ضبط شده است؛ اَلإمامُ واحِدُ دَهرِهِ لا یُدانِیهِ اَحَد وَ هُوَ بِحِیثتُ النَجم مِن یَدِ المُتَناوِلین، إینَ العُقُولُ مِن هذا؟ إینَ الاِختیارُ مِن هذا؟ (2) فرمود: امام آن انسان کاملی است که در عصر خود، در روی زمین دومی ندارد. او مثل اعلای لیسَ کَمِثلِهِ شِیء است،‌ او مظهر لیسَ کَمِثلِهِ شِیء است. مگر مظهر لیسَ کَمِثلِهِ شِیء همتا دارد؟ وقتی همتا نداشت، در دسترس فکر دیگری نیست که دیگری او را بشناسد! 

از باب تشبیه معقول به محسوس چنین فرمود: همانطوری که ستاره‌های آسمان در دسترس بشر عادی نیست، اوج مقام امامت و رهبری هم در دست بشر عادی نیست. همانطوری که با دست نمی شود ستارة آسمان را گرفت، با فکر بشر عادی هم نمی شود خلیفة الله را و امام معصوم را شناخت! إینَ العُقُولُ مِن هذا؟ إینَ الاِختیارُ مِن هذا؟ کجا عقل مردم می تواند امام را بشناسد، تا او را در سقیفه اختیار بکند، انتخاب بکند! امام را جز امام آفرین احدی نمی شناسد؛‌ او می‌شناسد، او می‌پروراند، او نصب می‌کند و مانند آن. إینَ العُقُولُ مِن هذا و إینَ الاِختیارُ مِن هذا؟ 

نردبانی به نام اقرار به گناه

در قرآن کریم، ذات أقدس إله به ما فرمود: شما باید وسیله ای فراهم بکنید که از آن وسیله مدد بگیرید و به خدا واصل بشوید. وسیله برای وصول است! این سبب و این نردبان برای آن صعود است؛ وَ ابتَغُوا إلَیهِ الوَسیله (3). آنگاه وسیله را در ادعیه، در مناجات، در روایات برای ما مشخص کرده اند. 

بهترین وسیله و عالی ترین وسیله «توحید» است که انسان موحد باشد. تَوَسَلتُ إلِیکَ بِرُبُوبیَتِک (4). اعتقاد به عبودیت خویش و ربوبیت خدا بهترین وسیله است. و برای اینکه انسان به این توفیق راه پیدا کند، اقرار به گناه را به عنوان وسیله با مولای خود در میان می گذارد. خود این اقرار به گناه وسیله است. در مناجات شعبانیه چنین آمده است: خدایا! تو که دستور داده ای ما به طرف تو وسیله‌ای اتخاذ کنیم؛ وَ قَد جَعَلتُ الإقرارَ بِالذَنبِ إلِیکَ وَسیلَتِی(5). من هیچ نردبان و وسیله ای ندارم، مگر اینکه اقرار می کنم بد کرده ام! 

اقرار به گناه نردبان خوبی است؛ از غرور آدم می کاهد، انسان را به توبه وادار می‌کند، وقتی انسان اقرار کرد و تصمیم گرفت توبه کند، کم کم شامه اش باز می شود. حالت ذکام معنوی او بر طرف می شود؛ وقتی انسان مذکوم نبود، ذکام نداشت، سرما خورده نبود، هم بوی بد را استشمام می کند، هم بوی خوب را! بوی خوب و شیوای عبادت و استغفار به شامه اش می رسد، بوی بد گناه هم به شامه اش می رسد. 

این از بیانات نورانی رسول خداست که به ما فرمود: تَعَطَرُوا بِالإستِغفار لا تَفضَحَنَکُم رَوائِحُ الذُنُوب (7). با استغفار خود را معطر کنید تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند. بالأخره گناه بد بو روزی انسان را رسوا می کند. همه که مثل ما مذکوم نیستند،‌ شامة همه بسته نیست! بسیاری از جوانها، از خواهران و برادران با شامة باز استشمام می کنند. جامعه ای که شهید داده است، معطر است. جامعة معطر و خوشبو هم بوی خوب دارد، هم بوی خوب را استشمام می کند. 

مگر در فرهنگ ما زیارت وارث و امثال وارث نیآمده؟! مگر ما در پیشگاه شهداء و شهیدانِ امام (رض) عرض نمی کنیم: طِبتُم وَ طابَتِ الأرضُ الَتِی فِیهَا دُفِنتُم (8)؟! شما طیب و طاهرید، سرزمینی که شما را پروراند طیب و طاهر است، مزار و مرقد شما طیب و طاهر است. خُب این زیارت وارث به انسان شامه می دهد. اگر ما نتوانستیم استشمام کنیم، خیلی ها هستند؛ همانها که شهید داده اند، همانها هم بوی شهادت را استشمام می کنند. و اگر چنین جامعة زنده ای ما داشتیم، بالأخره بوی بد گناه ما را مفتضح می کند! 

فعلاً بگوئیم: اَلحَمدُ للهِ الَذِی سَتَرَ عُیُوبی وَ ذُنُوبی وَ لَم یَفضَحنِی مِن بِینِ الخَلائِق (9). خدایا! تا دیر نشده ما بر می گردیم، ما معتقدیم بد کردیم و تو پوشاندی. ستار بودی، غفار بودی؛ امید آن هست که در آخرت هم بپوشانی. ولی بالأخره ممکن است یک وقتی قهر خدا آن پرده را کنار بزند و سرزمین طیب و طاهر که مردان الهی و زنان الهی تربیت می کند و بوی خوب اطاعت را استشمام می کنند و بوی بد گناه را هم استشمام می کنند، ما مفتضح بشویم.

میان‌بری برای تقرب الهی

شما در دعای کمیل می خوانید، در ادعیة دیگر می خوانید که خدا به ما از هر موجودی نزدیکتر است. اگر او به ما از خود ما حتی نزدیکتر بود، بخشش او هم به ما از هر چیزی نزدیکتر است. یک راه میان بری بنده با خدا دارد؛ غیر از آن اسباب و وسائل، یک راه میان بری دارد. لذا به او عرض می کنیم: تَوَسَلتُ إلِیکَ بِرُبُوبیَتِک. 

یعنی خدایا! تو که فرمودی وَ ابتَغُوا إلِیهِ الوَسیلِه، ما توسل به ائمه داریم، نماز وسیله است، روزه وسیله است، قرائت قرآن وسیله است، درس و بحث وسیله است، احسان و نثار و ایثار وسیله است، جهاد اصغر و اکبر وسیله اند؛ همة اینها وسیله اند. اما «توحید ناب» وسیلة خوبی است. خدایا! عبودیت خود و ربوبیت تو را وسیله قرار دادیم. تَوَسَلتُ إلِیکَ بِرُبُوبیَتِک. اگر چنین وسیله ای در اختیار ما هست، و این وسیله اَقربُ الوَسائِل است و‌ اَقویَ الوَسائِل است؛ اگر از این وسیله ما بخواهیم مدد بگیریم، کار آسانی هست؛ دفعتاً می بینید انسان متحول می شود. و این تحول باعث تهیة ذخیره ای است که چیزی او را عوض نمی کند. 

شما تا چشم به هم بزنید، می بینید ابلاغ بازنشستگی به دست یک عالم حوزوی یا دانشمند دانشگاهی دادند. طولی نمی کشد که انسان به 60 یا 70 سالگی می رسد! یک بیان نورانی ای امیر المؤمنین (سلام الله علیه) دارد که لحظه ها چقدر می گذرد، به چه سرعت می گذرد، روز می شود. روزها به چه سرعت می گذرد، هفته می شود. هفته ها به چه سرعت می گذرد، ماه و سال را پشت سر می گذارد؛ و این ماهها و سالها به چه سرعت می گذرد و عمر را تأمین می کند! تا انسان بجنبد، می بیند: از آن سرد آمد این کاخ دلاویز/ که تا جا گرم کردی‌، گویدند خیز

مقام رضوان از آن چه کسی می‌شود؟

دنیا همیشه سرد است؛ زیرا هر کسی چند لحظه ای آنجا نشست، تا جای خود را گرم بکند، به او می گویند: نوبت تو به سر آمده. آنگاه کسی در این بازیگری‌ها پیروز می‌شود که نه کسی را فریب دهد، نه فریب کسی را بخورد؛ او به مقام رضوان بار می یابد، إن شآءَ الله به نفس مطمئنه می‌رسد، راضیة مرضیه خواهد شد. از آن به بعد به او اجازة رجوع می دهند. به برخی می گویند: قِفُوهُم إنَهُم مَسئُولُون (11). اینها را متوقف کنید، بازداشت کنید. به بعضی ها می گویند: بیائید. خدا دستور توقف به عده ای می‌دهد، فرمان رجوع دربارة عده‌ای دیگر صادر می‌کند. مائیم و ابدیت ما! 

شما می بینید انسان اینچنین نیست که عمرش با کهکشان ها قابل قیاس باشد! انسان یک جان مجردی دارد که فوق میلیاردها سال نوری است. اصلاً نه متزمن در زمان است، نه متمکن در مکان... 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  ثواب زیارت امام هشتم+فیلم
  ضمانت امام جواد برای شفاعت زائران امام رضا+فیلم
  مراسم هفتگی هیئت صاحب العصر اراک  
  حرم همه امامان معصوم در قم + فیلم
  زیارت حضرت معصومه معادل بهشت است + فیلم
  مجموعه نماهنگ "بر آستان کریمان" +دریافت
  حفظ آبروی مردم مهم‌ترین سیره و ویژگی امام رضا(ع)
  حمایت‌های حضرت معصومه از امام رضا تشیع را جهانی کرد
  اظهار نظر جالب خواهر مسیح علی‌نژاد
  اولین فیلم منتشر شده از آیت الله عیسی قاسم در انگلیس
  نقشه فتنه گران برای ایجاد تنفر نسبت به شیعیان
  مهمترین تفاوت ما و آقا
  قاب روضه | با همه دنیا قهرم و با تو میخوام آشتی باشم  
  خبر امام صادق پیرامون حضرت معصومه + فیلم
  پوستر | طرح چهره‌نگاری شهید علی چیت سازیان  
  خبر پیامبر پیرامون حرم امام رضا +فیلم
  مریم رجوی شکار شد
  پوستر | طرح چهره‌نگاری شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد  
  جامعه ایمانی مشعر و طرح «هر هیئت یک روستا»
  ارزش محبت اهلبیت هنگام جان دادن + فیلم
  پوستر | طرح چهره‌نگاری آیت الله بهجت  
  دلنوشته خواندنی پیرامون "قرارِ عاشقی"
  دو اثر پیرامون اربعین در جشنواره مستند سیما
  هدف دشمن ایجاد هیأت های سکولار است
  عَلَم مطالبات مردمی باید دست هیأت ها باشد
  پوستر | طرح چهره‌نگاری آیت الله آقا مجتبی تهرانی  
  حرم بانو‌یی از دختران امام صادق(ع)...+عکس  
  پوستر | طرح چهره‌نگاری شهید محسن حججی  
  همچون شهید از دنیا بروید ... + عکس  
  زیارتی معادل بهشت در ایران زمین ... + عکس  
  بیت برجسته دعوت امام صادق چه بود؟  
  آیا خداوند سختی و تنگنا خلق کرده است؟
  بررسی اتفاقات اخیر خرمشهر و اقدام جالب رهبری!  
  انعکاس بخشی از مستند پایتخت موکبها در برنامه مخاطب خاص  
  پوستر | طرح چهره‌نگاری شهید جاویدی  
  حرم امامان اینجاست ... +عکس  
  نماهنگ روایت غربت امام صادق  
  تشکیلات یعنی چه؟  
  همه مخاطبان ما در مسجد و هیأت نیستند
  پوستر | طرح چهره‌نگاری آیت الله مهدوی کنی  
  مراسم شهادت امام صادق در هیئت فاطمیون ماهشهر  
  برگزاری دوره آموزشی «فرهنگ خادمی» ویژه خواهران
  مسئولین خالصانه بیایند و برای مردم کار کنند
  هرچه دارم از اهل بیت است، حرفم را پس گرفتم
  مراسم سالگرد شهادت امام صادق در هیئت مکتب الزهرا
  شرمنده شماییم یا حضرت صادق
  برنامه‌های حرم حضرت معصومه در دهه کرامت تشریح شد
  پوستر | طرح چهره‌نگاری حسن شمشادی  
  خادمین هیئت روضه الزهرا با حاج مهدی رسولی  
  خاطره ای جالب از شهید مدافع حرم  
  پنجمین ویژه برنامه مرد تشکیلات در هیئت روضه الزهرا  
  پوستر | طرح چهره‌نگاری آیت الله سیستانی  
  نکاتی مهم در آستانه چهل سالگی انقلاب
  سوگواره شبکه‌ها به مناسبت شهادت رئیس مذهب تشیع
  بدون تعارف با مداح مشهوری که برای اولین بار مصاحبه کرد
  پوستر | طرح چهره‌نگاری استاد وحید جلیلی  
  توصیه به برگزاری باشکوه مراسم عزاداری امام صادق
  حضور آِیت الله حیدری در هیئت روضه الزهرا اهواز  
  فیلم | یک جمله خطاب به امام جمعه خرمشهر  
  پنجمین ویژه برنامه مرد تشکیلات در هیئت روضه الزهرا  
  مولفه‌های اصلی برای کادرسازی انقلاب اسلامی
  پوستر | طرح چهره‌نگاری شیخ ابراهیم زکزاکی  
  راهکار عبور از بحران های فرهنگی و اقتصادی
  مرد تشکیلات | کتاب خوانی دانش آموزان مدارس رویش های انقلاب  
  مرد تشکیلات | کتاب خوانی نوجوانان مسجد الغدیر  
  مرد تشکیلات | کتاب خوانی مجری رادیو  
  مردم با اصل انقلاب مشکلی ندارند
  امت؛حلقه واسط میان امام و مردم
  پوستر | طرح چهره‌نگاری مسعود پیرایش  
  تقدیر رهبر از امام جمعه خرمشهر مایه مباهات خوزستانی‌ها است
  قدردانی امام خامنه‌ای از اقدام پیگیرانه امام‌جمعه خرمشهر
  تهیه کننده فیلمهای مبتذل، روضه خوانی را حقه بازی دانست!
  تیزر | مراسم شهادت امام صادق در هیئت روضه الزهرا  
  دشمن وحدت دارد و در حال پیشروی است اما خط، خالی است
  میثم مطیعی برای اولین بار در برابر دوربین تلویزیون قرار می‌گیرد
  عهد مشترک|موثرترین حلقه ارتباطی میان امام و ملت
  عهد مشترک|امام صادق،رئیس مکتب شیعه
  علت گناه و چگونگی قطع ریشه های گناه
  لزوم حضور نیروهای انقلابی در جنگ رسانه ای
  پوستر | طرح چهره‌نگاری شیخ عیسی قاسم  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار