درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
شنبه، 1 مهر 1396 - 19:56   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16600صفحه نخست » اخبار کوتاهدوشنبه، 13 دی 1395 - 07:54
استاد پناهیان در جمع طلاب و مبلغین؛
ریشه اسلام غیر انقلابی را بشناسید
وقتی شما آماده برای درگیری با این شبهات شوید، فقط به درد اینجا که نمی‏خورید، 10 سال اینجا درگیر باشید، کل مصر را به دو نفر از شما بدهند نجات می‎دهید.
  

ریشه اسلام غیر انقلابی را بشناسید بدون عکسبه گزارش روضه نیوز ؛متن کامل سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در حضور جمعی از طلاب حوزه های علمیه عرب زبان شهرستان های اهواز و کارون مورخ 2 دی ماه 1395 را در ادامه می‌خوانید.

 

«رشد» درمتن درگیری اتفاق می افتد

با تأمل مختصر می‌شود روش خدا را برای بندگانش و تربیت جوامع مؤمنین دریافت و این سنت الهی است. خداوند چگونه یک انسان یا یک جامعه را تربیت می‌کند و رشد می‌دهد. به تاریخ اسلام و انقلاب که مراجعه می‌کنیم و نمونه ه ای دیگر که در این زمان در منطقه است نگاه می‌کنیم روش و سنت خدا را برای تربیت انسان‏ها و مؤ‌منین به‌ویژه می‌توانیم ببینیم. اسلام در صدر اسلام با درگیری آغاز شد؛ یعنی رشد در متن درگیری است مدینة النبی شکل گرفت بلافاصله درگیری‏ها صورت دیگری پیدا کرد، جنگ‏ها، غزوات و همین‏طور انقلاب اسلامی در متن درگیری، بعد هشت سال دفاع مقدس در متن درگیری این رشد رخ داد. در لبنان شیعیان در متن درگیری احیاء شدند. سوریه و عراق در متن درگیری‏های فراوان این رشد در آن‏ها رخ داد. در یمن این بصیرت و بیداری در متن درگیری در میانشان رخ داد و همین‏طور دیگر موقعیت‏هایی که می‌بینید. انگار درگیری بستری برای رشد و یکی از سنت‏های الهی است. آیات قرآن هم دراین‌باره هست مراجعه بفرمایید که در سوره مبارکه محمد(ص) یا در بخش‎های دیگری از قرآن کریم خداوند می‌فرماید این درگیری‏ها را خودمان می‌توانستیم برطرف کنیم می‌توانستیم برای شما دشمنانی از کافران قرار ندهیم یا خودمان آن‏ها را نابود کنیم، ما این‏طور خواستیم که شما آن‏ها را نابود کنید و این‏طور طراحی کردیم که شما با آن‏ها رشد کنید. اینکه درگیری‏ها برای انسان بستر رشد هستند یک سنت الهی است، جدا از اینکه فیلسوفان هم توجهی به این معنا پیدا کردند. یک فیلسوف فرانسوی می‌گوید جامعه‏ای که دشمن نداشته باشد مرده است و مدیران هوشمند جامعه مدیرانی هستند که اگر جامعه دشمن نداشته باشد برایش دشمن بتراشند تا او حیات پیدا کند. می‌خواهم بگویم دیگران هم به این سنت الهی توجه پیدا کردند. ما در منطقه‏ای از اهواز و استان خوزستان قرار داریم که حوزه مأموریتی و رشد شماست که حملات و درگیری‏هایی فکری از جنس جنگ نرم در این منطقه به چشم می‌خورد. قبل از این جنگ نرم هم جنگ سخت بود، الآن به جنگ سخت کاری ندارم که هدفش با این جنگ نرم یکی بود. ولی الآن در جنگ نرم به سر می‌بریم.

 

استاد پناهیان در جمع مبلغان عرب‌زبان +تصاویر

بهره برداری از امتیاز زبان عربی

هدف اول ما از حضور در این جنگ نرم که طبق سنت الهی در آن قرار گرفتیم باید این باشد از خود دفاع کنیم و جامعه خود را رشد دهیم، خودمان بتوانیم با مؤمنین جان سالم از این نبرد خارج کنیم ولی هدف دوم و برتر ما این است که بتوانیم منطقه را با امکاناتی که اینجا هست نجات دهیم، شما در این منطقه امکاناتی دارید برای نجات جهان اسلام که در هیچ کجای ایران اسلامی و جهان اسلام یافت نمی‏شود. این توانایی شما بر زبان عربی، اینکه این زبان، زبان مادری شماست امتیازی را برای شما ایجاد کرده است که هیچ یک از حوزه ه ای علمیه در سراسر کشور ندارند و به‌هیچ‌وجه به این امتیاز به‌سادگی نخواهند رسید. مهم‌ترین دلیلش این است در هیچ کجای ایران اسلامی در حوزه ه ای علمیه آموختن مکالمه عربی اجباری نیست و البته این یک نقص است. شاید جاهای دیگر نقص نباشد به دلیل شرایطی که هست، ولی اینجا یک امتیاز است. آدم فکر می‌کند اگر انقلاب و نظام مقدس اسلامی و امت اسلام یک اتاق فکر داشت می‌گفت ما از فرصت‏های این منطقه استفاده کنیم، هزار برابر درصدی که از مناطق دیگری که جذب طلبگی می‌شوند در این منطقه جذب طلبه کنیم، چون هر یک نفرشان از کسانی که اینجا طلبه می‌شوند، کارایی‏شان در جهان اسلام هزار برابر طلبه هایی است که در مناطق دیگر جذب می‌شوند. اینجا می‌توانیم مهندس و دکتر داشته باشیم و دیگر مشاغل که جوانان را جذب کنیم، ولی بیش از هر شغلی برای شمایی که از این خصلت‏ها برخوردار هستید که یکی زبان عربی است، طلبه شدن برای جوانان این منطقه ضروری است.

نقش علمای دینی در ابعاد اجتماعی و فردی زندگی

حتماً مسئولین محترم فرهنگی در این منطقه به این راهبرد توجه پیدا کردند، بگویند در تهران یا در اصفهان یا در مشهد چند درصد جوانان طلبه می‌شوند؟ میانگین را شما بگیرید ضرب در هزار کنید، هزار برابر کنید، اینجا تقریباً چه می‌شود؟ می‌شود 99 درصد جوانان را خوب است جذب طلبگی کنید این انگیزه و باور باید در تک‌تک شما باشد و این باور باید در درک مسئولان فرهنگی و مسئولان حوزه ه ای علمیه قرار بگیرد. البته امتیاز شما فقط زبان عربی نیست، امتیازات دیگری که خصلتی و به‌صورت تاریخی در میان شما نسل به نسل رشد کرده است تا به اینجا رسیده است امتیازات کمی نیستند. برخی از خصلت‏های شما در فرهنگ شیعی در مردم مشهد و قم و اطراف حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) در کنار حوزه وجود ندارد درحالی‌که شما این خصلت‏ها را از خانه‏تان راحت دریافت کردید. خصلت‏هایی که غیر از زبان عربی وجود دارد فرصت‏های بسیار نابی است که برای به وجود آوردن است و باید به آن‏ها پرداخت، حالا محرومیت‏زدایی یکی از لوازمش است تا این راهبرد محقق شود، کاری ندارم قطعاً این‏طوری است و اگر در این مناطق بخواهد محرومیت‏زدایی شود باید توسط علمای اسلام صورت بگیرد. اگر پروژه ه ای آب و فاضلاب و اگر پروژه ه ای آسفالت و راه‏سازی و تأسیس کارگاه ه ای کوچک و اشتغال‌زا، پروژه ه ای مربوط به صنایع‌دستی و کشاورزی بنا است در این مناطق راه بیفتد، عالمان دینی باید در برابر آن احساس مسئولیت کنند و به ادارات و سازمان‏های مربوطه واگذار نکنند تا جایگاه عالمان دینی هر چه بیشتر در این منطقه راسخ باشد و یک جوان ببیند چطور یک روحانی و عالم دینی در همه ابعاد حیات اجتماعی و فردی احیاگر است، آن را الگوی خود قرار دهد. شما کاملاً فضایتان با فضای حوزه علمیه قم متفاوت است. به‌هیچ‌وجه از علمای حوزه علمیه قم در بسیاری از شئون الگو نگیرید آن‏ها موقعیت دیگری دارند. اگر یک عالم دینی در حوزه علمیه قم 24 ساعته به کار تبلیغی یا در تدریس دانشگاه بپردازد به‌جایی ضرر نمی‏خورد شاید اقتضاء حضور او در آن محیط‏ها همین باشد، این‏ها ممکن است از نظر ظاهری یک جلوه‏ای داشته باشد بگویند عضو هیئت‌علمی هم هستند امام جماعت فلان مسجد هم هستند، اما خدایی نگاه کنید، اینجا هر عالم دینی باید یک امدادگر بزرگ از نظر مسائل اجتماعی و آسیب‏زدایی باشد، باید یک کارآفرین بزرگ باشد، باید در شئونات مختلف زندگی مردم حضور پیدا کند و نقش خاص خود را ایفاء کند، به حدی که اگر بعد از 10 سال اگر کسی بگوید من طلبه هستم، بگوید خب شما در جهت راه‏اندازی کدام کارگاه مؤثر بودید اگر طلبه هستید؟ در کنارش از او بپرسند چه سطحی از فقه و اصول را بلد هستید؟ در کنارش از او بپرسند شما کدام راه را ساخته‏اید، کدام شبکه آب و فاضلاب را برای کدام روستا راه‏اندازی کرده‏اید. این‏ها که وظایف ظاهری روحانیت است.

رسیدگی به امور مردم از وظایف ذاتی روحانیت

صحبتی مقام معظم رهبری با حوزه علمیه تهران داشتند جزء 3 وظیفه اصلی ذاتی روحانیت رسیدگی به امور مردم بود، این‏ها وظایف ذاتی ماست. نمی‏شود ادعا کنید ما به ولایت‌فقیه معتقد هستیم بعد فقیهی که اهل درد اجتماعی و اداره جامعه نیست را تربیت کنیم، این‌که نمی‏شود. مگر نمی‏گویید جامعه اسلامی را فقیه عادل باید اداره کند، خب اداره کردن جامعه را هم باید تمرین کنیم. آخوندی که چهارتا کار اجتماعی برای مردم انجام نداده باشد در عرصه سیاسی فریب خورد در عرصه اجتماعی ضعیف خواهد شد و تبدیل به یک موجود منفعل شود.

پس نکته اولی که خواستم عرض کنم که نکته دوم هم به پیوست آن آمد این است که این منطقه یک فرصتی برای انقلاب اسلامی، جهان اسلام و آینده جهان اسلام برای مقدمه‏سازی ظهور است. از طریق جذب فراوان طلبه و تربیت طلبه برای نیازهای جهان اسلام و این فرصت در دل این درگیری پدید آمده است، الحمدلله که مشکلاتی از قبیل مشکلات و شبهات وهابیت و... در منطقه است، خدا را هزار بار شکر می‎کنم، چون سنت الهی است که در متن درگیری رشد رخ دهد. رسول خدا با آن عظمت و اثر قدسی نفس نورانی‏شان همراه با عظمت و اعجاز قرآن کریم آمده است، اما او بدون جنگ مردم را رشد نداده است، جنگ هم باید می‏بود. اگر بنا بود یک عالم دینی با کتاب و نفس نورانی جایی را آباد بکند، شایسته بود این عالم دینی شخص مقدس رسول خدا باشد، ولی او بدون بستر درگیری کار نکرد این سنت خداست و الحمدلله این بستر درگیری اینجا پدید آمده است. ان‌شاءالله دشمنان شما عرضه پیدا بکنند، چون خیلی بی‏عرضه هستند والا شما را بیشتر درگیر می‎کردند، عرضه پیدا کنند کاری کنند که شما دیگر شبانه‏روز نشناسید حملات خود را بیشتر کنند.

آماده شدن برای فعایت های منطقه ای

از قبل هم در جریان بودم، از شبهات وهابیت و مشکلاتی که برای این منطقه ایجاد شده است، خیلی کم است ان‌شاءالله زیادتر شود بلکه این بیداری حاصل شود. به عرضم دقت کنید شما که آماده برای درگیری با این شبهات شوید، فقط به درد اینجا که نمی‏خورید، 10 سال اینجا درگیر باشید، کل مصر را به دو نفر از شما بدهند نجات می‎دهید. کل سوریه را احیاء خواهید کرد. حالا من مسئولیت‏های دیگر مثل ترکیه را به عهده شما نمی‏گذارم چون زبان آن‏ها فرق کند. چندی پیش به آذربایجان رفته بودم آنجا یک حوزه علمیه در ارومیه تأسیس شده است. به آن‏ها گفتم علوی‏های ترکیه را برای چه رها کردید این علوی‏ها همه شیعه هستند، اصلاً معلوم نیست ما داریم چه کار می‌کنیم؟ امکاناتی که ما داریم، از این موضوع اول بگذرم زیاد درد و دل نکنم چون شاید زیاد به شما ربط پیدا نکند، ممکن است بگویید مسئولین بیایند.

استاد پناهیان در جمع مبلغان عرب‌زبان +تصاویر

 

افزایش حوزه های علمیه

چند مدرسه علمیه در منطقه کارون و منطقه کوت عبدالله وجود دارد؟فکر کردم 10 تا هست باید روی 100 تا برویم! این واقعاً اشتباه است. من دست مسئولین و اساتید اینجا را می‌بوسم، شما در این مدرسه چند استاد دارید؟ 30 تا لااقل تا آینده 30 تا مدرسه بزنید، در صحت این کار تردید نکنید. بنده خودم هم از هر جایی بتوانم کمک خواهم کرد و سعی می‌کنم این منطق را به دیگران بفهمانم. شما از سال چندم وارد اینجا شدید؟دیپلم،باید از اول دبستان باشد، کاری که در تهران داریم انجام می‌دهیم. از اول دبستان نباشد فایده ندارد. اصلاً چرا شما می‌روید؟ دوستان می‌گفتند می‌رویم با آموزش‏وپرورش مذاکره می‌کنیم مسئول فلان مدرسه گرایش این‏چنین و آن‏چنان دارد و دارد بچه ها را به تروریست‏ها می‌پیونداند، چرا این کار را می‌کنید، چرا مدرسه راه نمی‏اندازید؟! الگوی ما حضرت آیت‏الله جزایری که خدا حفظشان کند، ایشان آمدند دبستان ما را در تهران دیدند و به دوستان آنجا فرمودند عین این دبستان را می‌خواهم بیایید در اهواز بزنید؛ یعنی بنده عملیاتی با شما حرف می‌زنم و چیزی نیست در هوا یک خیال‌بافی کنیم. تمام دبستان‏های این منطقه را شما در اختیار بگیرید، هزینه آن چقدر می‌شود؟ از آموزش‌وپرورش انحصاری بگیرید، بگویید تربیت این نسل با من، دکتر و مهندس هم تربیت می‌کنیم. می‌دانید من مثل چه نگاه می‌کنم؟ در مقام بلاتشبیه، چطور نفت در خوزستان برای کل مملکت فایده‏اش می‌رود و می‌گویند اینجا گنجینه هایی هست، همه می‌روند درس می‌خوانند در دانشکده نفت می‌آیند، البته من دانشکده صنعت نفت رفتم بازهم بر و بچه های خوزستان آنجا بیشتر تحصیل می‌کنند منتهی از همه‌جا می‌آیند، یک وزارتخانه دارد نفتی که در خوزستان غالباً هست در ایران، ساختمان‏های وزارت نفت در تهران را بروید نگاه کنید، برای اینجاست، یعنی یک ذخیره است با آن می‌توان هزار کار انجام داد. حالا اینجا نباشد استان هم‏جوار شما باشد. این استحصالی که صورت می‌گیرد بخشی به اروپا و ژاپن می‌رود. بلاتشبیه، آدم بخواهد تشبیه محسوس کند، چنین ذخیره‏ای در کوت عبدالله از نظر نیروی انسانی برای جهان اسلام است. خدا شاهد است مسئولانی که این راهبرد را درک نکنند یعنی ما از این منطقه زرخیز برای حوزه علمیه استفاده کنیم، از حداقل درک و دانایی و عقلانیت برخوردار نیستند. خدا را شاهد می‌گیرم این یک مسئله خیلی مهمی است که اساساً جایگاه خود را درک کنیم در همین کوچه‌پس‌کوچه‌های خاکی و روستاها، اینجا چه به دست می‌آوریم؟ چرا باید کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن، بروند در کهکیلویه و بویراحمد دنبال دبستان زدن باشند در روستاهایی که هیچ‌کس با آن کاری ندارد. مغزهایی که آنجا در میان عشایر هست برای آینده خودشان شناسایی کنند و جذب کنند و بردارند ببرند. آخر از ژاپن آمدی اینجا چه کار دارید؟ می‌گوید خواستیم کمک و تعامل کنیم، پیشرفته‏ترین کارخانه ه ای صنعتی دنبال مغز می‌گردند می‌آیند در عشایر ما این قصه را دنبال می‌کنند. چرا باید این‏طور باشد؟ چون می‌دانند در ایران چه مغزهایی وجود دارد، کدام منطقه فرقی نمی‏کند. این فرصت طلایی اینجا هست، یعنی بنده یقین دارم، خیلی جاهای ایران اسلامی رفتم آن بهجتی که اینجا در قلب من وارد می‌شود، از نظر اینکه ما اینجا در میان معادن طلا و نقره هستیم، آن بهجت هیچ کجای دیگر ایران برایم پدید نمی‏آید، نه در تهران، قم، اصفهان و... . ما این فرصت عجیب را نباید از دست بدهیم که البته از دست می‌دهیم، نه تنها از دست می‌دهیم بلکه خودمان هم داریم آسیب‏پذیر می‌شویم این خیلی خنده‏دار است.

فتح جهان؛مسئولیت شماست

بنده اصلاً در اندیشه اینکه مبادا منطقه کوت عبدالله از هجمه ها آسیب بخورد، نیستم. بلکه در این اندیشه هستم اینجا می‌تواند گروه‌هایی رشد کند که جهان را بگیرد. این مسئولیت شماست، همین برای بچه های طلبه ‏ای که اینجا نشستند و شاید افق دیدشان در این حد باشد که برای مردم یک منبر خوب بروند، یک امام جماعتی در گوشه‏ای شوند یا افق دیدشان این باشد به قم بروند و برای قوم خود افتخارآفرینی کنند، فامیل بگوید ما طلبه در قم داریم؛ افق دید خود را بالا ببرید، شما می‌توانید کارهایی در جهان اسلام انجام دهید و بلافاصله بعد از جهان اسلام در کل جهان که ما نمی‏توانیم. در هر کشور از کشورهای جهان رفتم، می‌بینم عده زیادی به زبان عربی مسلط و نمی‏توانم عربی سخنرانی کنم. الآن هم برادر بزرگوارمان ما را ناامید کردند، بنده چند ماهی بود داشتم کار می‌کردم که ببینم می‌توانم به عربی سخنرانی کنم یا خیر، از این و آن می‌پرسیدم همه ما را تشویق می‌کردند، برادرمان گفتند خیر، ایشان فرمودند کسی که بخواهد به زبان عربی مبلغ شود، باید همه کارهای خود را تعطیل کند چون کار سختی است.طوری که شما، در چهره های شما، در انگیزه ه ای شما، در نگاه شما و در آینده شما می‌شود رهبران آینده جهان اسلام را دید، در هیچ کجا نمی‏شود این کار را کرد، مسئله زبان را شوخی نگیرید ضمن اینکه در کنار مسئله زبان، مسائل دیگر هم وجود دارد که بسیاری از امکاناتش را شما عمیقاً برخوردار هستید، این قسمت اول عرایض بنده بود.

ترکیب نادرست از معارف دین

قسمت دوم عرایض بنده که بخشی از آن را شب می‌گذارم، در مجلسی که در مسجد الغدیر اهواز دارم آنجا عرض خواهم کرد، اینجا چند مطلب را با شما در میان بگذارم. اولاً بنده تجربه طلبگی خودم را به شما بگویم. آغاز طلبگی نمی‏دانم چه شد که این‏طوری شد، رفتم با خود قرآن مواجه شدم؛ یعنی خیلی با قرآن کار کردم. به لبنان رفتم یک‌دفعه گفتند یکی دو ماه همین‌جا بمانید، من هم بیکار نه راه برگشتن داشتم نه راه رفتن، آغاز تشکیل هسته حزب‏الله لبنان بود من هم یک بچه بسیجی ساده، چه کار کنم؟ شروع به مطالعه کتاب کردم. آن اول جز قرآن هم نداشتم، چون برای جنگ چریکی رفته بودم که بروم جسدم هم برنمی‏گردد، یک‌دفعه امام فرمودند ایرانی‏ها با اسرائیل نجنگند خود لبنانی‏ها بجنگند. مجبور شدم بنشینم قرآن را بخوانم، وقتی‌که تمام می‌شد دوباره می‌خواندم. یک اتفاق مبارک بود. بنده از آن زمان تا حالا مدام مراجعه مکرر به قرآن دارم، برداشت عمومی که از دین است و بسیاری از مبلغین و معلمین دینی و نویسندگان کتب دینی این برداشت را منتقل می‌کنند مطابق با حقیقت قرآن نیست، بسیاری از آن اگرچه حرف‏های درستی است ترکیب آن تحریف شده دین است. با خیال راحت به شما می‌گویم، از مفسر عزیز قرآنی پرسیدم مهم‌ترین قسم قرآن کدام است، نمی‏دانست در ذهنش نبود، بعد که آیه را خواندم تا آخر آیه را خواند، گفتم موضوع این آیه چیست؟ نمی‏دانست در مورد ولایت مطلقه پیامبر است. بعد فرمود تفسیرم را بیاورید، ببینیم این نکته را ذیل این آیه نوشتیم، باز کرد دید ننوشته است، گفت عجب غفلتی کردم کاش این مطلب را قبلش به من می‌گفتید! درعین‌حال که حرف‏هایی که ذیل آن آیه نوشته بود حرف‏های غلطی نبود. کجای آیه را نگاه کردید؟ کسی از ما بپرسد که حضرت امام عبایش چه رنگی بود؟ من یادم نمی‏آید، عبای مشکی می‌پوشیدند یا چیز دیگر، آن وقت ما در تمام کلاس‏های درس بنشینیم زندگی‏نامه امام در مورد رنگ عبای امام را صحبت کنیم، این ظلم به قرآن و پیغمبر است. در تاریخ اسلام نکته ه ای بسیار مسلمی هست که بعضاً بسیاری از علما از آن خبر ندارند. در روایات ما روایاتی است کلیدی‏ترین روایت‏ها که به گوش مبلغین ما نخورده است، شاید به چشمشان خورده ولی به‏عنوان یک موضوع غیر مهم عبور کردند.

از اول طلبگی یک مطلبی را دریافتم همیشه هم محضر علما رفتم، انواع و اقسام علما، همه آن را تأیید کردند. چهره‏ای که از دین به ما معرفی شده است و ما حوزویان داریم به دیگران معرفی می‌کنیم منطبق دقیق با ترکیبی که خود دین ارائه داده است نیست. گفت تجزیه آن خوب است هان، ترکیبش اشکال دارد. کدام نکته غلط در میان زبان علما است؟ هیچ، اصلاً غلط نیست. علمای ما حرف غلط بزنند نداریم، حالا ممکن است اشتباهی از من طلبه سر بزند، ولی علما نوعاً نکته غلط ندارند؛ اما آیات مورد غفلت آیاتی که وزن بیشتری دارند آیاتی که هدایت بهتری می‌کنند و معانی دیگر آیات را روشن‏تر می‌کنند، معلوم است قطعاً معلوم نیست، نتیجه آن، چه شده است؟ عرض می‌کنم. از آیات بگذرم سراغ روایات برویم. آن موقع که تلفن نبود یک نامه نوشتم برایمان اصول کافی، نهج‏البلاغه و چند کتاب روایی بفرستید، پدر ما فرستاد، شروع به خواندن کردیم. ما بچه آخوند بودیم یکی دو سال هم خودمان طلبگی کرده بودیم، پای منبر پدرم خیلی روایت شنیده بودم اصلاً پدرم عادت به روایت‏خوانی داشت. برای بچه های مسجد مسابقه حفظ روایت می‌گذاشت، 40 تا حدیث بگیرید ثوابش این‏قدر است، بعد روایات را خواندیم دیدیم چه روایت‏هایی است. بعداً که برگشتیم رفتیم در کتاب‏ها دیدیم آن روایت‏ها در این کتاب‏ها نیست، علما از این روایات به‏عنوان روایات برگزیده استفاده نمی‏کنند. حدود 5 سال پیش خدمت آیت‏الله وحید رسیده بودم یک سؤالاتی را مطرح می‌کردم، دیگر ایشان به جوش‌وخروش در آن جلسه آمدند. این حرف ایشان است، من اینجا با شما محکم صحبت می‌کنم ، هر چه به ذهنم می‌آید می‌بینم چیز عجیب‌وغریبی است می‌روم می‌پرسم

اکثرمورخین ما اهل تحلیل نبودند

در تاریخ اسلام که عجیب‌وغریب است نزدیک است بگویم تاریخ اسلام تحریف شده است، در بسیاری از کتاب‏های تاریخی کلید‏ترین نکات تاریخ، انگار برخی از مورخین ما، 99 درصد آن‏ها اهل تحلیل نبودند که چرا از کنار این قصه رد شدید؟ این را باید برجسته کنیم، این اولین چیزی است که هر کسی باید یاد بگیرد. طلبه های جوان اسلام این نیست که بین مردم مشهور شده است و اسلام این نیست که مشهور علماء می‌گویند همه اسلام این نیست. من اصلاً نمی‏گویم این علماء که تا حالا زحمت کشیدند اشتباه کردند و دین را تحریف کردند ولی در قرآن «یکتمون ما انزل الله» داریم کسی هم قصد کتمان نداشته است، ولی کافی است شما اولویت‏ها را در مهندسی مفاهیم دینی رعایت نکنید. دین معوجی ارائه دادیم! و بعد چه فجایعی پیش آمده است بگذریم. اجازه بدهید وارد آن نشوم که جزئیات عجیب‌وغریبی دارد همین‌جا دعوا می‌شود.

استاد پناهیان در جمع مبلغان عرب‌زبان +تصاویر

ریشه اسلام غیرانقلابی...

حالا چه می‌خواهم بگویم؟ مگر شما مشکل برخورد با وهابیت را ندارید مگر شما مشکل اسلام غیرانقلابی را ندارید، اسلام انقلابی و تحریف اسلام کجا پدید می‌آید؟ جایی که اسلام خوب معرفی نشده است، نوش جان حوزه ه ای علمیه، دندشان نرم اسلام را از اول خوب معرفی می‌کردند این پیش نمی‏آمد. بنده چیزی حدود 20 سال است در تبلیغ و تعلیم و در فضاهای این‏جوری، البته حدود 30 سال پیش سر این دغدغه ه ا یک مدرسه علمیه در تهران زدیم. بعد در قم دبیرستان معارف اسلامی زدیم، حوزه علمیه نمی‏توانستیم بزنیم گفتیم از مردم پول می‌گیریم دبیرستان غیرانتفاعی بزنیم؛ یعنی دغدغه هایی است که از آن موقع داشتیم و چیزی نیست که دیروز و امروز روی آن کار کرده باشم. اگر اشتباه می‌کنم شما اشتباه مرا یافتید بدانید اشتباه 30 ساله است و اگر خواستید روی حرف‏هایم کار کنید نقدش کنید، بدانید طرف 30 سال است این ادعاها را پیگیری می‌کند، به قول خودش چپش پر است؛ یعنی برو حسابی فکر کن و بیا بزن. به شما عرض کنم شبهه جواب دادن اصلاً اولویت ندارد، دین را طوری معرفی کنید شبهه ایجاد نشود. دغدغه اصلی بنده این بود.

قرائت صحیح از معارف دینی

یک زمانی در دوران تحصیلم فلسفه غرب خواندم، 3 سال وقت گذاشتم و پیش بهترین استاد این فن بودم که الآن خودش هم دین را کنار گذاشته است، ولی در این تبحر فوق‏العاده است. قدرت نقادی هم داشتم گفتم بروم نقدشان کنم پدرشان را دربیاورم. بعد دیدم کار بی‏ارزشی است، چرا؟ بیا اسلام خودت را معرفی کن. چرا علیه فمنیس و مکاتب فلسفه غرب و ماتریالیست‏ها و انواع‏ و اقسام ایسم‏ها و ایست‏ها در عرصه ه ای مختلف می‌خواهید حرف بزنید؟ ببخشید اسلام خودت چه می‌گوید آن را یک‌بار به من بگویید.سال 1360 شاید برخی از پدر و مادران شما ازدواج نکرده بودند، من در دانشگاه پلی‏تکنیک تدریس می‌کردم از سر پررویی! الآن هم اینجا نشستم از سر پررویی است، والا علمایی که الآن در جلسه هستند همه جلوتر از بنده هستند. آن زمان دانشگاه ها به‌واسطه جریان شورای عالی انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود که درس‏های دانشگاه را تغییراتی دهند کمی اسلامی شود، آمدند چند واحد معارف اضافه کردند. آن زمان دیدند ما بچه پررویی هستیم گفتند شما هم بیایید درس بدهید. دانشجویانی بودند که می‌خواستند یک ترم درس بخوانند، گفتند یک درس عقاید اسلامی به این‏ها بگوییم، ما سراغ عقاید اسلامی رفتیم اصول دین چند تا است؟ اول توحید، دوم عدل، یک‌دفعه رفتم از اساتید خودم پرسیدم، این اصل دوم عدل چه اهمیتی دارد؟ چرا از بین همه صفات پروردگار عالم باید روی عدل کار کنیم من به دانشجویان درس دهم؟ آن موقع ریشم کامل درنیامده بود خودم سوم دبیرستان بودم، یک استاد خیلی نازنینی داشتم خدا حفظش کند الآن کسالت دارد، گفتم کجای قرآن و روایت گفته است اصل دوم اعتقادی مؤمنین عدل است؟ گفت جواب ندارم. گفتم پس چرا می‌گویند اصول دین 5 تا است از بین تمام صفات خدا عدل را مطرح می‌کنند؟ گفت به خاطر دعوای اشاعره و معتزله، گفتم دیگر که این دعوا بین مردم نیست، هر آدم نفهمی می‌فهمد خدا نمی‏تواند عادل نباشد. پس اجازه دهید اصل دوم را کنار بگذارم. حرف حساب است، یک عالمی فدایش شوم زمانی ضرورت داشته عدل را مطرح کرده است، رها کنید ما را کشتید، الآن نیاز مردم عدل است، کسی سر عدالت خدا شبهه دارد؟ کسی هم شبهه داشته باشد این نیاز همه است؟ ما عدل را نگفتیم. هنوز هم که هنوز است می‌گویم دین مشهور است، اصول دین چند تاست؟ اول توحید، دوم عدل، سوم، حالا ان‌شاءالله شب به شما می‌گویم اصول دین چند تاست و این چند تا چیست، البته اگر بتوانم چون زبانم قاصر است.شما آمدید طلبه بشوید نیاز زمانه‏ خود را درک کنید، مقصد و مقصود قرآن را درک کنید، پیامبر و اهل‏بیت را بشناسید. در ارتباط با دین انحراف‏هایی در بستر دین پدید آمده است، یک مورد آن همین وهابیت است که کمی منطقه شما درگیر است که ان‌شاءالله درگیری شما هزار برابر بشود، هیچ چیزی مانند درگیری نمی‏تواند آدم را رشد دهد و شما از پس آن برمی‌آیید. این را از زمان جنگ می‌دانستم که اهالی این منطقه وقتی روحانی می‌بینند احترام می‌گذارند یعنی گل این با ولایتمداری سرشته است، یعنی در گل آن است و به‌صورت ژنتیک منتقل می‌شود. (خدا پدرم را رحمت کند، می‌گفت کسی با روحانی مشکل داشته باشد با امام زمان هم مشکل دارد). کسی همین‏طوری روحانی می‌بیند احترام می‌گذارد، این یعنی چه؟ این چه امتیاز فوق‏العاده‏ای است؟! و امتیازات دیگری که هست. چرا انحراف پدید می‌آید چرا اسلام غیرانقلابی اینجا درست می‌شود؟ چون اسلام و پیغمبر اکرم خوب معرفی نشده است، قرآن خوب بیان نشده است، ترکیب و اولویت‏ آن ملاحظه نشده است، برخی از مفاهیم آن مورد غفلت قرار گرفته است و شما طلبه ها این را درست ببینید و درست منتقل کنید. بنده خدمت شما عرض می‌کنم اگر دیدید جایی زمینه بحث سیاسی و انقلابی نیست به‌هیچ‌وجه سیاسی و انقلابی صحبت نکنید فقط قرآن و پیغمبر را بحث کنید. برخی جاها شیعه را قبول ندارند، عیبی ندارد چه بهتر، با پیغمبر صحبت می‌کنیم. نیازی دیگر نداریم. ما اصلاً نیاز به بحث ولایت‌فقیه نداریم اگر درست پیغمبر را معرفی کنید. بنده تجربه کردم، سال 88 زمان فتنه آرام‏ترین دانشگاه ها دانشگاه تهران بود نه به دلیل چیزی که من می‌گویم؛ آنجا جلسه‏ای گذاشته‏ بودم سالن آمفی‌تئاتر پر می‌شد، گرایش‏های مختلف سیاسی می‌آمدند نوارهای آن را حتماً ببینید و ضعف‏هایم را هم اعلام بفرمایید، قسمت‏های خوب آن همه برای قرآن و روایت است البته آنجا کمتر به روایت تمسک کردیم. رهایی از ولایت طاغوت عنوان بحث بود، تیتر آن را هم بچه ها درشت پوستر کردند رهایی از ولایت، کوچک کنارش نوشتند طاغوت، ذیلش نوشته بود ولایتگریزی و ولایت‏ستیزی در قرآن. ما مدام آیه قرآن می‌خواندیم. این را جا بیندازید، نمی‏خواهد به ولایت‌فقیه صحبت کنید. برخی‏ها می‌روند برای امام حسین سینه می‌زنند، سینه‏زنی سکولار راه می‌اندازند، برای اینکه پیغمبر درست توضیح داده نشده است. الآن همین‌جا امتحان کنم. روز مبعث اگر بخواهید یاد یک روایت بیفتید، روز مبعث آغاز تولد دین آن روایت چیست؟ در تمام کشور می‌پرسم همین را می‌گویند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» راوی این روایت ابوهریره است در منابع اسلامی ناقل دیگری ندارد، این چه طرحی است؟ که باید این روایت مشهور شود؟ آن وقت آن روایتی که می‌فرماید من مبعوث شدم تا سلاطین را به غلط برسانم را چرا کسی بلد نیست؟ من مبعوث شدم تا سر سلاطین را به سنگ بکوبم. چهره اسلام این است؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی اسم روز بعثت را اخلاق گذاشته است! اخلاق را که پیغمبر قبلش داشت، چه اتفاقی افتاد پیغمبر را کشتند؟ یک نفر دعوت به اخلاق کند را می‌کشند؟! چه گفت که می‌خواستند ایشان را بکشند؟

معرفی صحیح معارف دینی موجب احیاء اسلام است

نتیجه‏گیری قسمت دوم سخنم اینکه اگر ما اسلام، قرآن و تاریخ پیامبر اکرم را درست معرفی کنیم جهان اسلام را احیاء خواهیم کرد، اصلاً نیازی به الغدیر علامه امینی نیست. بزرگ‌ترین حرکت‏های اجتماعی و فرهنگی باید حول نام شریف پیغمبر اکرم در اهواز صورت بگیرد. پیغمبر برای شماست. حالا یک چیزی بگویم، چه شده ما یک الغدیر برای روز غدیر می‌نویسیم ولی برای بسیاری از حقایق مورد اتفاق زمان پیغمبر اکرم که نیاز دارد مجلدات فراوانی برای تبلیغ و ترویج دین نوشته شود، روی آن حقایق کار نمی‏کنیم؛ و مشکل در غدیر پیدا می‌کنیم. چرا این کار را نمی‏کنیم؟ بچه ها کار کردن خیلی آسان است این آب است، تشنه‏مان است خب بخورید، نه باید ببینیم چطوری بخوریم، خب بخورش، نه حاج‌آقا باید برنامه‏ریزی کنیم چطوری بخوریم خیلی تشنه‏مان است! بخورید این آب است دیگر! ما الآن این‏جوری هستیم تصور بنده این‏طور است، حالا شاید شما بگویید تصور بنده اشتباه است، مرد می‌خواهم مرا از اشتباه بیرون بیاورد. در معارف دینی، تاریخ اسلام و روایات بخش‏هایی را داریم که این‏قدر مورد غفلت است، یا اگر مورد غفلت نیست، با یک تحلیل منطقی عقلانی درست برجسته‏سازی نشده است که چهره اسلام یک اسلام غیرسیاسی می‌شود بعد می‌خواهیم به این اسلام غیرسیاسی یک بخش انقلاب به آن اضافه کنیم، نمی‏شود و نمی‏چسبد. من خواهش می‌کنم چهره اسلام را یک بازخوانی بکنید.

خلأ تاریخ اسلام در دروس حوزوی

مثلاً ما در حوزه علمیه تهران جلسه‏ای داریم، شاید اساتید شما بهتر درد و دل مرا متوجه بشوند. می‌گویند هفته‏ای یک‌بار باید کلاس اخلاق باشد، می‌گویم تاریخ اسلام که واجب‏تر از اخلاق است، خب هفته‏ای یک‌بار هم باید تاریخ اسلام باشد، نمی‏توانم این را بین دوستانم جا بیندازم. سازندگی مباحث اخلاق اسلامی، علمی که اساساً وارداتی است. اگر علمی به نام اخلاق داشته باشیم باید بگوییم علم تقوا، اسکلت علم اخلاق از غرب آمده است. غرب‌زدگی است. بر اساس فلسفه یونان است، حالا کاش درست هم بود، کاش ایده‏آل‏ترین طرح برای تبیین انسان بود، این هم نیست. نمی‏خواهم وارد این بحث مجادله برانگیز شوم. هفته‏ای یک‌بار باید اخلاق باشد، پس کی با پیغمبر آشنا شویم، پیغمبر و امیرالمؤمنین بیش از هر چیزی دل آدم را نرم می‌کنند، می‌گویم هفته‏ای یک‌بار هم تاریخ، می‌گویند برو در مدرسه خودت بگو ما نمی‏خواهیم، خب این حوزه سکولار می‌شود دیگر!

نیازی به پاسخ به شبهات نداریم!

تبلیغ دین راحت‏ترین کار است، امروز نیاز به دین شیرین‏ترین نیاز است و دینی که درست تبلیغ شود زیرآب همه شبهات را می‌زند، اصلاً نمی‏گذارد در ذهن کسی شبهه تولید شود و ما چقدر! اشتباه است ما دنبال اثبات ولایت علی بن ابی‌طالب می‌رویم! اگر ما تاریخ پیغمبر اکرم را درست تعریف کنیم همه مردم مسلمان در جهان می‌پرسند، خب بعد از پیغمبر وصی او کیست؟ و اشتباه ماست که بدون تاریخ انبیاء که در قرآن آمده است سراغ تاریخ پیغمبر برویم، تاریخ انبیاء را که درست بگوییم، حالا امشب یک تلاش مذبوحانه ‏ای در این جهت خواهم کرد و پشت‏صحنه سخنرانی امشب را الآن با شما در میان گذاشتم، تاریخ انبیاء را که در قرآن بگوییم، آن وقت دیگر بعثت را کسی روز اخلاق نمی‏داند می‌گوید روز سیاست و روز فراهم آمدن قدرت است. او مأمور جمع‏آوری قدرت شد. آن وقت به یک آخوند دیگر نمی‏گویند بحث اخلاقی کن به سیاست دیگر کاری نداشته باش، مثل‌اینکه به یک آخوند بگویید از شمر صحبت کنید ما به امام حسین کاری نداریم.

سامری امت

سامری که بود؟ بله به گوساله سامری مشهور است برای قوم بنی‏ اسرائیل بود. حضرت موسی بن عمران قوم بنی‏اسرائیل را با چه گرفتاری نجات داد از چه بدبختی‏ هایی، بعد چند روز رفت غائب شد سامری آمد گوساله‏ ای درست کرد همه گوساله ‏پرست شدند. خیلی هنر داشته که توانسته کار حضرت موسی را خراب کرد. از شما سؤال می‌کنم، سامری این امت کیست؟ بروید تاریخ را مطالعه کنید؟ در روایات حسن بصری هست. حسن بصری چه کار کرد که سامری این امت بود؟ بالای منبر می‌رفت حرف اخلاقی می‌زد حرف سیاسی نمی‏زد، شما می‌خواهید سامری بشوید؟! روی این کار کنید. بروید روی آن روایت کار کنید ببینید سامری که بود. الآن باید حسن بصری یکی از مشهورترین افراد در تاریخ اسلام باشد، بچه ها در دبستان باید حسن بصری بخوانند، سامری امت است سامری کم کسی نیست! سامری در مقابل موسی مگر کم کسی بود؟ الآن بروید از مردم محله خودتان، از روضه‏ خوان و سینه‏ زن‏ های قدیمی و مؤمنین بپرسید که سامری امت کیست؟ می‌گویند چه می‌دانیم! بابا روایت است، چون منبری‏ها هر شب بالای منبر از حسن بصری که مردم را گوساله ‏پرست کرد، ببخشید درس اخلاق می‌داد، صحبت نکردند؟ مردم دینشان را دوست دارند. پیشنهادم این است اصل دین را درست معرفی کنید دیگر شما خودتان بروید کلاس تحلیل تاریخ اسلام بگذارید و شناسایی روایات و آیات غریب. ما در دانشگاه هنر در تهران، یک جلسه‏ای به نام آیات غریب گذاشتیم و آیاتی که در قرآن هستند و غریب هستند مشهور نیستند، بنا شد بچه ها روی این آیه ها کار خطاطی کنند تا مشهور شوند، این کار در طلبه ها باید بیشتر انجام شود.

خدایا به ما توفیق درک اسلام کما هو حقه، عنایت بفرما، الهی آمین.

خدایا توفیق درک اسلام ، به ما عنایت بفرما، الهی آمین.

خدایا به ما توفیق بیان اسلام ، برای مردم جهان عنایت بفرما، الهی آمین.

به مردم و طلبه های این منطقه توفیقاتی روزافزون، بیش از همه توفیقاتی که به همه طلبه های این سرزمین عنایت می‌کنید عنایت بفرما، الهی آمین؛ و صلی الله علی محمد و آله الاطهار.

   
  

اخبار مرتبط:

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  عزاداری شب دوم محرم در هیئت مکتب الزهرا +تصاویر
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 3
  عزاداری شب دوم محرم در هیئت روضه الزهرا +تصاویر
  ثبت احوالِ تنها حکومت شیعه «گواهی شهادت» ندارد! +تصویر  
  چگونه محبوب خدا شویم / 2
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 2
  امام حسین برای چه قیام کرد؟
  اعمال ویژه‌ی دهه اول ماه محرم
  چگونه محبوب خدا شویم / 1
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 1
  با «دو رکعت روضه» عزادار سیدالشهدا باشید
  روضه شب اول | راه را باز نمایید محرم آمد  
  دهه اول محرم هیئت کجا برویم؟
  13 شب سوگواری سیدالشهدا در هیئت روضه الزهرا
  مجموعه پوستر «روز شمار محرم» منتشر شد
  اینفوگرافی | مرد تشکیلات 1
  «کرامتنا الشهاده» شعار مشترک هیئات کشور در محرم 1439
  مجموعه تصویرنوشت هیئت انقلابی منتشر شد +دریافت
  پوستر | مجموعه تصویرنوشت بایسته‌های سخنرانی  
  پوستر | جوان انقلابی ایستاده است
  به مداحان غیر بومی، پول‌های نجومی ندهید!
  تصویری زیبا از حد فاصل حرم حضرت معصومه تا جمکران  
  هیئت محل "رشد و تربیت شهروندان شایسته" است
  پانزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی برگزار می‌شود
  ماموریت؛ «رسانه ای شدن فرهنگ اطعام غدیر»
  پادکست | سرانجام عزتمندانه  
  پادکست | نمونه‌ی آتش به اختیارهای ولی فقیه  
  مدیران شهری از ظرفیت عظیم هیئات استفاده کنند
  ضیافت علوی در حاشیه‌ی مشهد مقدس برگزار می‌شود
  بزرگترین میهمانی روز غدیر کجا برگزار می‌شود؟
  امروز قلم‌ها در مسیر انقلاب اسلامی می‌چرخند
  پاسخ به یک سوال: خداشناسی یا امام شناسی؟
  هیئات مذهبی "صف متحد و بنیان مرصوص" در مقابل نفوذ دشمن هستند
  "تربیت ولایی" جامع‌ترین نظام تربیتی است
  مجموعه‌ی کامل نماهنگ «فرهنگ غدیر» +دانلود
  پوستر | راهی که از "سـر" گرفتیم  
  فرهنگ غدیر | روز نماز و نیایش  
  فرهنگ غدیر | روز جشن و سرور  
  فرهنگ غدیر | روز هدیه دادن  
  فرهنگ غدیر | روز معطر بودن  
  فرهنگ غدیر | روز مهمانی گرفتن  
  فرهنگ غدیر | روز روزه داری  
  فرهنگ غدیر | زیارت امیرالمومنین  
  فرهنگ غدیر | روز صلوات فرستادن  
  مجموعه نماهنگ «فرهنگ غدیر» تولید شد
  سلفی حاجی وهابی با شیطان +تصویر
  فراخوان سومین سوگواره بین‌المللی عبرات منتشر شد
  قرائت دعای عرفه در جوار شهدا غواص +تصاویر
  توفیقی که نصیب هر کسی نمی‌شود +عکس
  قلب حجاج برای مسجدالاقصی می‌تپد
  امنیت و عزت حجاج محفوظ بماند
  حج مظهر وحدت و اقتدار امت است
  حاجی باید به فکر "پالایش روح" باشد
  چهل حدیث نورانی از امام محمد باقر
  مختصری از زندگی‌ پر بار امام باقر (ع)
  بسته شعری برای شهادت امام محمد باقر (ع)
  ویژه برنامه «روز عرفه» در حرم مطهر رضوی برگزار می‏ شود
  مکه را فدای بازارگردی و دکان‌گردی نکنند/ آنچه در تهران نیست؛ کعبه است
  حمایت بسیج دانشجویی از کمپین «سعودی نمی‌خریم»
  هیئت عزاداری را بصورت کلاس در بیاورید  
  هراتفاق و پیشامدی از جانب خداست
  تفسیر آیات نور از کلام الله مجید
  شهیدی ازجنس پایداری
  حدیث امام علی (ع) درباره ثمره عقل
  آئین تجلیل از حجت الاسلام پیشوایی برگزار شد
  رونمایی از ششمین سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هیأت
  فهمیدن حدیث عاشورا فقط در تاریخ نیست در هر زمانی باید دید  
  مجموعه تصویر نوشت بایسته های مداحی  
  مجموعه تصویر نوشت هئت باید انقلابی باشد  
  ماجرای جالب ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا
  بردباری با مصیبتها چگونه می تواند تناسب داشته باشد
  مجموعه تصویر نوشت بایسته های سخنرانی  
  افغانستانی‌ها چقدر پول می‌گیرند در سوریه بجنگند؟! +فیلم  
  طبیعت کار هیئت این است که مردم با عشق و شعور اشک بیابند  
  "عمل خیری" که با هیچ کار خوب دیگری قابل قیاس نیست
  مراسم شهادت جوادالائمه در هیئت روضه‌الزهرا +تصاویر
  با خطر «فتنه مذهبی» در داخل مواجهیم
  به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن؛ روز پیوند اشکها و لبخندها
  توفیقی که یار شهید حججی شد
  عزاداری یکی از راه های رسیدن به خدا  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار