درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
یکشنبه، 3 تیر 1397 - 18:11   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15966صفحه نخست » اخبار کوتاهدوشنبه، 19 مهر 1395 - 20:48
پاسخ به اظهارات اخیر سروش محلاتی؛
حتی اهل سنت چنین حرفی را قبول ندارند!
علمای متقدم ما اگر امروز بودند و می فهمیدند که یک روحانی شیعه همان تهمت های ناصواب ابن تیمیه را به امام حسین(ع) نسبت داده از غصه می مردند.
  

حتی اهل سنت چنین حرفی را قبول ندارند! به گزارش روضه نیوز به نقل از نسیم انلاین؛ حجت الاسلام حامد کاشانی در سخنرانی شب هشتم محرم هیات عبدالله بن الحسن(ع) نسبت به اظهارات اخیر حجت الاسلام سروش محلاتی واکنش نشان داد.

وی با بیان این که این شخص، همان سخنان افرادی مانند ابن کثیر و ابن تیمیه را با اغراض شخصی و سیاسی بیان کرده است گفت: علمای متقدم ما اگر امروز بودند و می فهمیدند که یک روحانی شیعه همان تهمت های ناصواب ابن تیمیه را به امام حسین(ع) نسبت داده از غصه می مردند.

کاشانی، ادعای مطرح شده توسط سروش محلاتی را تهمتی قدیمی و پاسخ داده شده دانست و گفت: علامه محمودی در کتاب عبرات المصطفین و هم در حاشیه ای که به تاریخ دمشق نوشته به این داستان (مذاکره امام با عمر سعد) پاسخ داده، سیدمحسن امین در لواعج الاشجان بر این تهمت ردیه نوشته است. علمای بزرگ دیگری نیز به این ادعا پاسخ داده اند.

وی با بیان این که نمی توان گفت در این گونه سخنان، عمدی نهفته نیست، گفت: علامه محمودی می گوید ابن سعد برای این که متهم نشود و بتواند از زیر بار جنگ با حضرت نجات پیدا کند پیشنهادی از خود ساخت که بعدا بگوید من را وادار به جنگ با امام حسین(ع) کردند. مرحوم آیتی هم 52 سال پیش در کتابش نوشت که عمر سعد برای نجات خودش به دروغ پیشنهادهایی را به امام حسین(ع) نسبت می دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه، طرح چنین سخنانی را باعث وهن ائمه و اساس قیام عاشورا دانست و تاکید کرد: این حرف به این معناست که سیدالهشدا(ع) قیام کرد برای هیچ. یعنی امام خودش شهید شد، خانواده اش به اسارت رفتند و در نهایت هم پیشنهاد بیعت با یزید را پذیرفت، این یعنی قیام برای هیچ زیرا از همه عقاید و حرف هایش برگشت!

کاشانی با بیان این که حتی اهل سنت نیز چنین حرفی را قبول ندارند اظهار کرد: ابن عماد حنبلی می گوید ما اهل سنت، خروج امام حسین(ع) بر یزید را تحسین می کنیم. تفتازانی از جمله علمای بزرگ اهل سنت نیز صراحتا یزید را لعنت می کند حال چگونه ممکن است امام حسین(ع) حاضر به صلح با یزید بوده باشد؟

وی افزود: این حرف که امام حسین(ع) حاضر به سازش با یزید بود را برخی از امویان و حامیان آنها نظیر ابن العربی مالکی، ابن تیمیه و ابن کثیر بیان کرده اند و متاسفانه امروز توسط یک روحانی شیعه تکرار شده است.

این خطیب دینی، گفت: این تفسیر و تهمت به قیام حسینی را برخی از امویان جا انداختند تا شبهه ای در شیعه به وجود آورند، اگر این حرف را بپذیریم که امام می خواست دست در دست یزید بگذارد پس چرا نپذیرفت دست بسته این کار را کنند که جانشان را بیهوده از دست ندهند؟

وی با بیان این که این گونه القا می کنند که اباعبدالله الحسین(ع) به نوعی خودکشی کرده است، بیان کرد: سیدمرتضی در کتاب شافی به قاضی عبدالجبار معتزلی و اهل سنت جواب می دهد نه به شیعیان و به همین دلیل عقاید آنها را در مقام پاسخ می پذیرد و بر اساس آن جواب می دهد که همین جواب هم البته مورد نقد علمای بعد از سیدمرتضی قرار گرفت.

کاشانی نحوه طرح شبهه توسط سروش محلاتی را نیز مغرضانه و غیرعالمانه دانست و گفت: کسی که می خواهد شبهه نقلی کند مطالب معارض را مطرح نمی کند در اینجا نیز سخنران بدون توجه به مطالب معارضی که خود ابومخنف نقل کرده در صدد تثبیت دیدگاه خود برآمده است.

وی افزود: در تواریخ آمده که سخنان امام حسین(ع) و عمر سعد را هیچ کس نشنید بلکه دو حدس زده شد. یکی آن که امام او را دعوت به خود کرده و گفته که توبه کند و به سوی لشکر ایشان بیاید دیگر هم همان سه پیشنهادی که نقل شده و یکی از آنها هم دست در دست یزید گذاشتن است و عمر سعد آن را نقل کرده؛ این سخنران هم در واقع به "فکت شیت" عمر سعد اعتماد کرده و آن را درست دانسته است. برای آن که این مساله را هم اجماعی و درست نشان دهد به الارشاد شیخ مفید ارجاع می دهد!

استاد حوزه و دانشگاه، ادعای مطرح شده توسط سروش محلاتی در خصوص کتاب ارشاد شیخ مفید را عجیب دانست و گفت: هر کسی که یک ذره کار حدیثی کرده باشد می داند که در نهایت عده ای فقط می گویند کل کتاب "کافی" حجت است اما تا کنون دیده نشده کسی کل کتاب ارشاد شیخ مفید را حجت برای او بداند. در تمام کتب روایی مطالب درست و نادرست وجود دارد به همین دلیل می گویند که فقیه محقق باید این روایات را تشخیص دهد نه این که کل یک کتاب را درست و صحیح بداند.

کاشانی بیان کرد: خود شیخ مفید هم در الارشاد نقل می کند که ادعای پذیرش گفتگوی امام حسین(ع) با یزید را فقط خود عمر سعد در نامه اش به عبیدالله نوشته است.

وی در انتها با تاکید بر تحریف گری سروش محلاتی در روایت ماجرای دیدار امام حسین(ع) با عمر بن سعد، بیان کرد: ابومخنف بلافاصله از غلام حضرت رباب(س) نقل می کند که در مدینه، مکه، طی مسیر و نه در عراق هیچ جا امام حسین(ع) چنین حرفی که عمر سعد می گوید را نزد بلکه فقط می گفت بگذارید برگردم به جایی که از آن آمدم.

چند روز پیش حجت الاسلام سروش محلاتی طی سخنانی مدعی تمایل امام حسین(ع) برای مذاکره با یزید شده بود.

   
  

اخبار مرتبط:

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  نذر کرد ۲ سال مدافع حرم باشد
  نسخه کامل مستند «هشام» را در روضه نیوز ببینید  
  پوستر | طرح چهره‌نگاری استاد پناهیان  
  چگونه نسبت به معنویات احساس نیاز پیدا کنیم؟
  مراسم سوگواری سالروز تخریب بقیع در هیئت صاحب العصر
  «اشرافی‌گری» بلای بزرگ کشور است
  ماه شوال،ماه مرخصی دادن خدا نیست!
  "رویای پرواز" با صدای سید رضا نریمانی منتشر شد
  جزیئات بازگشت پیکر شهید «موسوی‌امین»
  راهکارهای ایجاد خشوع در نماز
  ویژه | حال و روز مؤمنین در لحظات پایانی ماه رمضان
  صوت | احیاء شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان  
  صوت | احیاء شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان  
  صوت | احیاء شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان  
  صوت | احیاء شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان  
  بیست نکته پیرامون عید فطر و وداع با ماه رمضان
  ماه رمضان بهترین ماه هاست  
  مراسم شب بیست و هفتم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  مراسم شب بیست و ششم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  دعای غروب آخرین روز ماه رمضان  
  مهر ورزی نسبت به یتیمان در ماه رمضان  
  برکت سحر در ماه رمضان  
  توفیق نیکی به خویشان در ماه رمضان  
  مراسم شب بیست و پنجم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  مرحوم احمدی دلداده علامه طباطبایی بود
  خدایا این ماه را از بندگی ما پر کن  
  پیامبر ماه رمضان را چگونه معرفی می کند؟  
  صوت | احیاء شب بیستم و چهارم ماه مبارک رمضان  
  مراسم شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان در هیئت روضه الزهرا
  هر چیزی زکاتی دارد  
  چرا روزه واجب شد؟  
  مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا
  احیاء شب بیست و سوم در هیئت صاحب العصر
  صوت | احیاء شب بیستم و سوم ماه مبارک رمضان  
  اوج کلمات امیرالمومنین در توحید و خداشناسی
  دعای انسان روزه دار؛رد نخواهد شد  
  پاداش صدقه در ماه مبارک رمضان  
  « ما حرفمان قدس لناست»
  صوت | احیاء شب بیستم و دوم ماه مبارک رمضان
  مراسم شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان در هیئت روضه الزهرا
  «قدس» محور وحدت مسلمانان؛ چرا به راهپیمایی می‌رویم؟
  صوت | احیاء شب بیستم و یکم ماه مبارک رمضان  
  مهمترین نقطه اقتدار نظام جمهوری اسلامی چیست؟
  چرا روزه واجب شد؟  
  مراسم احیاء شب بیست و دوم در هیئت صاحب العصر
  بهترین نیکی ها چیست؟  
  مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در هیئت صاحب العصر
  صوت | احیاء شب بیستم ماه مبارک رمضان  
  صوت | احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان  
  علت اصلی شهادت حضرت علی چه بود؟
  قلب ماه رمضان چه روزی است؟  
  توصیه پیامبر در ماه رمضان  
  اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان
  مراسم احیاء شب 19 رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  احیاء شب بیستم ماه رمضان در هیئت صاحب العصر  
  صوت | بسیجی با هدف حاج مسعود پیرایش  
  احیاء شب نوزدهم ماه رمضان در هیئت صاحب العصر
  شب قدر و برنامه سالیانه بندگان  
  توصیه امام علی در ماه رمضان  
  بهترین نیکی ها چیست؟  
  روزه سپری در مقابل آتش جهنم  
  امام خمینی(ره) با قیامش سه هدف را دنبال می کرد
  مراسم با شکوه احیاء لیالی قدر در مصلی بزرگ بابل
  اگر ارزش ماه رمضان را می داشتیم  
  چرا روزه واجب شد؟  
  مناجات خوانی حجت الاسلام شیخ سعید شحیطاط  
  مستند ضیافت نیمه رمضان |شبکه سوم سیما  
  چگونه به مرتبه کامل اخلاص برسیم؟
  چرا ماه مبارک؛رمضان نامیده شد؟  
  پاداش روزه داری به عهده خداست  
  احیاء دهه آخر ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا
  ثواب قرائت قرآن در ماه رمضان  
  ثواب افطار دادن به روزه داران  
  بیانات رهبری در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب
  پنجمین سال طرح ضیافت امام حسن مجتبی  
  اقدام جالب جوانان اهوازی برای میلاد کریم اهل بیت  
  دعای چه کسی زمان افطار مستجاب است؟  
  نام دیگر ماه رمضان؟  
  تصاویر خصوصی حکام عرب منتشر شد  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار