درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
جمعه، 1 تیر 1397 - 16:16   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13347صفحه نخست » اخبار کوتاهدوشنبه، 10 اسفند 1394 - 20:11
در آینه روایات؛
چگونه می توان نماز بازدارنده از گناه خواند؟
یکی از موانع حضور قلب، بیهوده گویی و پرگویی در بیرون از نماز است. بیهوده گو، کسی است که مواظبت بر زبان خود ندارد و زبان را بدون موافقت قلب، ایمان و عقل به حرکت در می ‏آورد.
  

چگونه می توان نماز بازدارنده از گناه خواند؟ به گزارش روضه نیوز ؛به نقل از شبستان؛رفتارهایی در داخل نماز و بیرون از آن موجب از دست رفتن اخلاص و توجه قلبی در نماز می شود. البته منشأ حواس پرتی های داخل نماز هم به رفتارها و ذهنیت ها و خیال های بیرون از نماز برمی گردد. در این بخش به سه عامل حواس پرتی از جمله گزافه گویی و پرگویی به عنوان عوامل حواس پرتی در نماز اشاره می شود. بحث های این مطلب برگرفته از کتاب "حضور قلب در نماز، علل و درمان حواس پرتی در نماز" تألیف علی اصغر عزیزی تهرانی است.

از عوامل حواس پرتی انجام دادن مکروهات همانند با سر و ریش و لباس و اعضای بدن بازی کردن، خاراندن بدن، به اطراف توجه کردن، پوشیدن لباس و جوراب تنگ به پا کردن، خمیازه کشیدن اختیاری، نگاه کردن به آسمان، گذاردن دست به کمر، فشار دادن بند انگشتها، مقابل آتش ایستادن، مقابل در باز ایستادن است .
انجام دادن این امور، اگر چه موجب بطلان نماز نمی‏شود، ولیکن موجب حواس پرتی و عدم حضور قلب در نماز می‏شود. 
شاید سؤال شود که ترک این امور چه ربطی به حضور قلب دارد که امری باطنی است؟ در پاسخ می‏گوییم: حواس آدمی با کوچکترین حرکت و عمل اضافی، مشغول می‏شود، لذا برای تحصیل حضور قلب، رعایت این امور لازم است.  اضافه آن که با رعایت احکام ظاهری که همه آنها نشانه ادب و حضور می‏باشد، اهمیت نماز، عبادت و معبود را به قلب القا می‏کنیم و اگر خود را موظف به رعایت این امور بنماییم، آرام آرام، ادب باطنی و حضور قلب را پیدا خواهد شد. 


روایت امام باقر (ع) از کیفیت ایستادن در نماز

در این باره از امام باقر علیه السلام روایت شده:  "اذا قمت فی الصلوة فعلیک بالا قبال علی صلاتک، فانما لک من الصلوة ما اقبلت علیه بقلبک ولا تعبث فیها بیدک ولا براسک ولا بلحیتک ولا تحدث نفسک ولا تتثاءب و لا تمط / هر گاه به نماز ایستادی کاملا متوجه نمازت باش، چون آن مقدار از نمازت که با توجه باشد، برای تو مفید خواهد بود؛ در نماز با دست، سر و ریش خود بازی مکن و در دل حدیث نفس مکن و در هنگام نماز، دهن دره مکن و قامت کشی نکن. "


اگر قلب آرام باشد جوارح نیز آرام می گیرند

و در روایت دیگر آمده:  "رای النبی صلی الله علیه و آله رجلا یعبث بلحیته فی صلاته فقال: اما انه لو خشع قلبه لخشعت جوار حه /  پیغمبر صلی الله علیه و آله مردی را دید که در نماز با ریش خود بازی می‏کرد. حضرت فرمودند: آگاه باشید، اگر قلب او  برای خدا  آرام بود، اعضا و جوارحش نیز آرام می‏بود.


بیهوده گویی‏ و پرگویی، حضور قلب را می میراند

یکی از موانع حضور قلب، بیهوده گویی و پرگویی در بیرون از نماز است. بیهوده گو، کسی است که مواظبت بر زبان خود ندارد و زبان را بدون موافقت قلب، ایمان و عقل به حرکت در می‏آورد. چنین شخصی هیچ ملاک نو معیاری برای سخن گفتن ندارد و هر چه در ذهن پدید آمد، بدون تعقل، مطرح می‏نماید.  در فرهنگ لغت آمده که کلام لغو چیزی است که فایده در آن نباشد و آن سخنی است که بدون فکر و رویه صارد گردد و به همین جهت است که خداوند در قرآن کریم، اعراض از بیهوده گویی و بیهوده کاری را از او صاف مؤمنان بر می‏شمارد، آن جاکه می‏فرماید: "والذین هم عن اللغو معرضون / مؤمنان کسانی هستند که از لغویات چه در کلام و چه در عمل دوری می‏کنند."


روایت امام صادق (ع) درباره رابطه پرگویی و قساوت قلب

حالات آدمی در زندگی، با هم مرتبط است؛ این گونه نیست، که شخصی در شبانه روز به لهو، لعب و بیهوده گویی بپردازد و در عین حال، اعمال معنوی را در لحظاتی با خلوص و توجه کامل انجام دهد. روح آدمی دایماً در تحول و اثر پذیری قرار دارد و یقیناً روحی که عادت بیهوده گویی کرده است و دایماً از حرفهای لغو و بی فایده اثر می‏گیرد، از معنویات اثر نمی‏پذیرد. 
ساده‏تر آن که زبانی که به بدگویی و لغو گفتن معتاد است، به طرف خداگویی نمی‏چرخد و به همین جهت است که امام صادق علیه السلام می‏فرماید:  "لا تکثروا الکلام فی غیر ذکر الله فان الذین یکثرون الکلام فی غیر ذکر الله قاسیة قلوبهم ولکن لا یعلمون/  در غیر ذکر خدا، زیاد سخن نگویید به راستی آنان که در غیر خدا پر حرفی کنند، دلهایشان سخت و قسی می‏شود، لیکن خودشان نمی‏دانند. با دقت مشاهده می‏شود، پرگویی که بیهوده گویی را همراه داشته باشد، قلب آدمی را سیاه و تیره می‏نماید و قلبی که آلوده و تیره شده باشد، نمی‏تواند در محضر خدا حاضر شود. "
در این باره آمده است:  یکی از اموری که سالک را از حرکت و نیل به مقصد باز می‏دارد و مانع توجه و حضور قلب می‏شود، سخنان بی فایده و غیر ضروری است. خداوند متعال به انسان نیروی تکلم داده تا نیازهای ضروری خویش را برطرف سازد. اگر به مقدار نیاز سخن گفت، از این نعمت بزرگ درست استفاده کرده است، اما اگر به سخنان بیهوده و غیر ضروری پرداخت، این نعمت بزرگ الهی را تضییع خواهد کرد. علاوه بر آن، بر اثر زیاد حرف زدن و پراکنده گویی، فکرش پراکنده و پریشان می‏شود و نمی‏تواند نسبت به خداوند متعال توجه کامل و حضور قلب پیدا کند. نتیجه آن که کسی که در بیرون نماز مواظبت بر زبان خود نکند، نمی‏تواند زبان را با اجازه قلب بچرخاند. 


نسخه هایی برای درمان گزافه گویی

در ابتدا باید دانست که پرگویی و بیهوده گویی، بیماریی و تعدیل سخن، مشکلات زیادی به وجود می‏آورد، چرا که گاهی یک کلام از روی غفلت مشکل آفرین می‏شود که برای حل آن، ساعتها باید سخن، اختلاف بین افراد یا ملل به وجود می‏آورد؟
پس از دانستن زیان کنترل نکردن زبان، در صدد اصلاح برآییم و در تمام لحظات، زبان خویش را کنترل کنیم و سخن خود را با ارجاع به عقل و قلب بر زبان جاری سازیم. 
جان است و زبان است / زبان دشمن جان است‏ / اگر جانت به کار است / نگه دار زبان را.
لازم است در کنترل زبان، مراقبت و مجاهدت و مؤاخذه داشته باشیم و نا امیدی به خود راه ندهیم، اگر چه کنترل زبان و تعدیل کلام در ابتدا مشکل به نظر می‏رسد، ولیکن به مرور زمان با تمرین و ممارست و مقاومت، آثار مثبت آن بروز خواهد کرد، چنان که عارف ربانی و فیلسوف بزرگ علامه طباطبایی - رحمة الله علیه - فرموده است: من از سکوت آثار گرانبهایی را مشاهده کرده‏ام. چهل شبانه روز سکوت اختیار کنید و جز در موارد لازم سخن نگویید و به فکر و ذکر خدا مشغول باشید تا برایتان صفا و نورانیت حاصل شود.
از آنجایی که سخن گفتن لازم و ضروری است، لذا باید تمام همت خود را بر آن گماشت که، مطالب مفید و سازنده اجتماعی و انسانی و مطالب علمی بگویی: "صدف وار باید زبان در کشید / که وقتی که حایت بود در چکانی‏." نتیجه آن که اگر زبان و حرکت آن را در اختیار داشته باشیم، از آرامش خاصی برخورداریم و در هنگام عبادت، کسب حضور قلب آسان می‏شود، چون قلب مشغول لغویات و اسیر آنها نشده و زبان به اراده عقل و قلب و ایمان چرخیده است.

   
  

اخبار مرتبط:

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  «اشرافی‌گری» بلای بزرگ کشور است
  ماه شوال،ماه مرخصی دادن خدا نیست!
  "رویای پرواز" با صدای سید رضا نریمانی منتشر شد
  جزیئات بازگشت پیکر شهید «موسوی‌امین»
  راهکارهای ایجاد خشوع در نماز
  ویژه | حال و روز مؤمنین در لحظات پایانی ماه رمضان
  صوت | احیاء شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان  
  صوت | احیاء شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان  
  صوت | احیاء شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان  
  صوت | احیاء شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان  
  بیست نکته پیرامون عید فطر و وداع با ماه رمضان
  ماه رمضان بهترین ماه هاست  
  مراسم شب بیست و هفتم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  مراسم شب بیست و ششم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  دعای غروب آخرین روز ماه رمضان  
  مهر ورزی نسبت به یتیمان در ماه رمضان  
  برکت سحر در ماه رمضان  
  توفیق نیکی به خویشان در ماه رمضان  
  مراسم شب بیست و پنجم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  مرحوم احمدی دلداده علامه طباطبایی بود
  خدایا این ماه را از بندگی ما پر کن  
  پیامبر ماه رمضان را چگونه معرفی می کند؟  
  صوت | احیاء شب بیستم و چهارم ماه مبارک رمضان  
  مراسم شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان در هیئت روضه الزهرا
  هر چیزی زکاتی دارد  
  چرا روزه واجب شد؟  
  مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا
  احیاء شب بیست و سوم در هیئت صاحب العصر
  صوت | احیاء شب بیستم و سوم ماه مبارک رمضان  
  اوج کلمات امیرالمومنین در توحید و خداشناسی
  دعای انسان روزه دار؛رد نخواهد شد  
  پاداش صدقه در ماه مبارک رمضان  
  « ما حرفمان قدس لناست»
  صوت | احیاء شب بیستم و دوم ماه مبارک رمضان
  مراسم شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان در هیئت روضه الزهرا
  «قدس» محور وحدت مسلمانان؛ چرا به راهپیمایی می‌رویم؟
  صوت | احیاء شب بیستم و یکم ماه مبارک رمضان  
  مهمترین نقطه اقتدار نظام جمهوری اسلامی چیست؟
  چرا روزه واجب شد؟  
  مراسم احیاء شب بیست و دوم در هیئت صاحب العصر
  بهترین نیکی ها چیست؟  
  مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در هیئت صاحب العصر
  صوت | احیاء شب بیستم ماه مبارک رمضان  
  صوت | احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان  
  علت اصلی شهادت حضرت علی چه بود؟
  قلب ماه رمضان چه روزی است؟  
  توصیه پیامبر در ماه رمضان  
  اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان
  مراسم احیاء شب 19 رمضان در هیئت روضه الزهرا  
  احیاء شب بیستم ماه رمضان در هیئت صاحب العصر  
  صوت | بسیجی با هدف حاج مسعود پیرایش  
  احیاء شب نوزدهم ماه رمضان در هیئت صاحب العصر
  شب قدر و برنامه سالیانه بندگان  
  توصیه امام علی در ماه رمضان  
  بهترین نیکی ها چیست؟  
  روزه سپری در مقابل آتش جهنم  
  امام خمینی(ره) با قیامش سه هدف را دنبال می کرد
  مراسم با شکوه احیاء لیالی قدر در مصلی بزرگ بابل
  اگر ارزش ماه رمضان را می داشتیم  
  چرا روزه واجب شد؟  
  مناجات خوانی حجت الاسلام شیخ سعید شحیطاط  
  مستند ضیافت نیمه رمضان |شبکه سوم سیما  
  چگونه به مرتبه کامل اخلاص برسیم؟
  چرا ماه مبارک؛رمضان نامیده شد؟  
  پاداش روزه داری به عهده خداست  
  احیاء دهه آخر ماه رمضان در هیئت روضه الزهرا
  ثواب قرائت قرآن در ماه رمضان  
  ثواب افطار دادن به روزه داران  
  بیانات رهبری در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب
  پنجمین سال طرح ضیافت امام حسن مجتبی  
  اقدام جالب جوانان اهوازی برای میلاد کریم اهل بیت  
  دعای چه کسی زمان افطار مستجاب است؟  
  نام دیگر ماه رمضان؟  
  تصاویر خصوصی حکام عرب منتشر شد  
  برنامه پخش مستند «ضیافت نیمه رمضان» از شبکه های سیما
  لذت بردن از ماه رمضان
  ماه رمضان بهترین نقطه شروع خودسازی است
  تصاویر دیده نشده از بی حرمتی به زنان در همین حوالی  
  شما این کودکان را می شناسید؟!  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار