درباره ما   |  تماس   |  ارسال خبر   |  پیوندها  
  صفحه اصلی     اخبار     استان ها     اندیشه     چند رسانه ای  
شنبه، 1 مهر 1396 - 19:57   
  روی خط روضه:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11479صفحه نخست » اخبار کوتاهچهارشنبه، 8 مهر 1394 - 12:06
چرا همواره به دنبال دنیا هستیم؟
چرا انسان بیشتر به دنبال امور دنیوی می‌رود تا این‌که به‌ سوی معنویت و خداوند؟
  

چرا همواره به دنبال دنیا هستیم؟ به گزارش روضه نیوز به نقل از جام؛ مهمترین عامل و منشأیی که باعث می شود از یاد خداوند متعال غافل شویم و یا بیش از اندازه به امور دنیوی توجه کنیم ویا به سمت گناه و انحرافات اجتماعی تمایل پیدا کنیم، این است که هدف خلقت و آفرینش خود و جهان پیرامون خود را نمی دانیم و یا توجه به دعا و نماز، نداریم و یا محیط بد، دوستان غیر معنوی، عدم تفکر در نعمت ها و... باعث شده اند مبداء را فراموش کنیم و به دنبال آنها هدف مناسبی برای زندگی کردن پیدا کنیم.
 
 
وقتی انسان به هدف خلقت خود و نظام آفرینش پی‌‌‌برد و در ادوار زندگی آن را برای خود متذکر شود زیستن و زندگی کردن طور دیگری معنا پیدا می‌کند و اینجاست که به هر چیزی به اندازه اهمیت و نقشش در نظام هستی توجه می کنیم. به قول علامه اقبال لاهوری:بدون عکس
 
 
بینی جهان را خود را نبینی    تا چند جانا غافل نشینی؟
صورتگری را از من بیاموز    شاید که خود را باز آفرینی!
 
 
ممکن است بعضی تصور کنند، اسلام، چندان تمایلی به پیشرفت زندگی مادی مردم ندارد و از اصول تمدن مادی و ترقی صنایع ناخشنود است. زیرا پیروان خود را مدام به دوری از دنیا دعوت می‌کند! در حالی که این یک اشتباه بزرگ است. آنچه اسلام با آن مخالف است. دنیا نیست بلکه دنیا زدگی، حرص و فداکردن همه ارزشها در برابر مال و ثروت و مقام و شهوت است. اسلام خود تاکید می کند که از مواهب مادی در مسیر عزب و آزادگی و ارزشهای معنوی کمک بگیرید.
 
 
یکی از ریشه های دنیا زدگی مردم «حرص» است. حرص و به دنبال آن، دنیا زدگی، نوعی دلباختگی و دلدادگی در برابر زرق و برق دنیاست. هنگامی که آتش سوزان این عشق در دورن انسان زبانه می‌کشد او را بیشتر در این لجنزار فرو می برد.
 
 
به همین دلیل، قرآن مجید برای خشکاندن این حرص و ولع، به سراغ دنیا‌پرستان می رود و با تعبیرات گوناگون، قدر و قیمت مواهب دنیوی را در نظر آنان می‌شکند تا به خود آیند و ابزار و وسیله را با هدف یکی ندانند.
 
 
برخی مفسران، زندگی انسان را به پنج دوران تقسیم کرده اند(از کودکی تا چهل سالگی)
 
1. هشت سال اول که انسان به بازی و بی خبری مشغول است.
 
2. هشت سال دوم که انسان با لهو و سرگرمی‌های نوجوانی دلخوش است.
 
3. هشت سال سوم در بحبوحه جوانی سراغ زینت‌ها و زیبایی ها می رود.
 
4. هشت سال چهارم مشغول تفاخر و فخر فروشی است.
 
5. هشت سال پنچم به دنبال جمع کردن مال و افزون طلبی در اموال است و همین طور تا آخر عمر به دنیا پرستی خویش ادامه می هد.
 
 
دنیا پرستی در قرآن
1. بازی و سرگرمی: «زندگی دنیا چیزی جز بازی و سرگرمی نیست»(1)
 
2. سرمایه فریب: «زندگی دنیا چیزی جز سرمایه فریب نیست»(2)
 
3. متاع کم: «متاع زندگی دنیا در برابر آخرت چیز اندکی بیش نیست»(3)
 
4. سرمایه زوال پذیر: «شما سرمایه زوال پذیر دنیا را طلب می کنید»(4)
 
5. زینت های دنیا: «زندگی برای کافران زینت داده شده است.»(5)
 
 
و آیات فراوانی که مجالی برای ذکر آنها نیست. در اینجا ممکن است سوالی پیش آید که چرا خداوند، زندگی و مواهبش را این گونه جلوه داده و زینت کرده است تا سد راه خدا جویی مردمان باشد؟ این کار برای آزمایش انسانها و تربیت و پرورش آنها است. زیرا هنگامی که این اشیا زینتی که غالباً با گناه و حرام آلوده است به خاطر خدا رها شوند، نهال ایمان و معنویت در نهاد انسان بارور می شود.
 
 
روایات ما تفصیل بیشتر در مذمت دنیا پرستی دارند. یک نمونه از این هزاران روایت از زبان امام صادق-علیه السلام- چنین می گوید: «نخستین چیزی که با آن عصیان و نافرمانی خدا شد شش چیز بود: دنیا پرستی، حب ریاست، علاقه به غذا (شکم پرستی)، محبت (افراطی)، زنان، پرخوابی و علاقه به تن پروری.
 
 
همچنان که در ابتدای بحث اشاره شد دنیای‌مذموم، دنیایی است که خود دنیا را هدف می‌داند ولی در دنیای‌مطلوب، امکانات مادی، مقدمات رسیدن به زندگی طیبه اخروی اند. آیات فراوانی داریم که از مال و فرزندان هم به عنوان زینت (دنیای مذموم) و هم به عنوان خیر (دنیای مطلوب) یاد کرده است.
 
 
با توجه به اینکه خداوند فقط یکبار به انسان زندگی می دهد. این سئوال پیش می آید که: آیا این همان زندگی است که خداوند از من می خواهد؟ امام معصوم ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «آنگونه زندگی کنید که گویی آخرین فرصت زندگی شماست»
 
 
از دیدگاه اسلام دنیا برای آخرت آفریده شده است و آمدن انسان نیز به این دنیا برای کسب آمادگی برای زندگی جاوید اخروی است. دنیا محل تجارت و زراعت و محل آزمایش است خداوند انسان را در این دنیا آفرید تا انسان بتواند به کمال لایق و شایسته خود دست یابد، در نتیجه غفلت از یاد خدا و توجه به مسائل و معضلات اجتماعی ناشی از عدم درک صحیح از فلسفة خلقت است.
 
 
 
 
 
پی نوشت‌ها:
1. انعام:32.
2. آل عمران:185.
3. توبه:38.
4. نسا:94.
5. بقره:212.مهمترین عامل و منشأیی که باعث می شود از یاد خداوند متعال غافل شویم و یا بیش از اندازه به امور دنیوی توجه کنیم ویا به سمت گناه و انحرافات اجتماعی تمایل پیدا کنیم، این است که هدف خلقت و آفرینش خود و جهان پیرامون خود را نمی دانیم و یا توجه به دعا و نماز، نداریم و یا محیط بد، دوستان غیر معنوی، عدم تفکر در نعمت ها و... باعث شده اند مبداء را فراموش کنیم و به دنبال آنها هدف مناسبی برای زندگی کردن پیدا کنیم.
 
 
وقتی انسان به هدف خلقت خود و نظام آفرینش پی‌‌‌برد و در ادوار زندگی آن را برای خود متذکر شود زیستن و زندگی کردن طور دیگری معنا پیدا می‌کند و اینجاست که به هر چیزی به اندازه اهمیت و نقشش در نظام هستی توجه می کنیم. به قول علامه اقبال لاهوری:
 
 
بینی جهان را خود را نبینی    تا چند جانا غافل نشینی؟
صورتگری را از من بیاموز    شاید که خود را باز آفرینی!
 
 
ممکن است بعضی تصور کنند، اسلام، چندان تمایلی به پیشرفت زندگی مادی مردم ندارد و از اصول تمدن مادی و ترقی صنایع ناخشنود است. زیرا پیروان خود را مدام به دوری از دنیا دعوت می‌کند! در حالی که این یک اشتباه بزرگ است. آنچه اسلام با آن مخالف است. دنیا نیست بلکه دنیا زدگی، حرص و فداکردن همه ارزشها در برابر مال و ثروت و مقام و شهوت است. اسلام خود تاکید می کند که از مواهب مادی در مسیر عزب و آزادگی و ارزشهای معنوی کمک بگیرید.
 
 
یکی از ریشه های دنیا زدگی مردم «حرص» است. حرص و به دنبال آن، دنیا زدگی، نوعی دلباختگی و دلدادگی در برابر زرق و برق دنیاست. هنگامی که آتش سوزان این عشق در دورن انسان زبانه می‌کشد او را بیشتر در این لجنزار فرو می برد.
 
 
به همین دلیل، قرآن مجید برای خشکاندن این حرص و ولع، به سراغ دنیا‌پرستان می رود و با تعبیرات گوناگون، قدر و قیمت مواهب دنیوی را در نظر آنان می‌شکند تا به خود آیند و ابزار و وسیله را با هدف یکی ندانند.
 
 
برخی مفسران، زندگی انسان را به پنج دوران تقسیم کرده اند(از کودکی تا چهل سالگی)
 
1. هشت سال اول که انسان به بازی و بی خبری مشغول است.
 
2. هشت سال دوم که انسان با لهو و سرگرمی‌های نوجوانی دلخوش است.
 
3. هشت سال سوم در بحبوحه جوانی سراغ زینت‌ها و زیبایی ها می رود.
 
4. هشت سال چهارم مشغول تفاخر و فخر فروشی است.
 
5. هشت سال پنچم به دنبال جمع کردن مال و افزون طلبی در اموال است و همین طور تا آخر عمر به دنیا پرستی خویش ادامه می هد.
 
 
دنیا پرستی در قرآن
1. بازی و سرگرمی: «زندگی دنیا چیزی جز بازی و سرگرمی نیست»(1)
 
2. سرمایه فریب: «زندگی دنیا چیزی جز سرمایه فریب نیست»(2)
 
3. متاع کم: «متاع زندگی دنیا در برابر آخرت چیز اندکی بیش نیست»(3)
 
4. سرمایه زوال پذیر: «شما سرمایه زوال پذیر دنیا را طلب می کنید»(4)
 
5. زینت های دنیا: «زندگی برای کافران زینت داده شده است.»(5)
 
 
و آیات فراوانی که مجالی برای ذکر آنها نیست. در اینجا ممکن است سوالی پیش آید که چرا خداوند، زندگی و مواهبش را این گونه جلوه داده و زینت کرده است تا سد راه خدا جویی مردمان باشد؟ این کار برای آزمایش انسانها و تربیت و پرورش آنها است. زیرا هنگامی که این اشیا زینتی که غالباً با گناه و حرام آلوده است به خاطر خدا رها شوند، نهال ایمان و معنویت در نهاد انسان بارور می شود.
 
 
روایات ما تفصیل بیشتر در مذمت دنیا پرستی دارند. یک نمونه از این هزاران روایت از زبان امام صادق-علیه السلام- چنین می گوید: «نخستین چیزی که با آن عصیان و نافرمانی خدا شد شش چیز بود: دنیا پرستی، حب ریاست، علاقه به غذا (شکم پرستی)، محبت (افراطی)، زنان، پرخوابی و علاقه به تن پروری.
 
 
همچنان که در ابتدای بحث اشاره شد دنیای‌مذموم، دنیایی است که خود دنیا را هدف می‌داند ولی در دنیای‌مطلوب، امکانات مادی، مقدمات رسیدن به زندگی طیبه اخروی اند. آیات فراوانی داریم که از مال و فرزندان هم به عنوان زینت (دنیای مذموم) و هم به عنوان خیر (دنیای مطلوب) یاد کرده است.
 
 
با توجه به اینکه خداوند فقط یکبار به انسان زندگی می دهد. این سئوال پیش می آید که: آیا این همان زندگی است که خداوند از من می خواهد؟ امام معصوم ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «آنگونه زندگی کنید که گویی آخرین فرصت زندگی شماست»
 
 
از دیدگاه اسلام دنیا برای آخرت آفریده شده است و آمدن انسان نیز به این دنیا برای کسب آمادگی برای زندگی جاوید اخروی است. دنیا محل تجارت و زراعت و محل آزمایش است خداوند انسان را در این دنیا آفرید تا انسان بتواند به کمال لایق و شایسته خود دست یابد، در نتیجه غفلت از یاد خدا و توجه به مسائل و معضلات اجتماعی ناشی از عدم درک صحیح از فلسفة خلقت است.
 
 
 
 
 
پی نوشت‌ها:
1. انعام:32.
2. آل عمران:185.
3. توبه:38.
4. نسا:94.
5. بقره:212.
 

   
  

اخبار مرتبط:

           

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
آخرین اخبار|پربیننده ها
  عزاداری شب دوم محرم در هیئت مکتب الزهرا +تصاویر
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 3
  عزاداری شب دوم محرم در هیئت روضه الزهرا +تصاویر
  ثبت احوالِ تنها حکومت شیعه «گواهی شهادت» ندارد! +تصویر  
  چگونه محبوب خدا شویم / 2
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 2
  امام حسین برای چه قیام کرد؟
  اعمال ویژه‌ی دهه اول ماه محرم
  چگونه محبوب خدا شویم / 1
  مجموعه پادکست دو رکعت روضه / 1
  با «دو رکعت روضه» عزادار سیدالشهدا باشید
  روضه شب اول | راه را باز نمایید محرم آمد  
  دهه اول محرم هیئت کجا برویم؟
  13 شب سوگواری سیدالشهدا در هیئت روضه الزهرا
  مجموعه پوستر «روز شمار محرم» منتشر شد
  اینفوگرافی | مرد تشکیلات 1
  «کرامتنا الشهاده» شعار مشترک هیئات کشور در محرم 1439
  مجموعه تصویرنوشت هیئت انقلابی منتشر شد +دریافت
  پوستر | مجموعه تصویرنوشت بایسته‌های سخنرانی  
  پوستر | جوان انقلابی ایستاده است
  به مداحان غیر بومی، پول‌های نجومی ندهید!
  تصویری زیبا از حد فاصل حرم حضرت معصومه تا جمکران  
  هیئت محل "رشد و تربیت شهروندان شایسته" است
  پانزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی برگزار می‌شود
  ماموریت؛ «رسانه ای شدن فرهنگ اطعام غدیر»
  پادکست | سرانجام عزتمندانه  
  پادکست | نمونه‌ی آتش به اختیارهای ولی فقیه  
  مدیران شهری از ظرفیت عظیم هیئات استفاده کنند
  ضیافت علوی در حاشیه‌ی مشهد مقدس برگزار می‌شود
  بزرگترین میهمانی روز غدیر کجا برگزار می‌شود؟
  امروز قلم‌ها در مسیر انقلاب اسلامی می‌چرخند
  پاسخ به یک سوال: خداشناسی یا امام شناسی؟
  هیئات مذهبی "صف متحد و بنیان مرصوص" در مقابل نفوذ دشمن هستند
  "تربیت ولایی" جامع‌ترین نظام تربیتی است
  مجموعه‌ی کامل نماهنگ «فرهنگ غدیر» +دانلود
  پوستر | راهی که از "سـر" گرفتیم  
  فرهنگ غدیر | روز نماز و نیایش  
  فرهنگ غدیر | روز جشن و سرور  
  فرهنگ غدیر | روز هدیه دادن  
  فرهنگ غدیر | روز معطر بودن  
  فرهنگ غدیر | روز مهمانی گرفتن  
  فرهنگ غدیر | روز روزه داری  
  فرهنگ غدیر | زیارت امیرالمومنین  
  فرهنگ غدیر | روز صلوات فرستادن  
  مجموعه نماهنگ «فرهنگ غدیر» تولید شد
  سلفی حاجی وهابی با شیطان +تصویر
  فراخوان سومین سوگواره بین‌المللی عبرات منتشر شد
  قرائت دعای عرفه در جوار شهدا غواص +تصاویر
  توفیقی که نصیب هر کسی نمی‌شود +عکس
  قلب حجاج برای مسجدالاقصی می‌تپد
  امنیت و عزت حجاج محفوظ بماند
  حج مظهر وحدت و اقتدار امت است
  حاجی باید به فکر "پالایش روح" باشد
  چهل حدیث نورانی از امام محمد باقر
  مختصری از زندگی‌ پر بار امام باقر (ع)
  بسته شعری برای شهادت امام محمد باقر (ع)
  ویژه برنامه «روز عرفه» در حرم مطهر رضوی برگزار می‏ شود
  مکه را فدای بازارگردی و دکان‌گردی نکنند/ آنچه در تهران نیست؛ کعبه است
  حمایت بسیج دانشجویی از کمپین «سعودی نمی‌خریم»
  هیئت عزاداری را بصورت کلاس در بیاورید  
  هراتفاق و پیشامدی از جانب خداست
  تفسیر آیات نور از کلام الله مجید
  شهیدی ازجنس پایداری
  حدیث امام علی (ع) درباره ثمره عقل
  آئین تجلیل از حجت الاسلام پیشوایی برگزار شد
  رونمایی از ششمین سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هیأت
  فهمیدن حدیث عاشورا فقط در تاریخ نیست در هر زمانی باید دید  
  مجموعه تصویر نوشت بایسته های مداحی  
  مجموعه تصویر نوشت هئت باید انقلابی باشد  
  ماجرای جالب ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا
  بردباری با مصیبتها چگونه می تواند تناسب داشته باشد
  مجموعه تصویر نوشت بایسته های سخنرانی  
  افغانستانی‌ها چقدر پول می‌گیرند در سوریه بجنگند؟! +فیلم  
  طبیعت کار هیئت این است که مردم با عشق و شعور اشک بیابند  
  "عمل خیری" که با هیچ کار خوب دیگری قابل قیاس نیست
  مراسم شهادت جوادالائمه در هیئت روضه‌الزهرا +تصاویر
  با خطر «فتنه مذهبی» در داخل مواجهیم
  به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن؛ روز پیوند اشکها و لبخندها
  توفیقی که یار شهید حججی شد
  عزاداری یکی از راه های رسیدن به خدا  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© روضه نیوز 1390
info@rozenews.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار